ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 141
Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 89
Abonament PDF

Ghidul leneșului pentru crearea obiceiurilor

Szilárd Kacsó
CEO & Trainer @ Azimut Happy Employees @ updateED



MANAGEMENT


"Vreau să fac exerciții fizice în mod regulat!", "Vreau să prioritizez lucrul atunci când mă așez la birou", "Vreau să economisesc bani în fiecare lună" și lista poate continua. Cu toții avem obiceiuri diferite pe care am vrea să le dezvoltăm de-a lungul vieții. De asemenea, avem și obiceiuri nedorite pe care am vrea să le schimbăm sau eliminăm: fumatul, mâncatul în fața televizorului sau procrastinarea. Cunoaștem argumentele și suntem conștienți de efectele acestor obiceiuri, dar totuși avem dificultăți în a la forma sau a le schimba. De ce se întâmplă asta?

Un obicei este un comportament rutinar care se repetă în mod regulat și tinde să se întâmple la nivel subconștient. The American Journal of Psychology (1903? ) afirmă că "obiceiul, din punct de vedere psihologic, este mai mult sau mai puțin un mod fixist de a gândi, a vrea sau a simți, dezvoltat prin repetiția unei experiențe mentale". Un studiu experimental din 2002 realizat de cercetătorul Wendy Wood și colegii săi, a descoperit că aproximativ 43% din comportamentele zilnice sunt exersate datorită obiceiurilor create. Ca exemplu, s-a descoperit că participanții cu obiceiul de a mânca popcorn în timpul vizionării unui film la cinema ar mânca popcorn expirat în aceeași cantitate ca și o altă categorie care ar mânca popcorn proaspăt.

Când obiceiurile se formează, creierul nostru începe să se axeze din ce în ce mai puțin pe acțiune, devenind aproape automată. Aceasta poate fi un real avantaj, pentru că înseamnă că putem să ne concentrăm atenția pe alte lucruri.

Pentru a simplifica procesul, putem să împărțim orice obicei în trei componente de bază:

Charles Duhigg, autorul cărții "The power of Habit" și expert în psihologia comportamentală, sugerează că majoritatea oamenilor nu reușesc să dezvolte noi obiceiuri pentru că nu înțeleg structura unui obicei. Mai specific, majoritatea oamenilor nu reușesc să își ofere recompensele potrivite pentru acțiunile unui obicei sănătos. Știm cu toții sentimentul plăcut de recompensă atunci când mâncăm două felii de prăjitură (sau orice tip de mâncare dulce) pentru că ne activează instant substanțele plăcerii în creier.

Pe de altă parte, multe din obiceiurile sănătoase precum exercițiul fizic, concentrarea pe muncă sau o dietă sănătoasă nu au recompense evidente pe termen scurt. Da, după o perioadă îndelungată, aceste obiceiuri vor stimula în mod natural creierul nostru cu recompensa legată de acțiunea dorită. Cu toate acestea, creierul nostru are nevoie de ajutor pentru a începe un obicei. Spre exemplu, un studiu arată că a consuma un cub de ciocolată după o sesiune de exerciții fizice stimulează eliberarea pozitivă a substanțelor responsabile cu senzația de plăcere. Ulterior, acestea vor fi eliberate automat în urma sesiunii de exercițiu fizic.

Cum ne putem influența obiceiurile?

Strategia nr 1: Controlează-ți declanșatorii

Dacă vrem să schimbăm un obicei nedorit, am putea să încercăm să eliminăm cât de mulți declanșatori putem. Am putea să scăpăm de gustările din bucătărie și să punem un coș cu fructe pe masă ca înlocuitor. Sau putem să ne umplem frigiderul cu fructe, legume și piept de pui în loc de maioneză, cârnați și pizza. Dacă fumăm mereu atunci când ne bem cafeaua, putem să o înlocuim cu ceaiul verde.

Strategia nr 2: Schimbă-ți rutina

Când avem declanșatoarea care ne activează un obicei, putem să încercăm să fim mai conștienți de rutina ce se activează și să încercăm să o schimbăm. După aprinderea laptop-ului dimineața, în loc să deschidem o pagină de facebook sau de e-mail, putem să ne propunem să rezolvăm măcar o mică sarcină de pe lista planului de zi. Sau în loc să deschidem Netflixul atunci când ne întindem pe canapea, am putea să citim o carte (măcar 10 pagini). Folosim același declanșator și recompensă, dar schimbăm rutina.

Strategia nr 3: Administrează-ți recompensele

Este esențial ca recompensele primite după executarea unei rutine să fie percepute ca atare de creierul nostru. Dacă vrem să formăm un obicei din a merge la sala de fitness în fiecare marți și joi seara, ar trebui să ne asigurăm că după experiență ne simțim bine și că simțim efectul recompensei. Câteodată recompensele sunt de tip emoțional: ne simțim mândri, energici, puternici. O altă recompensă poate fi să participăm la un eveniment social după mersul la sală sau să ne oferim 15 minute de saună. Dacă recompensa lipsește sau nu e percepută ca atare, șansele sunt ca obiceiul pe care vrem să-l formăm să nu prindă, deoarece nu este stimulant pentru creierul nostru.

Dacă vrem să schimbăm un obicei nedorit, am putea percepe într-un mod realist recompensa aferentă ca fiind una nebenefică și am putea să analizăm cu grijă acțiunea obiceiului. Într-un studiu despre fumat și mindfulness, oamenii care practicau fumatul și analizau experiența în acest mod (se gândeau activ la fumat și la modul în care îi face să se simtă fizic) au reușit să iasă din cercul vicios al fumatului și nu mai priveau recompensele aferente fumatului ca fiind pozitive, reușind să renunțe.

Concluzii

Obiceiurile se nasc datorită creierului nostru, care în mod automat caută metode de a eficientiza efortul. În alte cuvinte, creierul nostru va transforma aproape orice rutină într-un obicei, deoarece îi poate permite creierului nostru să se relaxeze mai mult.

Pentru a dezvolta obiceiuri noi, ar trebui să luăm în considerare cei trei factori: declanșatorul, rutina și recompensa. Există declanșatorul, care transmite creierului să intre în starea de automatism. Apoi rutina care poate fi una emoțională sau fizică și nu în ultimul rând recompensa, care poate ajuta creierul nostru să identifice ce rutine sunt potrivite să fie păstrate pentru viitor. Pe de altă parte, ar trebui să fim curioși legat de obiceiurile noastre nedorite, să încercăm să le înțelegem și să încercăm diverse strategii pentru a ne modifica rutina sau a elimina declanșatorul ori recompensa.

Este de asemenea foarte important să setăm obiective mici și realiste și să luăm lucrurile treptat. Micile victorii ne vor stimula creierul și ne vor motiva să progresăm până la atingerea obiectivelor mai mari.

Ar trebui să evităm termenii limită. Unii cercetători sugerează că poate dura 15 zile să îți creezi un nou obicei, alții că poate dura până la 250 de zile. Ar trebui să ne ajutăm creierul prin a-i da indicii contextuale. Repetarea unui comportament în același context poate ajuta creierul nostru să treacă mai ușor pe pilot automat.

Înțelegerea obiceiurilor pe care le avem și pe care vrem să le formăm poate fi o metodă importantă de a ne schimba și îmbunătăți viața, organizația sau comunitatea în care activăm. Așa că îndrăzniți și creați-vă propriul cerc al obiceiurilor!

Surse:

LANSAREA NUMĂRULUI 141

Analiza de business (BA)

miercuri, 27 martie, ora 18:00

sediul Accesa

Facebook Meetup StreamEvent YouTube

NUMĂRUL 140 - Generative AI

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • Yardi
  • Colors in projects

INTERVIURI VIDEO