ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 155
Numărul 154 Numărul 153 Numărul 152 Numărul 151 Numărul 150 Numărul 149 Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 155
Abonamente

Muncă azi, fericire poimarți. Ne mai furăm mult căciula?

Doru Șupeală
Managing Partner @ SPOR



MANAGEMENT


De când am fost mici ni s-a tot spus: "Mergi la școală, înveți, muncești din greu, să iei note mari, să treci toate examenele și abia apoi o să fii fericit, când termini școala".Când ne-am căutat primul loc de muncă, ni s-a spus că trebuie să trimitem zeci de CV-uri, să mergem la zeci de interviuri, să acceptăm cele mai proaste condiții de lucru, că deh, așa e la început, bibane, o să fii fericit după ce capeți experiență și ajungi între cei mai vechi de acolo.

La job, ni s-a spus mereu: trebuie să tragi tare, să muncești mult, deseori peste program. Doar dacă ești bun și asculți de șefi o să fii promovat, în câțiva ani poate ajungi șefuleț, apoi șef, și abia apoi o să fii și tu fericit cu munca ta.

Mereu ni s-a explicat că la început trebuie să fie nașpa și greu, că e mai mult scârbiciu decât serviciu, că munca n-are nicio legătură cu fericirea, că fericirea e doar pentru visători.

Oameni buni, cât o să ne tot mințim, să ne păcălim și să ne construim viața în mod greșit?

Cât ne mai furăm singuri căciula, fiindcă mereu punem capul în pământ și amânăm momentul pentru a fi fericiți?

Am fost crescuți într-o cultură greșită, o cultură a sacrificiului și efortului, puse înaintea satisfacției, bucuriei și împlinirii. Este o cultură a trecutului, care a avut logica ei, dar pe care trebuie să o abandonăm, fiindcă este păguboasă și nu mai corespunde acestui moment.

Da, vreme de zeci de mii de ani, omul ca specie a fost obligat să supraviețuiască, să facă eforturi și să își asume riscuri, pentru a supraviețui. Dar treaba asta este istorie, nu mai suntem în epoca de piatră, să ne ferim de fiarele junglei când ieșim din peșteră.

Hai să răsturnăm paradigma: hai să începem prin a fi fericiți și de la acest punct să ne construim munca, relațiile, cariera și viitorul.

O să descoperim că așa, pornind de la imperativul de a fi fericiți, este mult mai sănătos și mai profitabil pentru toată lumea.

Dacă suntem fericiți, muncim altfel, nu?

Nu ne mai trezim luni dimineață deprimați că iar trebuie să mergem la scârbiciu.

Când suntem fericiți, ne simțim grozav, venim la birou cu plăcere, suntem optimiști și zâmbitori, avem idei și inițiative, avem relații mult mai bune cu colegii și clienții, lucrăm cu plăcere și evident cu mai mult spor, învățăm mai multe lucruri și mai repede, suntem dispuși să experimentăm mai mult și suntem mai creativi, găsim soluții mai repede și ne împiedicăm mai puțin de probleme.

Avem deja mii de exemple, sute de studii științifice și experimente, care demonstrează că oamenii fericiți sunt mult mai productivi, mult mai creativi, mult mai motivați și, desigur, reușesc să câștige mai mulți bani din munca lor.

Nu mai este nicio surpriză dacă vă spun că firmele care au angajați fericiți sunt mult mai profitabile decât competitorii lor, nu-i așa? Întrebați-l pe ChatGPT dacă nu mă credeți pe mine, o să vă dea el zeci de exemple și dacă îi cereți și referințe științifice vă va oferi din belșug.

Dacă suntem manageri și vrem angajați motivați, implicați, harnici și loiali, ar trebui să începem întrebându-ne: cum facem ca acești oameni să fie fericiți, aici, la muncă?

Fericirea la muncă vine din trei componente: job satisfaction, engagement și organizational commitment.

Mai pe românește, omul este fericit dacă munca lui îi dă satisfacție și sentimentul împlinirii, dacă se simte în siguranță și are relații armonioase cu colegii și șefii și dacă are sentimentul că face parte dintr-o organizație care face bine și se poate mândri cu activitatea pe care o desfășoară acolo.

Am pornit împreună cu colegii mei din echipa Hacking Work proiectul Happiness\@Work, fiindcă vrem să explicăm, în detaliu, care sunt toate elementele care construiesc fericirea în muncă și care sunt pașii concreți care ne duc la performanță, pornind de la oameni fericiți în organizații sănătoase la cap și la suflet.

Dacă ești manager, ar trebui să gândești cam așa: "Dacă angajații/colegii mei sunt fericiți cu munca lor, și eu voi fi mai fericit. Fiindcă ei vor fi mai motivați, mai performanți și mai loiali echipei și misiunii noastre. Treaba mea de manager este să mă asigur că fac tot ce ține de mine ca oamenii mei să fie fericiți cu munca lor. Cum? Primul pas logic ar fi să îi întreb ce anume e important pentru ei ca să fie fericiți."

De acolo începe călătoria, de la un dialog foarte deschis în care tu, managerul, chiar vrei să știi în mod sincer ce își doresc ei.

Hai să nu mai acceptăm că trebuie să ne fie rău ca abia apoi să ne fie bine.

Hai să schimbăm paradigma: întâi trebuie să fim fericiți, ca să muncim cu spor.

Fiți fericiți, în primul rând. O să și munciți cu spor, cu bucurie, cu plăcere, cu rezultate.

Mergeți la serviciu, nu la scârbiciu!

Spor la treabă, fiți fericiți acolo unde munciți. Servus!

LANSAREA NUMĂRULUI 156

Design and human touch

Joi, 19 Iunie, ora 18:00

msg systems Romania

Facebook Meetup StreamEvent YouTube

NUMĂRUL 155 - Software Craftsmanship

Sponsori

  • BT Code Crafters
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • GlobalLogic