ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 147
Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 145
Abonament PDF

Generarea de sunete folosind Pure Data

Ovidiu Mățan
Fondator @ Today Software Magazine



PROGRAMARE

Fie că ne dorim să generăm sunete pentru un nou joc, sau că vrem să știm mai multe despre muzica electronică, Pure Data este un limbaj ce ne poate oferi o soluție practică. Abordarea este una vizuală, cel puțin ca reprezentare, deși conceptele sunt tehnice și implică abordarea în detaliu a prelucrării sunetelor. Acesta poate fi totodată o poartă de înțelegere detaliată a modului în care funcționează și sună un osciloscop sau să îți construiești diverse filtre manuale cum ar fi LFO sau un ADSR (attack, decay, sustain, and release).

Primele sunete

Pure Data poate fi descărcat de pe https://puredata.info/. Pentru acest articol, am folosit versiunea "vanilla". După instalare, intrați în configurări și verificați dacă placa de sunet activă este selectată.

Vom deschide un nou fișier (New) și vom adăuga un osciloscop. Pentru acesta vom apăsa ctrl+1, iar în căsuța apărută vom scrie: osc~ 440 și vom da click în exterior. Așa cum v-ați dat seama, osc reprezintă un osciloscop, iar 440 este frecvența acestuia. Semnul ~ ne informează că avem de a face cu un sunet și nu cu valori scalare. Următorul pas este să adăugăm o nouă componentă (ctrl+1) și vom scrie output~. Această comandă ne generează un endpoint ce comunică cu placa de sunet a calculatorului. Conectăm cele două componente la fel ca în următoarea diagramă.

Pentru a auzi sunetul generat va trebui să bifăm căsuța DSP din fereastra inițială. După aceea, vom selecta diagrama și vom intra în modul interactiv (ctrl+e), astfel încât să ridicăm volumul componentei output. Acum ar trebui să se audă un sunet continuu.

Următorul pas este să multiplicăm valorile osciloscopului. Ieșim din modul interactive (ctrl+e) și inserăm o nouă componentă *~ 3. Vom observa o mărire a amplitudinii semnalului, care va face ca volumul să fie mai ridicat.

Interactivitate

Una din metodele de a modifica sunetul generat este de a schimba direct valorile osciloscopului sau ale multiplicării. O altă metodă constă în folosirea unui slider (ctlr+shift+j) și conectarea acestuia la osciloscop, căruia îi vom șterge valoarea 440. În locul acesteia vom folosi valorile de la slider. Setarea acestora se face selectând și modificând range-ul slidere-ului să fie de la 0 la 1000. Sunetele generate vor fi mai dinamice acum prin mișcarea slider-ului. Nu uitați să intrați în modul interactiv, ctrl+e, pentru aceasta.

Bineînțeles că putem multiplica prin copy paste toate oscilatoarele și să obținem sunete mai complexe:

Vizualizarea sunetului

Frecvența sunetelor ne ajută să avem o mai bună înțelegere a ceea ce generăm. De aceea, următorul pas este să le vizualizăm. Vom adăuga un obiect Array (ctrl+shift+A) sau din meniul Put. Vom lăsa stările și numele implicit: array1. Vom deselecta opțiunea de salvare, deoarece nu ne interesează acest aspect.

Așa cum se poate vedea în figura de mai sus, am mai adăugat câteva componente:

  1. loadbang - ne declanșează un semnal de pornire la inițializarea aplicației.
  2. metro 100 - generează un semnal odată la 100 de milisecunde.
  3. tabwrite~ array1 - va scrie în tabelul array1 datele primite la osciloscop și va repeta această operațiune pentru fiecare semnal primit de la metronomul de mai sus.

Observație: Pentru a putea vizualiza osciloscopul din array1 va trebui să salvați și să redeschideți aplicația.

Concluzie

Pure data este un limbaj vizual ce permite o dezvoltare rapidă folosind componente ce le regăsim în toate sintetizatoarele actuale. Totodată este suficient de programatic astfel încât să putem să ne definim componentele proprii așa cum vom vedea în următorul articol.

Personal, mi-ar plăcea să avem o secțiune specială dedicată muzicii generate pe calculator la ediția de anul acesta sau din următorii ani a IT Days.

Conferință TSM

NUMĂRUL 147 - Automotive

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects