ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
Numărul 159
NOU
Numărul 158
Numărul 157 Numărul 156 Numărul 155 Numărul 154 Numărul 153 Numărul 152 Numărul 151 Numărul 150 Numărul 149 Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 159
Abonamente

Tour d’Europe: Combustibili regenerabili și transparență digitală în Europa

Gabriel Arcaș
Cloud Architect @ Centrul de Inginerie Bosch Cluj



PROGRAMARE


Când vorbim de transportul curat al viitorului, majoritatea oamenilor se gândesc la autovehicule electrice. Cu siguranță, acestea vor fi importante, însă milioane de autovehicule și autoutilitare sunt conduse deja pe drumurile europene și nu pot fi înlocuite, peste noapte.

Exact aici intervine rolul combustibililor regenerabili (obținuți din resurse alternative precum plantele sau deșeurile, în detrimentul resurselor fosile). Acești combustibili pot fi folosiți de motoarele cu combustie internă și stațiile de alimentare deja existente, ajutând la reducerea imediată a emisiilor.

Bosch a creat o soluție numită Digital Fuel Twin (DFT). Conceptul are la bază un pașaport "digital" pentru combustibil, care monitorizează tipul de combustibil regenerabil utilizat și gradul de reducere a emisiilor, oferind transparență asupra certificării.

Pentru a demonstra aplicabilitatea acestui concept în viața reală, Bosch a orchestrat proiectul "Tour d'Europe" în cadrul căruia automobilele au călătorit în jurul Europei folosind combustibili regenerabili. Proiectul a arătat că putem deja face transportul mai curat, fără electrificare la scară largă, prin utilizarea combustibililor potriviți și a monitorizării digitale.

Combustibilii regenerabili ca punte de legătură

Combustibilii sintetici și regenerabili oferă o modalitate rapidă de a reduce emisiile. Acești combustibili pot fi folosiți direct în motoarele cu combustie internă existente (drop-in), care își păstrează conformitatea cu standardele actuale și reduc, în același timp, semnificativ, emisiile de gaze cu efect de seră. Pe parcursul Tour d'Europe, combustibili precum HVO100 (ulei vegetabil hidrotratat), benzină regenerabilă, E85 și biodiesel (B100) au fost testați pe drum. Procesul well-to-wheel măsoară emisiile de CO₂ pe întreg ciclul, de la producerea combustibilului până la utilizarea sa în autovehicule. Conform acestui indicator, emisiile pot fi reduse cu până la 83% pentru anumite tipuri de combustibil, demonstrând că autovehiculele de astăzi pot atinge deja reduceri semnificative.

Proiectul Tour d'Europe

Pe parcursul a 3 luni, 16 autovehicule, atât autovehicule de pasageri, cât și autovehicule comerciale, au străbătut 77.500 km prin 17 țări europene. Flota a participat la peste 70 de evenimente, din Portugalia până în Cercul Arctic, din Grecia până în Regatul Unit. Scopul a fost demonstrarea disponibilității combustibililor regenerabili în întreaga Europă și a funcționării lor ireproșabile în condiții de condus uzual.

Rezultatul a fost remarcabil: 84% din totalul combustibilului utilizat, din resurse regenerabile, a contribuit la o reducere medie de 67% a nivelului de CO2, comparativ cu combustibilii fosili. Nu este o promisiune viitoare, ci un rezultat ce poate fi obținut chiar acum, cu infrastructura existentă.

Rolul digitalizării

Un aspect unic al turului l-a constituit nu doar combustibilul utilizat, ci și arhitectura digitală din spatele utilizării efective. Bosch Digital Fuel Twin (DFT) a monitorizat sustenabilitatea fiecărui eveniment de alimentare, din momentul producerii combustibilului până la rezervorul vehiculului. Folosind schimbul securizat de date criptate și o legătură digitală dintre autovehicule și stațiile de combustibil, DFT a oferit dovezi certificate ale amprentei de CO2 pentru fiecare litru consumat.

Tehnic vorbind, această legătură digitală este realizată prin componente software, fără a necesita adăugarea de componente hardware noi în vehicul sau în stația de combustibil. Componenta software ce monitorizează alimentarea cu combustibil rulează pe vehicul, folosind datele standardizate OBD/CAN pentru a detecta evenimentele de realimentare și a realiza verificări de fiabilitate. După ce o realimentare este identificată, vehiculul transmite o confirmare, prin intermediul conexiunii la Internet, de la instanța cloud OEM la instanța cloud Bosch DFT, unde stația de realimentare este înregistrată. Componenta backend a Bosch DFT corelează evenimentul din vehicul cu datele de pe stație, oferind informații verificate despre cantitatea exactă de combustibil, certificatul său de sustenabilitate și amprenta sa de CO₂. Această soluție asigură împerecherea sigură a fiecărui eveniment de alimentare, creând un lanț de audit, din momentul producției până la interacțiunea cu utilizatorul final.

Soluția digitală a fost dezvoltată la Centrul de Inginerie Bosch Cluj, în colaborare cu Bosch Italia pentru partea de raportare prin dashboard. Implementarea infrastructurii și a backendului la Cluj asigură o fundație solidă și scalabilă pentru întregul sistem.

Arhitectura de mai jos demonstrează cum digitalizarea poate conecta lanțul de aprovizionare cu combustibil la utilizatorul final, asigurând transparență și încredere. Datele existente pe vehicul (via OBD/CAN) și conexiunea la Internet au fost suficiente pentru a pune sistemul în funcțiune.

Rezultate și perspective

Rezultatele arată că, prin combinarea combustibililor regenerabili cu monitorizarea digitală, se obține o reducere imediată și semnificativă a emisiilor de CO₂.

Aceste numere demonstrează că toți combustibilii regenerabili integrați în soluțiile digitale pot complementa strategiile de electrificare și utilizarea hidrogenului, asigurând că flota curentă de autovehicule contribuie chiar și în configurația actuală, la atingerea obiectivelor climatice.

Tip de combustibil Volum încărcat Factor mediu de emisie Reducere CO2 [l] [gCO2/MJ] vs. Utilizare combustibili fosili [%]
Amestecuri clasice de combustibili 1453 94 [16] -
E85 7300 31.4 66.5
Benzină regenerabilă 21.8 76.8
HVO100 19 79.9
B100 15.5 83.5
Reducere totală de CO2 [%] ~77 din combustibili regenerabili
(7300 litri) \~67 pentru amestecul total
de combustibil (8753 litri)

Datele au fost validate de două universități independente: [Universitatea din Darmstadt și Institutul Karlsruhe de Tehnologie](https://tourdeurope.eu/wp-content/uploads/2025/06/250623_Compact_Report_final.pdf)

Concluzii

În călătoria noastră spre mobilitate cu zero emisii nete, combustibilii regenerabili și soluțiile digitale își demonstrează deja valoarea. În timp ce electrificarea va juca un rol important în viitorul transportului, nu putem ignora autovehiculele aflate deja în circulație pe drumurile europene.

Tour d'Europe a demonstrat că drumul spre mobilitate sustenabilă nu este limitat la o singură tehnologie. Electrificarea, hidrogenul și combustibilii regenerabili vor avea un rol important de jucat. Diferența o face transparența digitală care permite verificarea fiabilă a reducerii emisiilor de către toți factorii decizionali. Prin intermediul soluțiilor precum Bosch Digital Fuel Twin, viitorul transportului sustenabil poate fi deja experimentat azi, pe drum, în Europa întreagă.

LANSAREA NUMĂRULUI 159

Programarea, securitatea și AI-ul

Marți, 30 Septembrie, ora 18:00

msg systems Romania

Timișoara

Facebook Meetup StreamEvent YouTube

Conferință TSM

NUMĂRUL 158 - Software Optimization

Sponsori

  • BT Code Crafters
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • GlobalLogic

INTERVIU