ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 144
Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 21
Abonament PDF

Cluj Startup Weekend 2014

Marius Mornea
Software Engineer și fondator al Mintaka Research



DIVERSE


Anul acesta ne-am bucurat din nou de prezența la StartupWeekend și vrem să felicităm echipa organizatoare pentru dovezile evidente de maturizare. Pe toată durata evenimentului am avut sentimentul că lucrurile merg conform planului, mai ales datorită atitudinii participanților. Față de anul trecut, când a existat un salt clar cantitativ, numeric, anul acesta aproximativ același număr de participanți, a pitch-uit 49 de idei, aproape la fel de multe ca și cumulul edițiilor precedente (2012 + 2013 - 59 pitch-uri). Dovada clară că și publicul s-a maturizat și că majoritatea participanților au venit cu un scop foarte precis.

Dincolo de organizarea discretă și eficientă, as vrea să subliniez două merite importante ale organizatorilor. Primul este nivelul de educație al publicului, care a venit pregătit de muncă, fapt ce validează toate eforturile pre-eveniment și evocă succesul edițiilor precedente în a crea startup-uri și a consolida ecosistemul antreprenorial din Cluj. Al doilea este punctualitatea, mai ales luând în calcul cele 49 de prezentări de idei de vineri care, nu știu cum, nu au reușit să dea programul peste cap, semnul cel mai evident al unei echipe cu experiență și maturitate.

Pentru a înțelege mai bine experiența trăită în calitate de participant la eveniment, vă invităm la o incursiune în pielea câștigătorilor acestei ediții, echipa Engagement Management, alcătuită din: Dragoș Andronic, Emil Vădana, Ionuț Radu, Călin Vingan, Marius Mocian, Horațiu Dumbrean, Oana Vezentan și nu în ultimul rând, Antonia Onaca, cea care ne răspunde întrebărilor de mai jos.

De cât timp ai ideea și când te-ai hotărât să participi cu ea la StartupWeekend?

Ideea de engagement a apărut de mai multă vreme în munca pe care o fac în prezent, și cred că e o idee cu care cochetează cam toată lumea care a lucrat măcar un minut în viață cu o altă persoană. Lucrez ca soluționist pentru organizații pe provocările legate de oamenii din organizații. Am lucrat cu sisteme de managementul performanței construind variații ale acestora pe parcursul celor aproape 10 ani în HR și în leadership development. Principala problemă pe care organizațiile o identifică, mai ales în knowledge economy, este că metodele de performance management nu funcționează și câteodată fac mai mult rău decât bine. De foarte multe ori a apărut problema: cum recompensăm oamenii faini ca să continue să fie faini (pentru că perks-urile nu funcționează) și cum îi facem pe cei care încă nu sunt acolo să ajungă acolo. Conform research-ului din psihologia organizațională (care este un domeniu masiv) răspunsul este "employee engagement". Acesta are câteva lucruri pe care le propune diferit:

  • pornim de la presupunerea că oamenii vor să facă o treabă bună (își petrec jumătate din viața adultă la serviciu și ajung să își extragă măcar jumătate din valoarea ca oameni din reușitele în acel context)
  • o altă presupunere este că oamenii știu cel mai bine ce pot face ei bine și fain.
  • managementul directiv nu funcționează atunci când vrei creativitate, inovație, soluții bune, implicare. În acest caz vrem să explorăm diferite direcții și atunci nu trebuie să ne fie frică de eșec (Innovator"s dilemma).
  • oamenii vor fi mai implicați și responsabili în lucrurile pe care au hotărât ei că le fac.
  • în knowledge economy nu putem defini rezultatul pe care vrem să îl obținem (waterfall) ci mai degrabă îl tot creăm pe parcurs. 
  • oamenii se așteaptă de la liderii lor să recompenseze efortul în primul rând și nu doar rezultatele acestuia (câteodată lucrăm mult doar ca să explorăm posibilități, unele dintre aceste posibilități s-ar putea să nu se valideze, dar acesta nu înseamnă că nu am lucrat)
  • responsabilitatea liderilor devine astfel direcționarea efortului și încurajarea fiecărui om din echipă.

Ca să răspund la întrebare, ideea a cochetat cu mine, ca nevoie, de mulți ani și a venit ca soluție de vreo șase luni pentru partea de dezvoltare organizațională (consultanță) concretizându-se ca produs în momentul în care trebuia să mă gândesc ce vreau să fac la SWCluj. Organizatorii au prezentat acest event (cel puțin mie) ca un context unde trebuie să faci o treabă bună și relevantă. Au transmis standarde foarte înalte pentru participare și atunci nu am vrut să nu le întâlnesc.

Ce pregătiri ai făcut înainte de eveniment?

Înainte de eveniment nu aveam idee despre cum poate să arate în realitate o soluție de genul acesta. Știam că piața are nevoie de o soluție pentru a creste employee engagement și atunci înainte de eveniment, am făcut research pe ce înseamnă acest concept, cum este abordat și care sunt metodele validate de soluții organizaționale care îl pot influența. Mai știam din experiența de consultant că implementarea oricărei soluții în organizații trebuie să aibă niște caracteristici:

  • să nu fie overhead - ceva foarte simplu.
  • e greu să îi duci pe oameni în alte medii decât cele în care sunt -  așa că cel mai ușor este să stai în clientul lor de mail.
  • curba de învățare mare omoară multe din inițiativele organizaționale - un produs foarte ergonomic și ușor de învățat.

Am încercat să vorbesc cu oameni din organizații pentru a vedea dacă sunt în prezent mulțumiți de soluțiile pe care le folosesc. Am aflat că firmele cu care am vorbit folosesc variații din procesele tradiționale de performance management ,dar nu consideră că îi ajută și simt că sunt foarte greu de implementat. Am mai aflat de la ei că employee engagement e un lucru la care se gândesc mult și pe care deja încearcă să îl influențeze cu diferite soluții organizaționale. Înainte de event aveam milioane de idei, informații și concepte care, acolo la fața locului, s-au ordonat și s-au transformat în cum ar putea arăta ele în realitate.

Având în vedere importanța echipei, câți membri ai reușit să atragi și ce strategie ai folosit?

Am fost opt oameni faini în echipă. Ne știam toți din alte contexte și cred că relația anterioară a fost un factor determinant. Cred că fiecare dintre cei din echipă au fost la un moment dat supărați pe sistemele actuale de managementul performanței și au văzut valoarea ideii (ca posibili beneficiari). Mai mult de atât, cumva ne respectam și ne plăceam de dinainte, unul câte unul și cred că și asta a fost un factor. Știam că va fi o experiență faină în cele două zile și de fapt cam fiecare urmăream asta de la eveniment.

Câți dintre ei vor rămâne alături de proiect?

Ne-am plăcut foarte mult și am lucrat excepțional împreună. După SWCluj, fiecare dintre noi ne-am întors la proiectele noastre, pentru care făcusem deja angajamente și am stabilit că după ce ne liniștim și ne odihnim câteva zile, ne întâlnim să sărbătorim și să vedem cum punem țara la cale. Pentru asta va trebui să facem un alt articol în TSM :).

Care sunt cele mai importante trei sfaturi primite la SWCluj?

Ce mi-a plăcut mult la SWCluj a fost faptul că mentorii și juriul nu au venit cu sfaturi pe care noi să trebuiască să le respectăm. A fost o experiență foarte faină datorită faptului că fiecare a încercat să înțeleagă ce vrem, ce problemă încercăm să rezolvăm și cum ne-am gândit să facem asta. Mentorii au fost extraordinari că ne-au pus cele mai bune întrebări care să ne facă să gândim, să ducem ideile mai departe, să ne uităm critic și constructiv la ele. Cred că dacă ar fi venit cu sfaturi pur și simplu nu ar fi avut același impact. Ceea ce au făcut ei foarte bine a fost că ne-au învățat prin întrebări cum să gândim.

Strategia e foarte bună pentru că un sfat îl ai o singură dată și pe cele mai multe dintre ele le uiți. Dar dacă cineva activează un proces de gândire, acela rămâne cu tine și după eveniment și mai ales atunci când chiar ai nevoie și mentorii nu mai sunt lângă tine.

Care sunt cele mai importante trei realizări ale weekendului?

În primul rând, cred că am validat relevanța ideii. Fiecare dintre noi, din echipă, a avut experiență în medii antreprenoriale și cred că știm că cel mai important este să validezi ideea. În al doilea rând a fost faptul că am avut acces la experiența reală a altor oameni. Știu că fiecare trebuie să ne facem propriile greșeli, însă este neprețuit când poți să înveți din realitatea experimentată a altora, chiar și numai ca să faci greșeli noi. Din păcate viața e prea scurtă ca să apucam să facem toate greșelile din care să putem învăța.

A treia realizare a fost faptul că a fost o experiență foarte plăcută. Chiar ne-am simțit superbine. Aceasta se datorează echipei de organizare care a fost foarte înțeleaptă când a gândit evenimentul raportat la cum îl vom experimenta noi. Din experiența mea, ne-ar fi luat undeva la un an de viață, cel puțin, ca să învățăm lucrurile de acolo. Asta au făcut foarte bine organizatorii, au condensat un an de viață antreprenorială în 54 de ore.

Ce premii ați câștigat?

Foarte multe premii, foarte relevante pentru un start-up. Ele sunt listate pe site și în principal presupun acces în contexte unde ideea și munca poate fi accelerată semnificativ precum și tool-uri foarte utile și relevante ca produsul nostru să ajungă realitate. Premiile au fost foarte bine gândite în așa fel încât să ai tot ce ai nevoie sa te apuci de treabă, să transformi în realitate ideea care va face lumea puțin mai bună. Pe lângă cele care sunt pe site, au fost de fapt mult mai multe. De exemplu, contacte personale cu oameni care te pot și vor să te sprijine sincer să faci ideea realitate, multe încurajări care sunt esențiale mai ales în partea de început când funcționezi pe kerosen emoțional și faptul că devii parte dintr-un grup care îți devine automat suport în a face față la provocările inerente oricărui început.

Ai un sfat pentru viitorii participanți și eventual o rețetă/ ingredient de succes?

E un sfat care vine din experiența antreprenorială, dar care a fost confirmat foarte bine de SWCluj.

Nu te baza pe intuiție, asigură-te că există o nevoie reală și documentată. De multe ori ni se pare că soluția pe care o gândim e foarte utilă, pentru că ne identificăm noi cu ea, dar trebuie să vedem a cui problemă o rezolvă sau a cui viață o face mai bună și dacă acel cineva chiar vrea acea problemă să fie rezolvată. Mai mult de atât, citește research-ul pe domeniu să vezi dacă chiar se întâmplă cum crezi că se întâmplă. Este incredibil cât research relevant este făcut și cam tot îl găsești prin scholar.google.com sau sagepub. Chiar dacă industria de IT este inovativă , ea încearcă să rezolve tot probleme omenești, iar în problemele omenești există foarte mult know-how util. Un alt sfat este să se distreze sincer la eveniment. E incredibil ce lucruri faine ies atunci când ești fericit și te simți bine (cei de la zenQ au și construit un produs fain pe conceptul acesta). Când ești fericit, așa cum ziceau și ei în pitch, ești mai productiv, gândești mai bine, ai soluții mai faine, colaborezi mai bine și experiența e o recompensă în sine.

LANSAREA NUMĂRULUI 144

Modern Agile

joi, 20 iunie, ora 18:00

sediul msg systems Romania

Facebook Meetup StreamEvent YouTube

NUMĂRUL 143 - Software Craftsmanship

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Colors in projects