Într-o conversație recentă cu un client, am petrecut mai bine de trei ore analizând obiectivele și rezultatele-cheie stabilite de compania clientului; aceste obiective au fost definite la nivel de companie, echipă de management și la nivel de echipă, într-o firmă cu peste 100 de angajați.
Pentru a fi mai ușor pentru cei care nu sunt familiari cu OKR-s (Objectives and Key Results) :
OKR este un set obiective şi rezultate cheie măsurabile pe care ni le stabilim trimestrial. Pornind de la misiunea și viziunea companiei, definim care sunt prioritățile și zonele de concentrare la nivel de companie, departament și echipă.
Iată un set de exemple de OKR pentru o companie:
O: Creșterea nivelului veniturilor recurente până la finalul Q3 2017
KR1: Creșterea procentului veniturilor recurente din abonamente lunare la 85%
KR2: Creșterea abonamentului mediu lunar la 300 EUR / utilizator
După două săptămâni de traininguri și coaching pentru definirea OKR-s pentru trimestrul următor (Q3), clientul (să-l numim Death Star) a reușit foarte bine să definească un număr restrâns de OKR-s derivate din misiunea, viziunea și strategia companiei. Din experiența trimestrului anterior, unele rezultate-cheie erau foarte clare și transparente, însă unele erau destul de vagi și greu de măsurat. Erau foarte ușor de înțeles pentru cei care le-au definit, însă pentru cei din alte echipe erau neclare și imposibil de confirmat în rezultatul final.
În cursul trainingului am arătat care sunt caracteristicile rezultatelor-cheie SMART:
S: Specifice (clare, concrete, concise, ușor de înțeles);
M: Măsurabile (rezultatele obiectivelor se exprima în unități de măsură: cantități, timp, bani, calitate, etc.);
A: Accesibile ca realizare (dar în același timp, suficient de dificile pentru a stimula);
R: Relevante (importante pentru angajat, echipă, companie și aliniate la cele trei niveluri);
Iată câteva exemple de obiective pe care le-am folosit pe durata trainingului pentru Death Star:
Obiectiv 1: Să terminăm de construit nava de luptă
Obiectiv 2: Să scăpăm de Rebeli
Vedem că aceste obiective sunt destul de vagi, așa că am introdus conceptul de DONE (împlinit). I-am încurajat pe participanți să își imagineze cum arată un obiectiv împlinit:
Ce imagine vor arăta?
Ce număr vor prezenta?
Întrebările pe care le-am folosit ca să definim DONE au fost:
Cum arată Obiectivul îndeplinit (DONE)?
Care sunt pașii de făcut ca să ajungem la DONE ?
Avem timp, resurse și bani suficienți pentru a ajunge la DONE așa cum ne propunem?
Ce obstacole vom întâlni pe drumul spre DONE ?
În cursul exercițiului, participanții au venit cu idei cum ar putea arăta rezultate cheie SMART pentru a împlini obiectivele Death Star și a le marca ca DONE:
Objective: Finalizarea navei de luptă
Key Result 1: Creșterea efortul tehnic cu 100% (de la 75 de piese/săptămână la 150 piese/săptămână)
Key Result 2: Scăderea timpului de realizare pieselor navei cu 50% prin folosirea roboților
Objective: Distrugerea rebelilor
Key Result: Să facem să explodeze cu 50% mai multe planete în Q3 față de Q2 (de la 2 la 3)
Astfel am putut ajunge la o imagine clară a obiectivului împlinit și a rezultatelor cheie care ne ajută să ajungem la țintă. Definirea de obiective vagi este una dintre greșelile cel mai des întâlnite la companiile care încep să lucreze cu OKR-s, iar cu ajutorul întrebărilor DONE putem să evităm această greșeală.
A rămas un obiectiv fără rezultate-cheie:
Obiectiv 3: Să-l mulțumim pe Darth Vader
Ce Key Results ai stabili tu pentru acest obiectiv?
de Ovidiu Mățan
de Ovidiu Mățan
de Ovidiu Mățan
de Ovidiu Mățan
de Ovidiu Mățan