ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 161
Numărul 160 Numărul 159 Numărul 158 Numărul 157 Numărul 156 Numărul 155 Numărul 154 Numărul 153 Numărul 152 Numărul 151 Numărul 150 Numărul 149 Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 161
Abonamente

Experts panel: Automotive în mișcare

Ovidiu Mățan
Fondator @ Today Software Magazine



INTERVIU

Ce se întâmplă cu industria Automotive la nivel global, ce tehnologii sunt folosite și cum este integrat AI-ul în noile servicii și dezvoltarea software? Sunt câteva dintre întrebările la care am încercat să răspundem alături de invitații noștri:

Ovidiu Mățan: În ce direcție merge Automotive? Evoluează? Stagnează?

Marius Mailat: Eu nu sunt atât de pesimist ca alții. Nu cred că se putea întâmpla ceva mai bun decât momentul China. China a presat companiile europene și americane să lucreze altfel și să gândească altfel. A dus la o reducere de costuri, consolidare de IP, consolidare de hardware. Toți investesc în inovație și taie investițiile din tot ce înseamnă, de altfel, o mașină. BMW și Bosch au concediat. În Germania, sunt foarte multe companii care falimentează. Aceste lucruri ne afectează pe toți, noi cei din spate. În ceea ce privește presiunea asiatică, companiile vestice văd doar viteza companiilor chinezești și vor să ajungă acolo. Singurul obiectiv al companiilor este: Cum pot lansa o mașină în doi ani, nu trei ani, la jumătate de preț? De ce? America este influențată de geopolitica curentă. În Europa, nu găsești mașină electrică sub 20,000 de euro. Se pune presiune pe cost, pe producție, pe furnizori, pe IP.

Bogdan Pereș: Este minunat că vine inovația din China, dar trebuie să vedem cum s-au întâmplat lucrurile acolo. În China nu este piață liberă, iar statul a investit mulți bani în cele mai bune companii, ceea ce nu înseamnă că nu putem apăra industria europeană cu taxe.

Știi de ce nu cred că se poate? Europa depinde de China în multe privințe, inclusiv în dezvoltarea de software. China este o piață cu multe vânzări. Nu poți renunța la China și să te bazezi doar pe Europa.

Bogdan Pereș: Este adevărat, dar trebuie să ne uităm la Europa și la ce se întâmplă cu locurile de muncă în Europa. Nu putem da afară dintr-odată milioane de oameni, doar pentru că unii au reușit într-un anume fel. Nu putem cumpăra doar mașini chinezești și avem nevoie de timp pentru a deveni mai eficienți. Noi avem altă piață. La noi nu există nici ajutoare de la stat, nici prețuri de dumping. La noi nu se permite așa ceva. Nu putem juca cu China aplicând regulile de bun-simț din Europa. Trebuie să avem puțin grijă de noi. Trebuie luate măsuri care să ne dea timp să ajungem la acel nivel de eficientizare. Doresc să accentuez ceea ce a spus colegul meu. Există o presiune enormă pe eficientizare. Chinezii ajung cu mașini premium pe piață în 30 de luni, europenii, doar în 48 de luni. Toți vor să internalizeze producția de software, astfel încât partea de design, de engineering, de mașini și testare să se comprime, din punctul de vedere al timpului. Timpul de dezvoltare este foarte important pentru costul final al mașinii.

Ovidiu Popa: Este vorba aceea care zice că, dacă avem vremuri grele, avem oameni puternici, iar, dacă avem vremuri ușoare, avem oameni slabi. Ne obligă să ne dăm seama că trebuie să ne adaptăm. În consultanță sunt vremuri mai grele decât în inovare. Momentan, avem proiecte de eficientizare pentru clienți germani, iar ținta este de 50%. Acest lucru este posibil, se putea face și în ultimii 50 de ani, ceea ce înseamnă că am fi putut face asta și până acum, dar am avut nevoie de o scuturare. Este adevărat că se pierd locuri de muncă în Europa, dar, având în vedere faptul că în Germania se poate oferi jumătate prețul ridică un semn de întrebare. Am dormit destul de mult. E o trezire la realitate.

Cât de mult vă ajută AI-ul?

Ovidiu Popa: Vă dau un exemplu. Refacem departamentul de Project Management la o companie. Pentru analiză, după ce aveai toate datele, era nevoie de o lună ca să procesăm volumul de date. Cu ajutorul AI, totul s-a finalizat în 6 zile. Rezultatele sunt extraordinare. Acum este greu, dar asta va duce la democratizarea consultanței și a părților tehnice inovative.

Crezi că vom avea la un moment dat colegi virtuali care să acopere anumite arii?

Ovidiu Popa: Cu siguranță.

Marius Mailat: BYD este singurul producător din lume care își face singur bateriile. Acesta și-a tăiat aproape tot din suppy chain, care livrează aproape 30% din iPad-urile Apple. Apoi își face singur ecranele, își face singur software-ul și își face singur hardware-ul din mașină. Reduta hardware este ultima redută. Pentru că fac totul in-house, ei dețin totul. Am condus și eu o mașină de-a lor. În Europa, compania aceasta are trei fabrici. Eram cu soția în vacanță în Spania, vede mașina BYD și a spus atât: Superbă mașină! Doar atât trebuie. Am avut un proiect cu ei. Ceea ce a fost șocant oarecum pentru noi este că BYD lucrează non-stop. Avem tichete în sistem non-stop. Ei lucrează și sâmbăta, și duminica.

Bogdan Pereș: A fost un hype trecerea pe electric 100%. Există loc pe piață pentru toate mașinile. Nișa BMW este Premium Sport. Nu vrei să fii de toate, peste tot. Le vor merge foarte bine companiilor care își vor găsi o nișă. În Cluj, la BMW, nu facem nimic din ceea ce intră în mașină, ci software folosit de ingineri pentru a produce mașini. Facem și softul din producție, din fabrici. BMW are în Portugalia un alt joint venture numit Critical TechWorks care face ceva similar cu ceea ce facem noi în Cluj. Într-adevăr, BYD face mașini frumoase, bune, axate pe partea de tehnologie din mașină. BMW are un joint venture în China, iar oamenii aceia lucrează non-stop. Este incredibil și sunt un exemplu de urmat. În Europa e greu de implementat așa ceva. În China nu sunt reguli. Cu toate reglementările din Europa, este absurd să credem că putem concura cu China. Desigur, de aici putem porni o discuție despre ceea ce trebuie să schimbăm la nivel de reguli pentru a putea fi competitivi în raport cu China.

În zona de educație, de mobile, în Cluj, suntem un hub de Automotive destul de serios. Aveți legături cu facultățile? Ați încercat să impuneți ceva la nivel de curriculum?

Ovidiu Popa: Avem internshipuri în parteneriat cu UTCN. Am inițiat discuții și la nivel de consultanță. Se investește și este o pepinieră foarte bună pentru experți. Avem o pepinieră în Germania în care experții noștri au un cuvânt de spus când vine vorba de arhitecturi întregi. Trebuie să dezvoltăm oameni tineri.

Marius Mailat: Pepiniera există la P3, iar anul acesta am început din nou o serie de internshipuri. Programul funcționează, deoarece este super ordonat și verificat. Nu mergem mult pe activități ad-hoc. Avem puțin timp la dispoziție, dar trebuie să angajăm din piață și să creștem oameni din piață. Nu putem atrage doar seniori sau doar mid, pentru că nu putem lăsa compania să meargă în jos.

Bogdan Pereș : Și în BMW TechWorks se face zilele acestea o selecție pentru 50 de poziții din 500 de aplicanți.

Am observat că orice task dai unui student, acesta va folosi AI. Studenții sunt foarte practici, foarte eficienți. Cum lucrați cu AI și codul generat de AI?

Marius Mailat: Poți folosi AI-ul, dar acesta este doar un tool. Toată lumea insistă cu AI-ul. Îl folosim, dar halucinează majoritatea timpului. Colegii din Vietnam folosesc AI, iar noi putem vedea clar că este generat de AI. Te ajută în special la code review. Învață din codul tău care nu este public. Ce programăm noi nu ajunge pe Internet. Codul de la Google este protejat. Modelul nu mă poate ajuta pe mine, pentru că învață din prostii.

Bogdan Pereș: Este important ca tinerii să aibă grijă când folosesc aceste tooluri. De ce? În primii ani, este extrem de important să îți dezvolți gândirea critică, să poți evalua un cod. E neindicat să folosești cod generat de AI pe care nu îl înțelegi. Trebuie să folosim AI fără a intra în brain rot. Discutam cu colegii mei dacă să îi lăsăm pe cei tineri să folosească AI în primele luni de angajare. De ce? Ar fi bine să vedem unde sunt și ce pot.

Ovidiu Popa: Putem folosi MatLab fără să știm matematică? AI-ul este un tool pe care trebuie să știm să îl folosim. Nu ne putem duce direct la clienți cu rapoartele generate de AI. Evaluările se fac mai repede cu ajutorul AI, dar nu putem scoate omul din ecuație.

Marius Mailat: AI-ul vrea să te facă fericit. Dacă îi ceri o sută de rezultate, ți le va da, dar va și halucina.

Pe mine, AI mă ajută să fac lucruri simple sau să testez lucruri. Dacă îi dau să îmi traducă ceva din engleză în română, îmi face un rezumat pe care îl traduce mai mult sau mai puțin corect.

Marius Mailat: Pentru traduceri și transcriere, folosesc o combinație de DeepL și NoteAi.

LANSAREA NUMĂRULUI 161

Smarter AI Automations

Miercuri, 26 Noiembrie, ora 18:00

sediul Cognizant

Facebook Meetup StreamEvent YouTube

NUMĂRUL 159 - Industria Automotive

Sponsori

  • BT Code Crafters
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • GlobalLogic
  • BMW TechWorks Romania