ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 149
Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 149
Abonament PDF

Metrici – Bune și Mai puțin Bune și de ce sunt atât de necesare. Partea 1: Echipa

Sînziana Popa
Agile Coach, SAFe® 5 Consultant @ Colors in Projects



MANAGEMENT

Liniște. Se aud doar tastele apăsate. Oamenii în birou lucrează. E dimineață, a trecut ora de cafea, toată lumea e conectată.

Se aude o voce. E Vlad, care tocmai iese dintr-o sală de ședințe: "Ați auzit? Trecem la Agile, începem de pe 1 octombrie."

Andrei întreabă: "Ce presupune asta? O să fim mutați din echipele din care suntem?"

Lumea începe să discute din ce în ce mai interesată de subiect.

Maria: "Deci, eu vă spun, nu e așa mare diferență. O să avem mai multe ședințe. Nu va fi mare lucru și nici nu ne va ajuta pe cât credem."

Companiile adoptă Agile.

Unele adoptă Agile, pentru că trebuie, pentru că cineva a luat această decizie de sus, cineva care a conștientizat că fără o regândire, fără o reorganizare, fără o repoziționare, nu vor veni vremuri bune pentru companie.

Altele adoptă Agile pentru că vor, pentru că așa înțeleg că vor reuși și că, fără o schimbare, va apărea o stagnare…

Este, de fapt, o ieșire din zona de confort. Este o regândire a modului în care suntem organizați, a modului în care lucrăm unii cu alții, a modului în care alegem sau nu prioritățile curente. Ne referim la cum sunt obiectivele și prioritățile urmărite în organizație, cum devin realitate.

Și da, e greu. Consumă timp. Trebuie consistență, hotărâre. Implicare. Cunoștințe. E nevoie de toate acestea pentru a identifica cea mai bună rețetă.

Și da, ne trebuie un reper pentru măsurători. De Metrici.

De ce?

Pentru a vedea cum stăm. Pentru a putea urmări progresul. Pentru a ști ce trebuie schimbat cât mai repede și ce poate să mai aștepte. Pentru a înțelege cât de sănătoasă e organizația, ca apoi să poți interveni și prescrie rețeta.

Sigur că ne trebuie niște metrici. Însă ne trebuie metricile bune. Trebuie să facem acele măsurători care sunt relevante pentru a le urmări, pentru a le îmbunătăți și care pot fi indicatori reali ai sănătății echipelor și chiar ai organizației.

Metricile Agile au un istoric tumultuos. Au fost înțelese și folosite greșit, câteodată chiar împotriva modului de lucru și modului de gândire Agile.

Exemple mai puțin bune?

Sigur.

Activare Metrica 1:

Urmărirea a câte story points livrează echipa. De către management.

Rezultat după activarea metricii:

Estimările cresc, echipa livrează din ce în ce mai multe story points.

Efect negativ:

Creșterea este artificială, focusul este pe zona greșită de creștere.

Sădirea unei semințe de neîncredere în zona echipei. Dacă prinde teren fertil, va deveni o problemă.

Activare Metrica 2:

Urmărirea a câte story points livrează fiecare membru al echipei. De către Product Owner, management etc.

Rezultat după activarea metricii:

Membrii echipei cresc estimările, lucrează din ce în ce mai mult individual.

Efect negativ:

Creșterea este artificială.

Colaborarea suferă. Agile e ca un pacient pe patul de moarte.
Sădirea unei semințe de neîncredere în zona echipei. Dacă prinde teren fertil, va deveni o problemă.

Activare Metrica 3:

Dashboard cu câte SPs livrează fiecare echipă, comparații între echipe. Corelare 1 SP = x ore.

Rezultat după activarea metricii:

Estimările cresc, echipa livrează din ce în ce mai multe story points.

Efect negativ:

În timp, story points nu mai există sau rămân doar cu numele.

Devine clar că toată lumea vorbește de ore.

Adio dependențe rezolvate constructiv între echipe.

3 exemple. Toate legate de SPs. De ce? Pentru că istoric cele mai multe metrici la nivel de echipă au fost strâns legate de story points.

Dar metrici bune? Haideți să vedem:

Activare Metrica 1:

Măsurare număr/procent de dependințe între echipe, în urma planificărilor.

Rezultat după activarea metricii:

Focus mare pe minimizarea dependințelor.

Efect pozitiv:

Toți cei care văd rezultatele încep să discute de ce sunt atât de multe și cum am ajuns la "spaghete", când ideea era să avem echipe cât mai independente care, real, pot livra mai repede.

Activare Metrica 2:

Măsurare valoare livrată de către echipă. Nu este vorba despre câte SPs, este vorba despre câtă valoare aduce echipa.

Rezultat după activarea metricii:

Focus mare pe creșterea valorii livrate.

Efect pozitiv:

Conectare a tuturor, atât în echipă, cât și cu Management/Business, asupra a ceea ce contează de fapt: valoare pentru clientul meu.

Activare Metrica 3:

Măsurare de câte ori s-a cerut/primit feedback de la clienți.

Rezultat după activarea metricii:

Conectare echipă cu key-users/client, mod de lucru colaborativ pentru un scop comun. Agile dă semne de însănătoșire. Suntem pe drumul cel bun.

Efect pozitiv:

Activare mod incremental de livrare, cu încorporare feedback de la cel care contează: clientul.

Încă una și gata:

Activare Metrica 4:

Viteză. Cât de repede livrăm odată ce am convenit că inițiativa/cerința este prioritară?

Rezultat după activarea metricii:

Focus pe accelerare livrare.

Efect pozitiv:

Începem să discutăm real despre ce ne împiedică să fim mai rapizi. Încep schimbările reale.

Sigur, listele de mai sus de metrici Bune și Mai puțin bune pot fi mult mai lungi.

Însă, ce contează… este să începem. Să avem o primă iterație de metrici, un prim Baseline, cu metricile care cu adevărat ne pot ajuta și sunt relevante. Pe care să putem construi ceva sănătos.

Ce urmează? Partea a II-a. Organizația. Într-un articol viitor. Dacă vom măsura că v-a plăcut acest articol.

NUMĂRUL 149 - Development with AI

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects

Sînziana Popa a mai scris