ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 147
Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 22
Abonament PDF

Trenduri în HR (II)

Andreea Pârvu
People Operations Business Partner @ Endava



MANAGEMENT

Așa cum menționam în articolul din numărul 19 TSM, această parte a doua a HR Trends în 2014 va acoperi încă cinci tendințe identificate pe piața din Cluj. La începutul acestui articol, menționăm că este expresia un punct de vedere subiectiv, bazat pe experiența realizată în zona de HR, neavând la bază un studiu întreprins în această direcție.

Dacă în prima parte ați putut citi despre:

  1. HR Business Partnering (HR privit ca partener de business și nu ca funcție support),
  2. Attract and retain top talents (Atragerea și retenția angajațiilor de top),
  3. Employer branding (Poziționarea companiilor pe piață),
  4. Career path and development plans (Planuri de dezvoltare a carierei pe temen mediu și lung),
  5. Employee engagement (Creșterea angajamentului în cadrul companiei).

Articolul din numărul acesta acesta se va concentra asupra celorlalte cinci trenduri.

6. Subject Matter Expertise (Dezvoltarea experților în domeniu)

Un expert în domeniu este o persoană care posedă cunoștințe temeinice într-o anumită zonă în cazul de față cel tehnic și un bun specialist. Termenul de "expert în domeniu" este frecvent utilizat mai ales în companiile IT și reprezintă o persoană ce are cunoștințe speciale și specifice sau competențe atât în zona de business cât și în zona de IT care să crească performanța în cadrul organizației. Rolul lor este să introducă cele mai bune practici și să le aplice în companie astfel încât acestea să aibă un impact pozitiv în dezvoltarea business-ului. Ca un punct de vedere subiectv, se poate afirma că un expert în domeniu, poate aduce un plus de valoare în câteva zone cheie:

  • Îmbunătățirea procesului de definire a cerințelor (en.: requirements);
  • Alinierea priorităților proiectului utilizând cele mai bune practici în domeniu, precum și îmbunătățirea modelului de business prin capacitatea de înțelegere a celor mai bune practici în industrie;
  • Plasarea nevoilor utilizatorilor în centrul procesului, pentru a avea un impact in ceea ce înseamnă strategia de livrare a unui produs (en.: product delivery/ product strategy);
  • Scăderea costurilor pe proiecte. Experții în domeniu pot livra sarcini mai repede și mai corect, costurile pentru proiect fiind mai mici.

De asemenea, un expert în domeniu nu ar trebui să fie legat de o aplicație anume, deoarece aplicațiile se pot învăța mai ușor decât business-ul care stă în spatele lor.De aceea cu cât o persoană este mai expertă într-un anumit domeniu, cu atât e mai valoroasă și poate aduce un plus semnificativ în compania în care lucrează.

7. Workforce planning processes (Dezvoltarea proceselor de planificare a forței de muncă)

Planificarea resurselor umane este procesul de bază în asigurarea pe termen lung a competențelor și aptitudinilor în rândul angajaților, necesare îndeplinirii obiectivelor strategice. Pentru ca planificarea să fie cât mai exactă se vor lua în considerare două variabile: contextul organizațional (mediul intern) și contextul pieței muncii (mediul extern). Procesul nu are neapărat un traseu liniar, care să înceapă cu strategia economică a întreprinderii și să parcurgă logic etapa planurilor de procurare a resurselor, cea a planurilor de flexibilizare și cea a planurilor de păstrare. Mai degrabă poate fi vazut ca un proces circular. De exemplu, planificarea pe bază de scenarii poate avea efect asupra strategiei de procurare, care la rândul ei, poate influența strategia economică.

Planificarea resurselor umane este unul dintre rolurile strategice fundamentale ale proceselor de resurse umane, care poate să vină cu o contribuție majoră la dezvoltarea capabilității de resurse umane a organizației și, prin urmare, la dezvoltarea capabilității strategice a acesteia, prin revizuirea sistematică a obiectivelor strategice ale firmei.

Obiectivul planificării resursei umane: este de a evita lipsa sau surplusul de resurse umane în cadrul companiei și de a asigura competențele și abilitățile potrivite la locul potrivit și la momentul potrivit.

Aș prezenta planificarea resursei umane într-un proces integrat, care cuprinde șapte pași.

  • Pașii 1 și 2: urmăresc înțelegerea obiectivelor și strategiei organizației, pentru a identifica nevoile companiei.
  • Pasul 3: presupune evaluarea organigramei curente și a resurselor prezente. Pentru aceasta este nevoie de actualizarea organigramei și a fișelor de post, din punctul de vedere al responsabilităților, competențelor și abilităților.
  • Pașii 4 și 5: pentru o bună planificare/organizare/programare a resursei umane, este necesară utilizarea planurilor de succesiune, pentru a putea previziona eventualele demisii, promovări în cadrul companiei. De asemenea se evaluează rata de retenție a angajaților și motivele pentru care aceștia părăresc organizația.
  • Pasul 6: strategia de dezvoltare a companiei, va evidenția o discrepanță între nevoile existente în companie și nevoile viitoare. Pentru o bună planificare a resursei umane, se vor crea profilele angajațiilor care se doresc a fi recrutați și se compară dacă abilitățile și competențele căutate pot fi găsite în interiorul sau exteriorul companiei.
  • Pasul 7: dezvoltarea strategiei de resurse umane, luând în considerare cei șase pași enumerați anterior.

8. Leadership development (Dezvoltarea abilităților de leadership)

Într-un articol anterior despre importanța dezvoltării abilităților de leadership într-o companie, afirmam atunci că există patru categorii de competențe care ar trebui cultivate de către fiecare lider în parte:

  • Orientarea către oameni (People leadership) care pune accentul pe capacitatea individului de a comunica, de a-i coordona pe ceilalți și de a lucra la rândul său într-o echipă.
  • Leadership personal (Personal leadership) capacitatea de a se adapta la situații și medii noi și nu în ultimul rând inteligența emoțională.
  • Orientarea spre rezultate (Results Leadership) exemplifică capabilitatea angajatului de a-și îndeplini obiectivele și sarcinile, precum și capacitatea acestuia de a lua o decizie responsabilă în timp util.
  • Leadership analitic (Thought Leadership) capacitatea de a înțele mediul de business și organizația în care activează și poate indentifica în același timp viitoare tendințe ale mediului extern și intern.

9. Talent Analytics (Analiza datelor si a surselor de obținere a lor)

Majoritatea companiilor au o mulțime de date despre resursele umane, fie că vorbim despre date demografice, evaluări de performanță, fie despre studii formale și informale, dar de cele mai multe ori nu știu cum să fie folosite, pentru că sistemele de resurse umane fie sunt prea vechi, fie nu există. Un alt factor care influențează analiza datelor este și nevoia de competențe în analiza de date și realizarea statisticilor. Cei mai mulți profesioniști de resurse umane nu au încă aceste aptitudini, astfel încât companiile trebuie să-i găsească pe acești oameni și să îi aducă împreună pentru a extrage cât mai multe informații relevante. Este un moment oportun în care profesioniștii de resurse umane să se concentreze pe analiza unor aspecte esențiale:

  • Retenția angajaților - ce creează un nivel ridicat de angajament și de retenție?
  • Analiza abilităților de leadership - care sunt liderii cei mai de succes și care este procesul de dezvoltare a abilităților lor?
  • Acoperirea unor diferențe între abilitățile care există în companie și cele care trebuie dezvoltate - cum ar trebui aceste lacune previzionate și ce măsuri se pot întreprinde pentru a le acoperi?
  • Pipeline de candidați - cum putem mai bine atrage și selecta oameni care știm că vor reuși în cadrul organizației?

10. Innovation (Inovație în departamentul de HR)

Departamentul de resurse umane, ar trebui să gândească mai mult "în afara cutiei ", atât în ceea ce privește procesele, dar și în ceea ce privește adaptarea la nevoile business-ului. Cred că HR-ul de pe piața din România, ar trebui să fie din ce în ce mai concentrat și pe implementarea de bune practici în domeniu. Este îmbucurător progresul unor companii care au trecut de la "personal" care se ocupa doar cu partea administrativă și tot ce însemna angajarea la "talent management" - sintagmă care semnifică o abordare a angajatului ca deținător de talente care trebuie descoperite și dezvoltate. Inovația în departamentul de HR ar trebui să vină și din abordarea mai informală și printr-o apropiere de angajați și management. HR-ul să devină un bun mediator. Pe lângă abordare consider relevantă și aducerea unui dram de creativitate în implementarea unor procese, adoptarea chiar a unor metodologii de lucru în funcție de domeniul de activitate al fiecărei companii. Am susținut în articole anterioare cât de important este ca HR-ul să devină AGILE, pentru a răspunde eficient și eficace atât nevoilor de business cât și nevoilor angajaților.

Succes Maxim !

Conferință TSM

NUMĂRUL 147 - Automotive

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects