Mereu am fost atrasă de Artă, Estetic, Frumos. La prima vedere, ce fac acum - Consultanță și Coaching în Agile, în mediul de Software - pare să fie contrar plăcerilor, pare să fie că mi-am antrenat latura de pragmatism, rigiditate, formule și metrici. Astăzi, mi-am propus să scot la iveală, latura creativă din acest proces și să observăm cum Arta, Leadershipul și Programarea se intersectează armonios, iar cu instrumentele potrivite, din produsul tău poți forma o întreagă operă de artă!
Să luăm un concept din pictură: abstracționismul ! În artă, acesta se referă la simplificarea și reducerea elementelor vizuale la esența lor fundamentală. Uitați-vă la tablourile lui Piet Mondrian, unde simplitatea picturii ne trezește un proces de conștiință complex și profund. (,,Compoziție în roșu, galben, albastru și negru")
Un alt exemplu elocvent ar fi "Pătrat negru" de Kazimir Malevici. La prima vedere, acesta nu are nimic sofisticat, însă în spatele acestei imagini stau ani de problematizări și dezbateri privind capacitatea actului artistic de a esențializa realitatea.
Dar miza rândurilor de față nu o reprezintă realizarea unei incursiuni în sfera artei abstracte. Noi ne propunem doar să atragem atenția asupra câtorva similitudini dintre acest tip de artă și domeniul programării și al leadershipului. Nu-i așa că un programator talentat va urma cu atenție să descompună un algoritm complex în componente mai simple și reutilizabile? Folosirea librăriilor și a frameworkurilor ajută programatorii să se concentreze asupra logicii specifice aplicațiilor, fără să fie nevoie să înțeleagă toate detaliile tehnice subiacente.
Cât este de important să menținem acest concept în programare, în special când suntem la început de proiect și avem nevoie de o imagine de ansamblu, fără să riscăm să ne pierdem în detalii tehnice și discuții infinite, nu-i așa? Mă gândesc acum la business case-ul când este nevoie să definim interfețe și contracte care specifică comportamentul așteptat în cadrul unui sistem sau între diferite componente. Provocarea majoră pe care o are un lider în echipă, în special la început de proiect este identificarea aspectelor esențiale și prioritare pentru a transmite clar direcția și obiectivele echipei.
Cu siguranță fiecare dintre noi, am fost puși cel puțin o dată în această situație. Iată câteva dintre tehnicile asociabile abstracționismului pe care le-am aplicat și noi:
Simplificarea mesajului prin extragerea esenței și prezentarea unui mesaj simplu și concis, poate asigura o înțelegere clară a direcției și obiectivelor. ("Pătrat negru" de Kazimir Malevici, o ancoră potrivită pentru această tehnică).
Setarea obiectivelor prin tehnica SMART (redefinită), unde S - specific, M - măsurabil, A - realizabil, R - realist și T - trasabil, se poate vedea o evoluție în timp a progresului.
Paralela dintre sfera artistică și pragmatismul unor profesii poate lua în considerare și arta Muzicii. Ca lider în echipă sau departament, ți-ai permis vreodată să îți asumi măiestria dirijorului dintr-o orchestră vestită? Poate ai admirat talentul unor dirijori celebri precum Leonard Bernstein și Sergiu Celibidache sau a multor altora care își coordonează echipa subtil, obținând atâta armonie și coerență, încât spectatorii, transfigurați de experiența estetică, devin din necunoscători în artă pasionați și loiali. Dincolo de admirație, este evident că liderul împărtășește cu dirijorii atitudini și tehnici similare.
Sincronizarea și ritmul. Astfel, dirijorul stabilește ritmul și sincronizează instrumentiștii și muzicienii pentru a crea o interpretare coerentă. Responsabilitatea de lider în ingineria software presupune asigurarea sincronizării eficiente între membrii echipei, astfel încât toți să lucreze în același ritm și să fie aliniați în ceea ce privește sarcinile, prioritățile și termenele limită.
Încurajarea sinergiei. Ce să crezi? Chiar și dirijorul are responsabilitatea de a motiva orchestra pentru a obține un spectacol armonios și coeziv. Cum face? Se asigură că membrii lucrează împreună, se completează și merg în aceeași direcție. Îți mai aduci aminte și de Simon Sinek care militează pentru ca viziunea și misiunea echipei să adere la această sinergie și rezultate armonioase.
Altfel zis, atât dirijorul în artă, cât și liderul în ingineria software au roluri ce implică gestionarea resurselor, sincronizarea activităților și asigurarea unei interpretări adecvate și coerente a codului sau a muzicii. Mai mult decât atât, are provocarea de a ține echipa motivată, entuziasmată și loială misiunii echipei.
Seth Godin afirmă în cartea sa Triburi că avem toate instrumentele la dispoziție ca să facem o mișcare transformațională, cu impact și cu valoare. O mișcare necesară în mediul personal, în mediul profesional și în cercul social în care ești prezent. Astăzi, te poți inspira din lumea artistică și poți lua idei, perspective noi în a rezolva sistemul complex sau conflicte din cadrul echipei.
Spre exemplu, Steve Jobs a pus un accent mare pe design și estetică în dezvoltarea produselor sale. Utilizatorii produselor vorbesc despre o experiență seamless și de lux. Oare de ce? Datorită combinației între funcționalitate și estetică. Ținând cont de această realitate, poți influența în mod semnificativ experiența utilizatorului și succesul unui produs software.
Să rămânem în zona de produse software, adesea în ședințele de brainstorming se folosește conceptul de Design Thinking. Se știe că această abordare se bazează pe empatie, generare de idei, prototipare și testare iterativă, oferindu-ți, totodată, un cadru oportun de a îmbina știința și gândirea creativă, de a aduce soluții inovatoare și funcționale.
Și nu în ultimul rând, o idee sustrasă din povestea de succes a lui Walt Disney. Acesta avea viziunea măreață de a aduce poveștile și personajele din lumea sa imaginară într-un spațiu real. Prin concepte de storytelling, creare de experiențe memorabile, a ajuns să ofere utilizatorilor o valoare semnificativă și de durată. Ce face un Product Owner când se întâlnește cu un developer? Folosește activ partea de metafore, storytelling, ca developerul să poată realiza acel vis, concept. Când se înțeleg cel mai bine aceste două roluri? Când pășesc împreună pe un teren comun, cel al artei, frumosului și esteticului.
În final, sper că v-ați convins că granițele dintre artă și lumea software sunt mult mai diluate. Și nu în ultimul rând, a avea o agendă plină cu ședințe și cu "To do" list nu exclude decizia de a acorda timp creativității și delectării estetice.