ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 150
Numărul 149 Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 19
Abonament PDF

IT Days 2013 (I)

Ovidiu Mățan
Fondator @ Today Software Magazine



DIVERSE

Articolul de față este dedicat IT Days, www.itdays.ro. - reprezentând o primă parte a retrospectivei celui mai important eveniment organizat de către Today Software Magazine în orașul de reședință, Cluj-Napoca. Înainte de a vă oferi informații mai mult sau mai puțin detaliate despre eveniment, doresc să mulțumesc celor peste 170 de auditori și celor 10 companii care au fost alături de noi la acest eveniment: AROBS, Endava, Evoline, EBS, Gemini Solutions Foundry, Accesa, Yardi, Skobbler, 3Pillar Global si msg systems Romania. De asemenea, mulțumim partenerilor care ne-au susținut: Primăria și Consiliul local Cluj-Napoca, it-events.ro, Cluj Hub și Microsoft Student Partners.

Evenimentul a fost o ocazie de a-i reuni pe aproape toți cei care se implică în dezvoltarea comunității IT din Cluj: reprezentanți ai businessului local, startup-uri locale, incubatoare de startup-uri, Cluj IT Cluster , cercetători de la Universitatea Tehnică și de la Institutul de Știință și Tehnologie și autoritățile locale prin prezența primarului Emil Boc. Alți doi invitați speciali din Europa : Tine Thygesen, CEO Everplaces și Eduardo Mendez Polo, head of IT Cloud, Telefonica Spain.

De-a lungul celor două zile, Dan Suciu și-a împlinit cu prisosință rolul de gazdă, reușind să creeze o atmosferă agreabilă, dominată de coerență și profesionalism, condiție necesară desfășurării evenimentului.

Emil Boc, Ovidiu Mățan, Alexandru Tulai

Prima zi a debutat cu o conferință de presă, după care a avut loc deschiderea oficială, unde l-am avut alături de noi pe primarul Clujului Emil Boc. În discursul pe care acesta l-a susținut la deschiderea oficială, acesta a subliniat avantajul major pe care comunitatea IT îl oferă Clujului, considerând-o voce capabilă să schimbe destinul Clujului : "Aceasta ( comunitatea IT) primește o formă instituțională, o formă vizibilă, o formă organizatorică în prima instanță care îi va da consistență și viitor pentru că a lucra independent, izolat, este un lucru, dar a avea o structură constituțională și concretizată așa cum vedeți astăzi IT Days. Pentru prima dată cred că reprezintă un punct de istorie, un punct de pornire, care va marca și dezvoltarea Clujului. " De asemenea, a fost evidențiată importanța revistei TSM în coagularea comunității IT din Cluj. În continuare s-a discutat despre strategia de dezvoltare 2014 - 2020 , în care componenta IT este o componentă fundamentală alături de cea universitară. Acestea din urmă ne oferă un avantaj competitiv față de alte orașe și regiuni din România. A fost salutată și colaborarea cu cluster-ul de IT Cluj alături de care se propune proiectul Cluj Innovation City care va schimba profilul și viața Clujului. Acesta va fi construit în cartierul Lombului unde au fost alocate peste 100 de hectare de teren. Primi pași sunt reprezentați de Centrul de dezvoltare a afacerii și Centrul de Industrie Creativă și IT unde cel puțin 25 de companii își vor putea desfășura activitatea în acest incubator. Referitor la smart city, primăria deja implementează câteva soluții:

  • programarea online a căsătoriilor (râsete în sală),
  • plata prin SMS a parcărilor,
  • plăcuțe pe monumentele istorice cu QR cod,
  • sistemul de transport folosind automate de bilete pentru transportul în comun care va fi dat în folosintă în luna octombrie 2014.
  • Cluj Bike Sharing - 500 de biciclete care vor fi la dispoziție în Cluj-Napoca.

De asemenea, au fost lansate comunității locale câteva provocări:

  • Proiectul platformă Incident Management prin care orice cetățean poate să pozeze sau să filmeze o situație/problemă pe care să o trimită la primărie care prin serviciile de specialitate rezolvă problema și să poată răspunde înapoi cetățeanului.
  • Plata prin telefon/SMS a impozitelor și a taxelor locale.
  • E-guvernare prin care fiecare cetățean sau companie să poată fi identificat printr-o semnătură electronică și să poată plăti taxele către autoritățile statului.
  • Plata biletelor de autobuz prin SMS.

Discursul s-a încheiat cu promisiunea unui parteneriat onest în ceea ce privește generarea de soluții care pot să vină în serviciul cetățeanului.

În prezentarea sa, Alexadru Tulai, președintele Cluj IT Cluster, a remarcat volumul de muncă impresionant poate fi solicitat IT-ului de către zona metropolitană. În opinia sa, strategia de dezvoltare metropolitană a Clujului se face printr-o colaborare strânsă între adminstrația publică, mediul universitar și mediul de afaceri. S-a subliniat și faptul că, deoarece industria de IT își obține veniturile din activități prestate pentru exterior, suntem decuplați de contactul cu cei care pot fi clienți din interior, adică instituțiile statului. De asemenea, Alexandru Tulai a semnalat oportunitatea de a valorifica deschiderea manifestată de Emi Boc pentru recuperarea decalajului tehnologic. O colaborare între sectorul public, mediul academic și mediul de business se impune ca o condiție necesară în implementarea unor măsuri care să reducă din decalajul tehnologic. O materializare a acestei colaborări între cele trei paliere se va încerca prin inițierea de către ITCluster a proiectului Cluj Innovation City. Făcând trimitere la rezultatele remarcabile obținute de universitățile clujene, dintre care cel mai recent, obținerea sângelui artificial în premieră mondială, Alexandru Tulai a accentuat importanța transformării ideilor strict academice în produse utile comunității. Conceptul de cercetare inovată, în funcție de care este conturat acest proiect, este axat tocmai pe această valorificare în beneficiul comunității a reușitelor științifice. Pentru domeniile vizate de proiect ( bioeconomie, sănătate, IT, energie verde) vor fi construite centre de cercetare specifice. Reușita proiectului va fi dată însă de modul cum rezultatele cercetării vor fi preluate de către dezvoltatori și lansate în România, sau chiar exportate.

Eduardo Mendez, head of IT Cloud, Telefonica Spain, a avut prezentarea cu titlul What can we expect from the next Cloud services ? (La ce ne putem aștepta de la următoarele servicii cloud?), care a oferit o viziune originală asupra serviciilor cloud.

Eduardo Mendez

Acesta a punctat dificultatea de a integra conceptul cloud într-o definiție unică, pentru că prin natura conținutului său predispune la multiple interpretări.Fiecare are o idee despre cloud computing.- în acești termeni simpli a rezumat atitudinea generală față de acest concept. Dar pe parcursul întregii prezentări, abordarea lui Eduardo Mendez a subliniat aspectele evidente ale acestui concept care nu favorizează interpretările subiective.Astfel, el delimitează conceptul între private cloud și public cloud , ambele formând construcția hibridă, Hybrid cloud. (vezi figura de mai jos care reprezintă modelul de deployment din prezentare).

Hybrid Cloud

Dincolo de preocuparea de a defini în termeni cât mai clari acest concept, se analizează și natura implicațiilor acestor servicii în dezvoltarea companiilor. Analizele statistice semnalează o situație problematică: într-o organizație 75-80% din resurse sunt alocate menținerii structurilor existente și doar 20-25% este alocat proiectelor noi. Timpul de deploy fiind de 2-3 luni. Se știe că recursul la serviciiile cloud ar reduce din acest timp. Adopția cloud nu este datorată organizațiilor de IT, în schimb este susținută de către programatori, startup-uri, departamente interne și de business care caută soluții mai rapide în exterior. Acestea sunt cele care caută fast and cheap deployments.

În final, predicția lui Eduardo este că în câțiva ani, vom avea mașini virtuale gratuite, memorie și procesoare gratuite, însă va trebui să plătești pentru serviciile primite.

Maria Diaconu

Maria Diaconu, CEO Mozaic Works, ne-a povestit despre modul de construire a echipelor inovative pe termen lung. Am reținut ca sugestivă o definiție a inovației: Inovația este un mod de a face lucrurile pe care le cunoaștem într-o altă manieră, venind cu soluții diferite la probleme existente. Această definiție a inovației se aplică echipelor care își propun să fie inovative. Implicarea în experimente care să vizeze selectarea și rafinarea ideilor originale se impune în viziunea Mariei Diaconu, ca un demers necesar în construirea unei echipe inovative. A fost dat ca exemplu Steve Jobs, care este perceput în termeni supraapreciativi ca fiind unicul creator al inovațiilor, ignorându-se că în spatele său a fost o întreagă echipă. Meritul său cel mai mare este acela că a reușit să valorifice creativitatea echipei. De aceea este important să detectezi și să stimulezi capacitatea creatoare și viziunile originale ale unei echipe. Respectând acest principiu putem asigura toate condițiile constituirii unei echipe inovative. Definiția dată de Einstein nebuniei - dacă realizăm lucrurile în aceași manieră dar ne așteptăm la ceva diferit, atunci avem o problemă- este foarte sugestiv aleasă pentru a caracteriza riscurile pe care și le asumă o companie care amână la nesfârșit aplicarea principiilor inovative. De la finalul prezentării, mai selectăm sugestia de a renunța la persoanele din cadrul organizației care nu reușesc să învețe din greșeli și de a pretinde întodeauna consecvență și excelență în realizarea proiectelor.

Voicu Oprean

Prima parte a zile s-a încheiat cu discursul lui Voicu Oprean, CEO Arobs

Subiectul prezentării sale a fost Trecerea de la outsourcing la produs, fiind de fapt relatarea poveștii de succes a Arobs. Evident că Voicu Oprean își focalizează discursul asupra principiilor care i-au servit ca reper și care i-au adus reușita. ,, Lecțiile,, sale pot fi deci foarte utile celor care își propun să reușească.

Arobs a făcut această trecere, având 400 de angajați. Produsele pe care le vând local și internațional au generat o cifră de afaceri de 4 milioane de euro. De asemenea, s-au implicat și în zona de hardware prin produsele de navigație și mai nou în zona de tablete, având brand-ul propriu: Smilo. Arobs a pornit acum 15 ani făcând primul pas prin outsourcing. Aceasta este de fapt prima lecție: faceți primul pas. În 2002 a trebuit să ia o decizie și în loc să dea oameni afară a decis să se reinventeze. A doua lecție: reinventați-vă. Primul produs a fost o soluție de SMS-uri care acum nu mai există pe piață. Au continuat cu dezvoltarea unei soluții pentru terminale mobile de Winodws Mobile 1.0, care ulterior a fost mutată pe Palm Treo. Într-o astfel de abordare, toată lumea trebuie să își asume riscuri. A treia lecție este asumarea riscului. A patra lecție este să știi când să te oprești. Ultima lecție este folosirea bazei de clienți existente.

Un target asumat și în special în public îi cresc șansele de succes. Suportul poate veni chiar din interiorul companiilor.

Gabriel Ciuloaică a deschis la prânz seria prezentărilor tehnice , cu prezentarea având subiectul reactive programming. În programarea reactivă, de ori câte ori apare o schimbare în model, aceasta se reflectă în view. Până acum o aplicație era specificată prin cerințe cum ar fi capacitate de procesare până la gigabiți de date, rulare pe câteva sute de servere sau mică perioadă de downtime. În ziua de astăzi aceste specificații nu mai sunt valide. Acum toate trebuie să ruleze pe sute de mașini, să fie elastice, să proceseze date de ordinul terrabytes-ilor și să nu aibă perioade de downtime. Abordarea nouă a specificațiilor este de altfel sintetizată în Manifestul reactive programming. Prezentarea sa subliniază într-o manieră elocventă avantajele aplicării reactive programming.

În numerele următoare vom continua seria de impresii IT Days. Înregistrările video vor fi disponibile pe canalul TSM de Youtube: www.youtube.com/todaysoftmag, iar slide-urile prezentate au fost publicate pe www.issuu.com/todaysoftmag. Pentru a fi la curent cu ultimele noutăți, vă invităm să accesați pagina comunității IT Days: www.facebook.com/itdays.ro.

NUMĂRUL 149 - Development with AI

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects