ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 149
Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 4
Abonament PDF

SEO QA adaptabilitatea la schimbarile algoritmilor de căutare Google

Radu Popescu
QA și Web designer
@Small Footprint



PROGRAMARE

În ultimii ani, Google a venit cu o mulţime de modificări asupra algoritmilor de căutare. În 2012 au fost cel puţin două modificări în fiecare lună, lucru care a afectat în mod negativ traficul multor site-uri. Controversatele update-uri Pinguin şi Panda au scos din rezultatele căutarilor şi site-urile cu un conţinut bun şi util. Astăzi SEO nu se mai bazează doar pe optimizarea conţinutului şi pe link-uri externe ci şi pe alţi factori, mai deosebiţi, precum user experience sau prezenţa pe site-urile sociale. Pentru a ţine pasul cu schimbările Google şi pentru a nu fi penalizaţi, trebuie să fim mereu la curent. Haideţi să vedem, în continuare, cele mai importante schimbări ale algoritmilor din punct de vedere al SEO.

În primul rând ar trebui să înţelegem de ce ne raportăm la Google atunci când vorbim despre căutare şi optimizare SEO, fără a mai aduce măcar în discuţie binecunoscuţii competitori Yahoo şi Bing. În perioada ianuarie - iunie 2012, Google a avut în România o cotă de piaţă de peste 98% (conform datelor furnizate de StatCounter.com). Dacă mai avem în vedere faptul că, în ultimii patru ani, cota de piaţă a Google nu a scăzut sub 91%, întelegem că trebuie să ne orientăm toate eforturile doar spre acest motor de căutare.

 

Actualizarea Panda şi Inteligenţa Artificială

Încă de la începutul anului 2011, prin introducerea update-ului Panda, bazat pe un avansat algoritm , Google a început să clasifice site-urile web în baza unor factori mai deosebiţi precum design şi user-experience, procentul de conţinut din zona above the fold, încrederea pe care o prezintă situl sau dacă s-au creat multe discuţii în jurul său pe platformele sociale. Realizarea acestor algoritmi a fost posibilă şi datorită celebrilor "human raters", plătiţi de către Google, care vizitau sute de site-uri zilnic şi le catalogau în funcţie de factorii menţionaţi mai înainte. Prin această metodă, inginerii puteau vedea dacă algoritmii lor funcţionează corect.

 

Toate aceste modificări au retrogradat chiar si site-urile vechi, cu un conţinut bun şi util, care erau în topul căutărilor, dar care nu ofereau şi o experienţă plăcută în navigare. Update-ul afectează şi site-urile care au doar câteva pagini ce nu respectă noile cerinţe, astfel încât un site foarte bun poate fi scos din rezultatele Google pentru câteva pagini cu design şi conţinut mediocru. În aceste cazuri, o bună soluţie este blocarea paginilor care nu inspiră încredere şi calitate, folosind fişierul Robots. Vechea zicală "Content is king" nu mai are aceeaşi valoare. Există foarte mult conţinut unic şi bun în acest moment, dar simplul fapt că un site are conţinut unic şi optimizat, în care foloseşte un cuvânt cheie de câteva ori printre care şi în titlu, nu mai e de ajuns. Conţinut bun înseamnă un conţinut care să fie plăcut de utilizatorii sitului, care să fie împărtăşit pe reţelele sociale sau să fie citat în alte site-uri. Blocurile plictisitoare de text, reclamele sau împărţirea conţinutului pe mai multe pagini afectează în mod negativ poziţionarea în SERPS.

Recomandările mele, pentru a face faţă acestei actualizări sunt :

  • Paginile care au un conţinut de slabă calitate trebuie scoase din site. O bună metodă pentru a face acest lucru este folosirea meta-tagului robots pentru blocarea lor;
  • Apariţia paginilor pe site-urile sociale arată faptul că ele au un conţinut interesant, pe care vizitatorii doresc să îl împărtăşească prietenilor;
  • Menţinerea bounce-rateului în limitele optime (35-65%), prin creare de link-uri interne şi fidelizarea vizitatorilor;
  • Îmbunătăţirea user-experience este un factor important. Navigarea uşoară prin site, numărul scăzut de reclame, viteza de încărcare a paginii sau designul influențează poziţia în SERPS.

Prospeţimea contează si ea

Update-ul "Frehsness", introdus în noiembrie 2011, care a avut un impact destul de mare asupra rezultatelor în căutările Google, afectând aproximativ 35% din căutari, indică oarecum direcţia spre care trebuie să meargă site-urile pentru a se menţine în top, şi anume conţinutul proaspăt. În acest moment, blogurile reprezintă cea mai proaspătă sursă de conţinut. Orice prezenţă online trebuie să conţină şi un blog. Să luăm, spre exemplu, cazul site-urilor companiilor unde este aproape imposibilă adăugarea, în mod regulat, a unui conţinut proaspăt. În acest caz blogul vine şi rezolvă respectiva problemă. Persoane din interiorul companiei pot scrie articole săptămânale despre diferite tehnologii folosite, noutăţi din domeniul de activitate al firmei sau simple postări informative.

 

Bineînţeles că nu este nevoie mereu de rezultate cât mai proaspete. În cazul în care căutăm un tutorial despre folosirea corectă a proprietăţii CSS "float", nu avem nevoie de cel mai nou tutorial. Îmbunătăţirile ulterioare ale acestui algoritm ştiu să facă diferenţa dintre diferite tipuri de căutare şi nivelul de prospeţime a rezultatelor. În dezvoltarea acestui algoritm, Google a luat în considerare şi situaţiile în care unele persoane vor încerca să profite de pe urma acelui algoritm, schimbând doar câteva caractere sau propoziţii pe o pagină. Aceste pagini nu vor fi considerate proaspete, pentru că inginerii celebrului motor de căutare verifică noutatea conţinutului în raport cu prima indexare a paginii respective.

În continuare, am selectat câteva metode prin care putem folosi această actualizare în ajutorul nostru:

  • Blogul de companie sau de produs, ajută la crearea de conţinut proaspăt în mod regulat;
  • Comunicatele de presă publicate într-o secţiune a sitului, generează şi ele conţinut proaspăt;
  • Prezenţa unei paginii pe mai multe site-uri sociale într-o perioadă scurtă de timp semnifică pentru Google conţinut proaspăt;

Actualizarea Pinguin şi spam-ul

Update-ul Panda are ca scop principal retrogradarea site-urilor care nu respectă termenii şi condiţiile impuse de Google referitoare la black-hat SEO. Acest update penalizează pe oricine foloseşte conţinut duplicitar, ferme de link-uri, cloaking sau keyword stuffing. De asemenea, Google retrogradează şi site-urile care folosesc tehnici white-hat SEO în mod excesiv. Practic orice lucru care nu pare natural, bazat pe acţiunea utilizatorilor, va fi penalizat. O nişă foarte importantă afectată de acest update este cea a site-urilor care folosesc marketingul afiliat. Prezentarea unor produse pe mai multe site-uri, folosind aceleaşi imagini sau descrieri, fără a crea plus valoare a fost penalizată drastic. Foarte multe magazine online care foloseau informaţiile producătorilor au fost nevoite să îşi schimbe întregul mod de prezentare a produselor, introducând review-uri interne, fotografii proprii sau conţinut generat de utilizatori.

 

Printre cele mai celebre cazuri de revenire după penalizările generate de update-ul Pinguin, a fost cazul WPMU.org, unul dintre cele mai bune site-uri care oferă resurse, ştiri şi informaţii din jurul platformei Wordpress. Acesta a înregistrat, în doar cateva zile o scădere a traficului venit din rezultatele Google de peste 80%, având un impact devastator asupra veniturilor.

img2_1.jpg

Figura 1. Evoluţia WPMU.com înainte şi după update-ul Panda (sursa : webpronews.com).

 

Problema principală în acest caz a fost calitatea slabă a linku-rilor externe, care proveneau din două mari surse. WPMU.com deţine şi serviciul de blogging EDUblogs.org, care permite oricărei persoane din aria educaţională să îşi creeze un blog gratuit (în acelaşi fel ca Blogspot). În subsolul tuturor paginilor acestor bloguri exista un link către domeniul WPMU.com. Având în vedere că numărul acestor link-uri era de peste 500.000, ei aveau o jumătate de milion de link-uri (artificiale) către adresa WPMU.com. Pe lângă aceasta, fiind un hub de resurse, WPMU.com oferea spre descărcare şi teme Wordpress. În acel moment, toate acele teme conţineau, tot în footer, un link spre pagina de unde au fost downloadate. Acest lucru a dus la crearea a peste 21.000 de link-uri provenind de la tot atâtea domenii, de această dată independente. Problema cea mai mare a fost că majoritatea respectivelor domenii aveau un conţinut de slabă calitate sau făceau spam, factor care şi el a contribuit la penalizare.

 

Noii algoritmii Google au considerat toate aceste link-uri ca fiind de slabă calitate şi WPMU.com a fost drastic penalizat. După o scurtă documentare, deţinătorii sitului au trecut la scoaterea tuturor link-urilor artificiale, ceea ce a însemnat renunţarea la aproximativ 30% din linkurile externe, precum şi un mic SEO update intern, iar problema a fost rezolvată.

Pentru a face faţă actualizarii Pinguin, trebuie să avem în vedere urmatoarele aspecte:

  • Calitatea link-urilor de provenienţă externă este foarte importantă, în sensul în care link-urile de proastă calitate pot să te afecteze;
  • Atenţie la optimizarea excesivă. Conţinutul sitului trebuie creat pentru vizitatori, nu pentru motoarele de căutare, prin urmare, densitatea cuvintelor cheie trebuie să fie sub 4%;
  • Conţinutul duplicitar este penalizat drastic. În cazul site-urilor de comerţ online, prezenţa descrierilor proprii, precum şi a imaginilor originale este foarte importantă;

 

Link-urile externe trebuie să pară naturale. Ancora din interiorul linkului trebuie să fie diferită. A avea 100 de link-uri cu aceaşi ancoră, către site-ul tău, îţi poate aduce o penalizare, chiar dacă aceste link-uri sunt de calitate.

La ce să ne aşteptăm?

Prin toate aceste schimbări, Google încearcă să schimbe modul de căutare pentru todeauna. Calitatea este cuvântul cheie al noilor actualizări, iar prin calitate nu ne referim doar la conţinut, ci şi la calitatea designului sau a link-urilor externe. Reţelele sociale joacă un rol tot mai important în SEO, iar Google+ va fi în centrul acestor schimbări, după cum arată tendinţele. Cert este faptul că din punct de vedere al SEO trebuie să fim mereu la curent şi să updatăm acţiunile, iar optimizarea pentru motoarele de căutare este o muncă full time. De asemenea, jobul de consultant SEO se transformă încet într-unul de web strategist, avându-se în vedere faptul că orice acţiune de pe Internet poate afecta ranking-ul în SERPS.

 

NUMĂRUL 149 - Development with AI

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects