ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 142
Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 9
Abonament PDF

Agili sau Apatici? Cum câștigăm echipa de partea proiectului

Adrian Lupei
Project Manager și Software Engineering Manager
@Bitdefender



MANAGEMENT

Când ne gândim la Agile ne gândim la indivizi și interacțiunea dintre ei, la software funcțional, la colaborarea cu clientul dar și la receptivitatea la schimbare. Pe aceste patru valori își pun temeiul metodologiile Agile! Scoasă din contextul valorilor din manifestul Agile "receptivitatea la schimbare" sau adaptarea trebuie să devină un mod de a fi pentru a deveni agili la nivel de individ, echipă, organizație sau companie.

De ce vrem să fim agili?

Receptivitatea la schimbare se traduce prin crearea posibilităților de adaptare la noile situații. Mediul de business (dacă vorbim despre companii) sau piața muncii se schimbă în fiecare zi prin apariția de noi obstacole sau oportunități. Doar adaptarea poate fi răspunsul la aceste schimbări. Bineînțeles că putem încerca să schimbăm schimbarea, dar oare putem face asta în orice condiții?

De ce nu putem fi agili cu adevărat?

Uneori, eu chiar sunt o persoana apatică și aș putea spune foarte simplu că nu toate companiile și nu toți indivizii pot fi agili. "Uneori" de la începutul frazei anterioare este exact acel "depinde" cu care răspunde un expert la orice întrebare. Nu doar uneori, ci de cele mai multe ori agilitatea depinde de mediul de business în care activează compania, de cultura țării în care lucrează individul și implicit de cultura organizației.

Bitdefender se poziționează ca o companie inovatoare în domeniul securității datelor. Dar oare reușim să inovăm doar afișând această mantră? Nu cumva trebuie să avem acea organizare care să susțină inovația? Eu unul nu cred că sunt multi cei care vin de acasă cu inovația în sandvișul de la prânz, ci cred că purtăm tot timpul la noi ceva care prinde viață într-o companie care stimulează inovația. Mediul reprezentat de companie, organizație sau echipă dar și educația individului sunt factori esențiali atât pentru inovație cât si pentru agilitate. Ce te faci dacă ai inovat însă nu poți să te adaptezi astfel încât să poți culege roadele noii creații?

De ce ne lovim de probleme când folosim metodologii Agile?

Chiar dacă indivizii sau echipele sunt agile și chiar dacă ele folosesc o metodologie Agile problemele vor continua să apară și acest lucru este foarte normal pentru că mediul se schimbă. Cerințe noi apar în fiecare zi, atât din punct de vedere piață cât și din punct de vedere al metodologiilor, proceselor sau a uneltelor pe care le folosim.

Totuși, cele mai multe sunt situațile în care oamenii nu sunt pregătiți să lucreze cu o metodologie Agile pentru că echipa sau organizația nu depune eforturi pentru a crea un mediu agil. Liderii organizației, fie ei manageri de proiect sau lideri de echipă au cea mai mare răspundere în implementarea schimbărilor, inclusiv implementarea unei metodologii Agile. Așadar este de datoria lor să ajute la crearea unui mediu care să nu sufere de câteva dintre următoarele probleme:

  • echipe inconstante pe care nu te poți baza;
  • echipe pentru care este mult mai important succesul decât oportunitatea de a învăța;
  • lipsă de colaborare între membrii echipei în interiorul echipei, dar și între membrii echipei și clienți sau sponsori;
  • lipsa de disciplină prin lipsa definiției de done.

Lista de mai sus poate fi de câteva ori mai lungă și mai specifică în funcție de organizație, de acțiunile celor care o conduc dar și în funcție de membrii echipelor. Nu de multe ori schimbările creează tensiuni imense în cadrul echipelor, dar o astfel de listă este o mare oportunitate pentru orice lider.

Cum motivăm echipa?

Așadar avem problemele și adesea problemele cauzează probleme și mai mari. O lista mare de probleme duce la demotivare mai ales dacă acea listă crește și nimeni nu se ocupă de ea, iar demotivarea echipei are un impact major asupra rezultatelor finale. Așadar avem o listă de probleme, avem o organizație, avem echipe, avem indivizi și într-un final mai vrem să arătăm clienților cele mai bune rezultate. Lista o putem arunca la gunoi, însă problemele rămân până când cineva se va ocupa de ele.

Ce facem cu o problemă? Chiar dacă instinctiv vrem să o dăm imediat șefului, o echipă agilă trebuie să facă problema vizibilă și să se apuce să o rezolve după principiul că pentru noi, cei mai buni motivatori suntem tot noi. Ce obținem cu aceasta, in afară de rezolvarea unei probleme de care poate șeful încă nu a auzit? … Normal că obținem o echipă și indivizi motivați. În acest sens putem avea în vedere următoarele direcții:

  • autonomie - schimbarea fiind inevitabilă iar rezultatele fiind o măsură a progresului, echipa poate să decidă anumite schimbări pentru a fi mai eficientă
  • măiestrie - suntem născuți cu dorința de a face mai bine ceea ce facem, iar când nu putem face mai bine un lucru, automat dăm vina pe o problemă.
  • scop - așa cum știm că ajutăm organizația prin rezultatul proiectelor la care lucrăm tot așa trebuie să înțelegem care este cauza schimbării și ce vrem să atingem prin rezolvarea problemei.

Această abordare simplă se poate aplica atât la o listă de probleme cât și pe parcursul derulării unui sprint dar trebuie neapărat însoțită de încredere, susținere, încurajare și apreciere din partea liderilor.

Ce văd clienții și sponsorii proiectului?

Avem metodologii Agile, avem oameni motivați care le înțeleg și le folosesc dar mai lipsește aportul clienților sau al sponsorilor. Aha … Cei care generează sau prin intermediul cărora ajung sa fie definite schimbările în organizație sunt chiar clienții sau sponsorii! Pentru a înțelege mai bine contextul și adevărata nevoie echipa trebuie să îi atragă în capcana numită colaborare. Așadar e mult mai important ce vede echipa de la clienți sau sponsori pentru a putea duce la bun sfârșit cerințele de care avem nevoie. Cum să fie echipa receptivă la schimbări dacă cei care ni le aduc pe tavă nu reușesc să colaboreze sau să transmită feedback-ul atât de necesar?

Conferință

NUMĂRUL 141 - Business Anlysis (BA)

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • Yardi
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Colors in projects

INTERVIURI VIDEO