TSM - Editorial nr. 155

Ovidiu Mățan - Fondator @ Today Software Magazine

Într-o lume a vitezei și a AI-ului, educația este tot mai importantă. Poate că programarea nu va rămâne la infinit o meserie, în schimb, logica și puterea de analiză dezvoltată în toți acești ani va fi tot mai importantă. Paradoxul constă în faptul că avem din ce în ce mai puțini angajați tineri în IT, iar cei cu experiență se izolează din ce în ce mai mult în confortul lucrului de acasă. Software craftsmanshipul, un concept ce își are bazele în vechile ateliere specializate care formau noile generații, apare tot mai rar în discuție. Soluții există și, poate, cel mai mult contează cultura fiecărei companii: de la introducerea unui orar minim de prezență la birou până la organizarea de sesiuni de internship și prezența în fiecare echipă a unui tânăr absolvent. În contextul folosirii AI-ului în procesul de rezolvare a problemelor s-ar putea să aveți surprize plăcute din partea lor față de metodele de lucru tradiționale. Un alt amănunt important este și plăcerea de a-i învăța pe alții, un detaliu care îi poate transforma peste noapte pe mulți programatori în profesori de excepție. Închei această pledoarie cu maxima: Disce ut doceas (Învață ca să-i înveți pe alții).

Ediția de față are la bază ideea de software craftsmanship. Începem cu o analiză de unde veți putea descoperi: Cât de mult ne-a ajutat cu adevărat AI-ul în development. Continuăm cu un articol tehnic care ne poate ajuta să avem aplicații cloud ce rulează mai rapid: AWS Lambda între cold-starts și cost-cuts: cât de departe putem merge? Am vorbit despre programatori și echipe în interviul: Despre programare și Software Craftsmanship. Interviu cu Denis Salanța. O posibilă evoluție a interfețelor grafice o puteți descoperi în articolul cu titlul Explorarea viitorului experienței utilizatorului: Ascensiunea interfețelor 3D și spațiale. Pasionații de arhitectură software pot găsi insipirație în Controlează-ți designul: Principii funcționale vs. Frameworkuri. Mergem înainte tot cu un articol tehnic. În Creează un joc: Ping Pong (II) am expus o continuare a proiectului inițial care descrie un joc simplu folosind html și JavaScript. AI-ul introduce concepte noi, foarte practice pentru realizarea de prototipuri rapid. Citiți mai multe în: Designerul care a încercat "vibe coding". Spre final, vă propunem să vă gândiți mai serios la atmosfera din echipe în Muncă azi, fericire poimarți. Ne mai furăm mult căciula?