ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 16
Abonament PDF

Leadership către liderul tău

Antonia Onaca
de aproape 10 ani trainer, psiholog, consultant sub formă de antreprenor, intraprenor și antreprenor din nou
DIVERSE


Cred că nu este nimic mai demotivant și enervant decât să ai un sef groaznic.

Un șef care:

  • - Nu știe nimic despre munca ta sau dimpotrivă crede că le ştie pe toate;
  • Vorbeşte cu tine numai când îţi spune că ai dat-o in bară;
  • Nu îţi explică de ce anumite lucruri trebuie făcute într-un anumit fel;
  • E autocrat;
  • Nu îţi ia apărarea;
  • Îşi asumă ideile tale;
  • Este încuiat la minte, neaaceptând alte idei decât ale lui;
  • Stă toată ziua în meeting-uri și nu lucrează nimic;
  • Nu îţi dă niciodata feedback pozitiv;
  • E dezinteresat;
  • E control-freak și face micromanagement;
  • Te minte;
  • E indecis;
  • E mândru şi niciodată nu recunoaşte că a greşit; Îşi acoperă toate greşelile; Dă vina pe upper management sau pe echipa lui;
  • Nu comunică; Zice una şi face alta;
  • Cere ceva şi apoi se aşteaptă la altceva; Are aşteptări pe care nu ți le comunică;
  • Îi intoarce pe membri unul împotriva celuilalt;
  • Nu deleagă ;
  • Nu reacţionează în timp util la probleme;
  • E workohlic sau se aşteaptă că tu sa fii;
  • Nu acceptă idei despre cum se poate schimba felul în care se fac lucrurile;
  • Cere rapoarte peste rapoarte și apoi nu le citeşte;
  • Îţi subminează autoritatea în faţa colegilor sau a altor echipe;
  • Te vorbeşte de rău;
  • Nu te dezvoltă şi nici nu îţi acordă timp să te dezvolţi;
  • E haotic;
  • Se răzgândeste tot timpul;
  • Nu are un plan logic;
  • Cedează presiunilor celorlalte echipe sau a managementului superior;
  • Cere prea mult în timp prea scurt;
  • E veşnic defensiv;
  • Minte sau distorsionează realitatea;
  • E un fricos şi nu îşi asumă nici un risc sau decizie;

… si lista ar putea continua pe inca cateva pagini

Asa este … nu e nimic mai demotivant si enervant decât un şef cu aceste caracteristici, chiar si cu numai una dintre cele mai sus enumerate.

Da, ne aşteptăm ca liderul să:

  • Clădească încredere şi mândrie, să exercite influenţă;
  • Treacă peste interesele individuale şi să se uite la interesele grupului;
  • Fie un model de referință;
  • Trezească respectul celor din jur;
  • Fie conştiincios;
  • Exercite autocontrol;
  • Fie etic;
  • Dea feedback obiectiv în concordanţă cu aşteptări realiste;
  • Ofere soluţii şi apoi contextul de dezvoltare în care oamenii să înveţe cum să le implementeze;
  • Acorde un timp rezonabil ca oamenii să înveţe şi inclusiv să accepte că în procesul de învăţare oamenii mai greşesc;
  • Îi motiveze pe oameni să crească şi apoi să aibă performanţă;
  • Fie atent la nevoile de realizare şi dezvoltare ale membrilor echipei;
  • Stimuleze spiritul individual şi cel de echipă;
  • Creeze oportunităţi de dezvoltare şi un climat orientat spre sprijin;
  • Recunoască potenţialul şi capacitățile membrilor şi să le ofere provocări să crească;
  • Recunoască şi sărbatorească chiar şi micile succese şi să ajute colaborativ la corectarea eşecurilor;
  • Dea semnificaţie muncii;
  • Ofere şi construiască încredere în membrii echipei;
  • Încurajeze gândirea inovativă, să construiească soluţii împreună cu echipa, să ia în considerare ideile şi perspectivele celorlalţi;
  • Încurajeze experimentarea şi creativitatea;
  • Nu uite să ofere credit;
  • Genereze efort suplimentar;
  • Nu evite implicarea;
  • Nu fie defensiv şi să încerce să înţeleagă feedback-ul pe care îl primeşte;
  • Genereze soluţii şi să lucreze activ să le implementeze;
  • Caute să obţină feedback şi să aibă o perspectivă obiectivă;
  • Fie eficient;
  • Reprezinte şi să apere echipa în exterior;
  • Fie atent la rezultatele finale;
  • Genereze satisfacţie interpersonală;
  • Fie cald şi onest;
  • Fie răbdător;

… şi în acest caz am putea să continuăm lista şi să umplem multe pagini.

Lucrez de multă vreme în leadership development. E greu, pentru că leadership-ul presupune anumite comportamente care nu sunt atât de uşor de modificat. Nu este vorba de cât de multe caracteristici personale deja dezvoltate are sau nu. Nu este vorba nici de cât training primeşte şi nu este nici măcar vorba despre cât de dispus este liderul să înveţe.

Din experienţa mea unul dintre lucrurile care împiedică semnificativ şansele de dezvoltare este faptul ca liderul este rupt de realitatea obiectivă a acțiunilor sale şi ale efectelor pe care acestea le produc. Ar fi foarte uşor să dăm vina pe el pentru asta, chiar foarte la îndemână, însă cred că a venit momentul să confruntăm realitatea şi să ne uităm la exact ce determină această rupere de realitate.

În foarte multe cazuri, din experienţa mea aş spune în mai mult de 80% din cazuri liderul e rupt de realitate pentru că realitatea e ruptă de el. Ce înseamnă aceasta?

Echipa acestuia nu face ceea ce se aşteaptă de la el să facă. Avem tendinţa să fim ipocriţi în această situaţie având standarde duble. Avem aşteptări de la liderii noştri pe care noi nu le îndeplinim.

De foarte multe ori mi s-a întâmplat să văd faţa mirată a liderilor în momentul în care se întâlneau cu acea realitate. Era incredibil cât de şocaţi erau de opinia echipei lor despre ei. Iniţial şi eu am crezut că acest lucru se datorează faptului că ei au ignorat indiciile oferite de echipă însă în timp am ajuns la concluzia că acele indicii sunt mult prea generale şi atât de subtile încât rareori pot fi observate.

Propunerea pe care v-o lansez este să faceţi ceea ce aşteptaţi de la liderul vostru. Ţineţi minte că rolul lui este cel de leader şi atunci aşteptările și feedback-ul vostru ar trebui să fie ţintit spre a îmbunătăţi aceasta. Nu o faceţi hit and run cum se întâmplă la performance reviews, când s-a umplut paharul şi rabufniţi, sau la exit interviews. Asiguraţi-vă ca strategiile voastre vor fi eficiente în schimbarea comportamentelor nu numai în a-l face să se simtă vinovat.

Vă las cu câteva sfaturi specifice pentru început, lansându-vă provocarea ca în timp întreaga listă de aşteptări menţionată mai sus să reprezinte comportamentele voastre faţă de liderul vostru:

  • Dacă ceva nu vă place, spuneţi. Spuneţi atunci când nu vă place şi oferiţi şi o soluţie. Formulaţi soluţia în termeni de acţiuni pe care le doriţi sau le aşteptaţi.
  • Aveţi rabdare ca liderul vostru să înveţe, aduceți-I aminte, încurajati-l şi recompensaţi efortul.
  • Dacă ceva vă place, spuneţi. Spuneţi atunci când se întâmplă. Inclusiv pentru cele mai mici succese.

După ce aţi epuizat această listă luaţi lista extinsă de comportamente de leadership (menţionată mai sus) şi puneţi-o în aplicare ca şi cum aţi fi liderul liderului vostru.

În cazul în care sunteti deja într-un rol de lider şi aţi simţit pe pielea voastră ce am menţionat mai sus va recomand să vorbiţi cu echipa voastră şi să le cereţi explicit să fie la rândul lor leaderi.

Dacă sunteţi HR care citiţi acest articol vă recomand ca pe lânga training-urile de leadership pentru lideri să livraţi o variantă adaptată şi pentru echipe.

Avem tendiţa să ne plângem şi să fim nemulţumiţi atunci când ceva nu este ok pentru noi. Din păcate plânsul şi nemulţumirea nu au rezolvat nimic niciodată.

Discuţia trece de la "ce nu ne place" la "ce putem să facem să ne fie mai bine". De ce să depunem acest efort? Pentru simplul motiv că îl aşteptăm din partea liderilor noştri şi standardele duble nu au fost niciodata sexy.

Conferință

Sponsori

  • ntt data
  • 3PillarGlobal
  • Betfair
  • Telenav
  • Accenture
  • Siemens
  • Bosch
  • FlowTraders
  • MHP
  • Connatix
  • UIPatj
  • MetroSystems
  • Globant
  • Colors in projects