Ai simțit vreodată că îți turezi motoarele, că muncești din greu, dar nu vezi rezultatele pe care le dorești? Dacă da, să știi că nu ești singur. Multe organizații au dificultăți cu stabilirea și urmărirea obiectivelor lor. Aici intervine sistemul OKR (Obiective și Rezultate Cheie). OKR-urile au făcut valuri în lumea afacerilor pentru simplitatea și eficiența lor în a ajuta companiile să își atingă obiectivele. În acest articol, vom descoperi lumea OKR-urilor și îți voi arăta cum să folosești acest sistem pentru a realiza lucruri mărețe.
Ce sunt mai exact OKR-urile? Simplu spus, un OKR este o metodă de stabilire a obiectivelor care presupune stabilirea unor obiective clare și măsurabile, apoi urmărirea rezultatelor cheie care vor indica dacă ai atins sau nu aceste obiective.
Diferența dintre obiective și rezultate cheie este esențială pentru a înțelege sistemul OKR. Obiectivele sunt ceea ce dorești să obții, în timp ce rezultatele cheie sunt parametrii pe care îi vei folosi pentru a urmări progresul înregistrat în atingerea acestor obiective. De exemplu, un obiectiv ar putea fi "Îmbunătățirea satisfacției clienților", în timp ce un rezultat cheie ar putea fi "Creșterea scorului de satisfacție a clienților de la 75% la 85%".
Un OKR eficient trebuie să fie specific, măsurabil, realizabil, relevant și limitat în timp (SMART). Acest lucru înseamnă că toți cei din companie sunt aliniați și lucrează pentru același obiectiv. Prin stabilirea de OKR-uri SMART la nivel de echipă sau departament, veți putea defini clar cum arată succesul și să urmăriți progresul către acest succes.
Acum că ai înțeles ce sunt OKR-urile și de ce sunt importante, putem trece la procesul de stabilire a unor OKR-uri eficiente.
Primul pas în stabilirea OKR-urilor este să implici cât mai multe părți interesate (stakeholders) în proces. Acest lucru asigură faptul că toată lumea este pe aceeași pagină și lucrează pentru același obiectiv. Discută cu cât mai multe părți interesate, pentru a obține mai multe perspective, pentru a le înțelege provocările și nevoile. Acest proces te va ajuta, de asemenea, să crești angajamentul și interesul oamenilor pentru acest proces.
În continuare, este timpul să îți stabilești obiectivele. Descrie ceea ce vei face. Asigură-te că aceste obiective sunt calitative (descriptive), care inspiră, posibil de atins într-un interval de timp limitat (lună, trimestru, an) și că aduc o valoare reală pentru tine sau pentru afacerea ta.
După ce ți-ai stabilit obiectivele, este timpul să identifici rezultatele cheie care vor indica dacă ai atins sau nu aceste obiective. Rezultatele cheie ar trebui să fie direct legate de obiectivele tale și ar trebui să fie măsurabile, astfel încât să poți urmări progresul înregistrat în vederea atingerii obiectivelor. Asigură-te că aceste rezultate nu sunt o listă de sarcini sau activități, ci mai degrabă măsurători care se vor schimba atunci când faci lucruri în direcția atingerii obiectivelor tale.
După ce ai rezultate clare, te poți decide asupra inițiativelor care te vor ajuta să atingi aceste rezultate cheie. Acum este momentul să te gândești la ce vei face pentru a progresa cu reușitele tale.
Obiectiv pentru T2 2023: Clienții vor adora echipa noastră de suport.
Rezultat cheie: Scorul de satisfacție a clienților de 97%.
Rezultat cheie: Timp mediu de prim răspuns de 1 oră.
Rezultat cheie: Timp mediu de soluționare de 12 ore.
Inițiativă: Intervievez 10 candidați pentru echipa de suport.
Inițiativă: Public o secțiune de întrebări frecvente pe site-ul nostru, cu minim 10 întrebări frecvente și răspunsuri.
Urmărirea progresului este o parte decisivă a procesului OKR.
Revizuirea și ajustarea regulată te va ajuta să te asiguri că rămâi pe drumul cel bun și că faci modificările necesare pentru a-ți atinge obiectivele. Liderii joacă un rol important în stimularea responsabilității și în asigurarea faptului că toată lumea lucrează pentru același obiectiv. Îți recomand să faci un check-in pe OKR cel puțin o dată la fiecare două săptămâni.
În timpul perioadei de revizuire și ajustare, este important să sărbătorești succesele și să înveți din eșecuri. Făcându-ți timp să reflectezi la progresul tău, vei putea face modificările necesare pentru a-ți menține compania sau echipa în direcția bună. Nu-ți fie teamă să schimbi obiectivele sau rezultatele cheie din mers, dacă nu au sens, sau dacă descoperi că alte arii ar trebui să fie în atenția ta pentru următoarea perioadă (lună sau trimestru).
OKR-urile au fost folosite de unele dintre cele mai de succes companii din lume, cum ar fi Google și Intel, pentru a obține rezultate uimitoare. Aceste companii au dovedit că stabilirea de obiective clare și măsurabile și urmărirea rezultatelor cheie este o modalitate puternică de a stimula creșterea și succesul.
De exemplu, Google a fost una dintre primele companii care a adoptat sistemul OKR și îl folosește din 1999. Compania stabilește obiective clare, măsurabile pentru fiecare trimestru și urmărește progresul către aceste obiective. Un exemplu de OKR de succes la Google a fost crearea Google Maps. Echipa responsabilă pentru Google Maps a stabilit OKR pentru a realiza o hartă a lumii cuprinzătoare, ușor de utilizat, care ar putea fi accesată de oriunde. Prin verificări regulate și urmărirea progreselor, echipa a reușit să rămână concentrată și să își atingă obiectivul, ceea ce a dus la crearea unuia dintre cele mai de succes produse Google. Sistemul OKR a sprijinit creșterea Google de la 40 de angajați la peste 190 000 (la sfârșitul anului 2022).
OKR-urile sunt un sistem puternic de management al performanței care poate ajuta organizațiile și persoanele să atingă obiective clare și măsurabile. Indiferent dacă ești o corporație mare precum Google, o echipă de vânzări sau o persoană care dorește să atingă obiective personale, OKR-urile oferă un cadru flexibil și orientat spre rezultate pentru stabilirea obiectivelor și urmărirea progreselor. Cheia succesului cu OKR-uri este de a stabili obiective specifice, cu termen limită, de a urmări în mod regulat progresul și de a te responsabiliza. Procedând astfel, poți rămâne concentrat, îți poți atinge obiectivele și poți implementa o ameliorare continuă. Fie că dorești să îmbunătățești rezultatele companiei, performanța echipei tale sau abilitățile personale, OKR-urile te pot ajuta să ajungi la acest obiectiv.