ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 49
Abonament PDF

Legal Brexit

Claudia Jelea
Avocat & Consilier in domeniul marcilor
@IP Boutique
DIVERSE


După cum bine știți, a fost furtună în Europa. Pe 23 iunie 2016, în cadrul referendumului Brexit, majoritatea din Marea Britanie și-a exprimat dorința de a părăsi Uniunea Europeană (UE).

La aflarea veștii, multe persoane au răbufnit în presă, pe rețelele sociale, pe Internet, la TV. Ca urmare, s-a trecut rapid la analiza serioaselor implicații politice, financiare, economice și sociale ale retragerii Marii Britanii din UE și s-au făcut prognoze sumbre. Pe lângă toate aceste implicații, au apărut - în mod inevitabil - și cele de natură juridică.

Este provocator și riscant să faci predicții privind impactul juridic asupra țărilor UE ale unui Brexit implementat în practică; în marea de incertitudine care planează de câteva zile: nimeni nu știe cu adevărat ce se va întâmpla, când se va întâmpla, cum se va întâmpla.

De ce? Pentru că UE nu prea are experiență privind retragerea statelor sale membre. Este adevarat, există un text de lege care stabilește regulile pentru "plecarea" unui stat membru UE, dar nu se cunoaște - la acest moment - modalitatea concretă în care va avea loc exit-ul.

Totuși, până la momentul exit-ului efectiv, vă propunem să zăbovim puțin asupra a ce se întâmplă în prezent și ce se poate întâmpla în viitorul apropiat.

Concret, ce s-a schimbat - din punct de vedere juridic - de pe 23 iunie?

Nimic. Mulți dintre dumneavoastră probabil ați aflat deja: rezultatul referendumului are rol consultativ, nefiind obligatoriu din punct de vedere legal. Totuși, ar putea fi considerat un act nedemocratic dacă s-ar ignora opinia majorității votanților.

În practică, însă, procesul de negociere a condițiilor de retragere din UE va începe doar atunci când guvernul Marii Britanii va notifica Consiliului Europei intenția sa de retrage, în baza Articolului 50 din Tratatul privind Uniunea Europeană (TUE - versiunea codificată). În principiu, acest proces ar trebui finalizat în maximum doi ani de la data notificării; dar există și posibilitatea ca durata să se extindă prin acordul unanim al statelor UE. Într-un raport privind procesul de retragere, guvernul britanic estimează chiar o perioadă de 10 ani pentru retragerea completă din UE și finalizarea acordurilor cu UE și cu statele UE (în engleză, up to a decade or more).

Așadar, până la retragerea oficială (însemnând că Marea Britanie va înceta să fie stat membru UE), britanicii rămân cetățeni UE, legislația UE se aplică în continuare și în totalitate în Marea Britanie, iar afacerile și activitățile comerciale continuă (aproape) ca și înainte de referendum.

Iar mesajul ar fi "business as usual".

Cu toate acestea, nu putem să nu ne întrebăm ce ar însemna Brexit pentru regimul juridic din Marea Britanie și din statele rămase în UE? Experții străini consideră că răspunsul la această întrebare depinde în mare măsură de negocierile privind retragerea și înțelegerile viitoare ce vor avea loc între Marea Britanie și UE (de exemplu, o soluție des vehiculată este ca Marea Britanie să fie parte din Spațiul Economic European (SEE), precum Norvegia).

Ce se poate schimba odată cu Brexit-ul?

Indiferent de forma concretă pe care o va "îmbrăca" Brexit-ul, un lucru este clar: drepturile și obligațiile agenților economici din domenii și industrii variate vor fi influențate de acest "divorț".

Pe lângă probleme sociale și politice precum statutul cetățenilor britanici rezidenți în alte state membre UE sau statutul cetățenilor altor țări UE rezidenți în Marea Britanie, situația studenților UE în universitățile din Marea Britanie, reglarea bugetului UE, etc., ar apărea neclarități și dificultăți practice în modul în care se vor derula activitățile comerciale dintre companiile UE și cele din Marea Britanie.

Mai jos, încercăm să punctăm doar câteva dintre multiplele consecințele legale care ar putea să ne dea de gândit. Însă, dacă doriți să aprofundați subiectul și să aflați mai multe detalii privind implicațiile Brexit-ului asupra unor domenii variate (financiar, taxe și fiscalitate, drepturile angajaților și obligațiile angajatorilor, concurență, piețe de capital, asigurări, aviație, etc.), puteți să consultați articolele pe care le-am avut în vedere la redactarea acestui material din bibliografia anexată mai jos.

Soluţii se pot găsi şi vor trebui să se găsească. Una din soluţii ar putea fi chiar reintrarea Marii Britanii în UE.

Bibliografie pentru un punct de plecare în studierea implicațiilor Brexit-ului

Note:

  1. Există cazul Groenlandei (teritoriu autonom, parte a Regatului Danemarcei) care, în anul 1985, a părăsit Comunitatea Europeană, considerată predecesorul UE.

  2. Data redactării acestui articol - 1 iulie 2016.

  3. Consiliul Europei include: șefii de stat sau de guvern ai tuturor celor 28 țări membre EU, președintele Consiliului Europei și președintele Comisiei Europene.

  4. Ce prevede Articolul 50?

    1. Any Member State may decide to withdraw from the Union in accordance with its own constitutional requirements.
    2. A Member State which decides to withdraw shall notify the European Council of its intention. In the light of the guidelines provided by the European Council, the Union shall negotiate and conclude an agreement with that State, setting out the arrangements for its withdrawal, taking account of the framework for its future relationship with the Union. That agreement shall be negotiated in accordance with Article 218(3) of the Treaty on the Functioning of the European Union. It shall be concluded on behalf of the Union by the Council, acting by a qualified majority, after obtaining the consent of the European Parliament.
    3. The Treaties shall cease to apply to the State in question from the date of entry into force of the withdrawal agreement or, failing that, two years after the notification referred to in paragraph 2, unless the European Council, in agreement with the Member State concerned, unanimously decides to extend this period.*
    4. For the purposes of paragraphs 2 and 3, the member of the European Council or of the Council representing the withdrawing Member State shall not participate in the discussions of the European Council or Council or in decisions concerning it. A qualified majority shall be defined in accordance with Article 238(3)(b) of the Treaty on the Functioning of the European Union.
    5. If a State which has withdrawn from the Union asks to rejoin, its request shall be subject to the procedure referred to in Article 49.
  5. General Data Protection Regulation GDPR (se aplică direct în toate țările UE, fără o lege națională de implementare)
  6. Instanță unică în materie de brevete, care ar avea în competenţă exclusive în soluţionarea litigiilor privind brevetele europene cu efect unitar şi brevetele europene eliberate în temeiul dispoziţiilor Convenţiei Brevetului European.
  7. European Patent Convention

Conferință

Sponsori

  • ntt data
  • 3PillarGlobal
  • Betfair
  • Telenav
  • Accenture
  • Siemens
  • Bosch
  • FlowTraders
  • MHP
  • Connatix
  • UIPatj
  • MetroSystems
  • Globant
  • MicroFocus
  • Colors in projects