Deși în zilele noastre BPM și BPMN nu mai sunt concepte noi, ar putea fi mai puțin simplu pentru cei nou veniți să se angajeze într-un efort de proiectare, dezvoltare și implementare de sistem. Acest articol oferă o introducere practică în acest subiect concentrându-se și pe livrabilele unui stack Java într-un context modern containerizat. Câteva din platforme BPM bazate pe Java sunt discutate din mai multe perspective.
Deoarece m-am alăturat recent unui proiect bazat pe BPMN, a trebuit să mă pun la curent cu actualizările din domeniu de când am studiat subiectul în timpul universității. Nu specificațiile au evoluat mult, ci platformele și instrumentele din jurul lor. De asemenea, creșterea dezvoltării de aplicații low-code se suprapune cu BPMN atunci când vine vorba de orchestrarea rapidă a soluțiilor pentru nevoile afacerilor.
Următoarele secțiuni parcurg pe scurt platformele BPMN vizând obiectivul de a evidenția istoria și specificul fiecărei platforme. Multe dintre ele împărtășesc un fundal comun:
Această perspectivă reflectă cât de ușor este pentru un dezvoltator să treacă printr-o configurare inițială și să obțină o experiență practică. În cele din urmă, este vorba fie despre o configurare autogestionată la nivel local prin Docker (sau orice alt timp de execuție OCI preferat), fie despre oferta SaaS în cloud a platformei:
De asemenea, dincolo de experiența dezvoltatorului, proiectele BPM sunt, poate, de cele mai multe ori eforturi de integrare peste logica și serviciile de afaceri existente expuse ca API-uri REST sau chiar SOAP în ecosistemele vechi. Fluxurile de lucru bazate pe evenimente, pe Kafka sau pe alte sisteme de mesagerie sunt foarte comune în zilele noastre. Este important să determinăm în ce moduri acestea pot fi integrate, inclusiv din punctul de vedere al securității. Posibilitatea de a rula platforma on-premise este un plus în evaluarea oricăror eforturi suplimentare necesare pentru o implementare completă. În plus, unele afaceri, cum ar fi cele din sectorul financiar, încă evită să ajungă în cloudul public. Din fericire, majoritatea platformelor BPM sunt deschise pentru a oferi afacerilor o cale auto-gestionată.
Un termen comun pentru a numi componenta prin care procesul orchestrează o integrare terță este connector. Unele sunt furnizate direct, în special pentru integrări populare precum Kafka sau SendGrid, în timp ce altele ar trebui să fie implementate de la zero. O abordare simplă pe care o ia FlowX este să direcționeze toate integrările prin Kafka:
Cu alte cuvinte, apelarea unui sistem extern implică publicarea unui mesaj de solicitare pe un subiect de intrare. De acolo este consumat de un conector care se ocupă efectiv de integrare. Răspunsul integrării, fie așa cum este, fie post-procesat, în funcție de implementarea conectorului, este publicat pe subiectul de ieșire pentru ca procesul să preia și să continue execuția. Corelarea se realizează prin identificatorul procesului. Mai sus este prezentat un scenariu de blocare în care procesul așteaptă răspunsul, dar mecanisme precum gateway-urile paralele ale BPMN permit împărțirea fluxului în mai multe căi paralele.
Procesele de afaceri trebuie să ofere experiențe omnicanal (pe toate canalele) utilizatorilor lor. Aceasta înseamnă că platformele BPM trebuie să permită nu numai definiții bogate de interfață cu utilizatorul, dar și să faciliteze redarea lor pe orice dimensiune de ecran, dispozitiv și sistem de operare.
Deși toate platformele implementează BPMN 2.0, ele nu vin cu acoperire completă. De exemplu, documentația Camunda listează tipurile de elemente suportate din toate cele disponibile în specificație. Trebuie să vă asigurați de acoperire înainte de a alege una sau alta platformă, dar este foarte probabil ca diferențele să apară doar la activitățile BPMN utilizate mai puțin frecvent.
În plus, cantitatea și calitatea materialelor de instruire sunt importante, mai ales când vine vorba de a afla specificul definirii anumitor activități și de a executa un proces de afaceri. Majoritatea platformelor oferă un hub de învățare centralizat, de multe ori denumit academie. Ele includ, de asemenea, cursuri introductive în BPMN, așa că este posibil să găsiți hubul de învățare al unei platforme mai bun pentru a dobândi teoria în timp ce implementați BPMN cu alta.
Case Management Model and Notation (CMMN) înlocuiește sau completează BPMN în cazurile în care definițiile stricte ale procesului nu sunt posibile din cauza activităților imprevizibile sau neordonate. Cazurile în CMMN permit mai multă flexibilitate decât procesele BPMN. Împreună cu BPMN, acestea fac parte din peisajul mai mare al managementului proceselor de afaceri.
Desigur, toate platformele rulează pe un motor de flux de lucru care este la baza distribuției lor auto-gestionate sau SaaS. Cu toate acestea, când vine vorba de modelare, monitorizare și optimizare a proceselor de afaceri, ele oferă abordări diferite ale instrumentelor.
Când vine vorba de modelare, două aspecte importante sunt versionarea și colaborarea. De obicei, ne așteptăm să putem urmări modificările, de preferință în Git. Apoi, o altă întrebare este despre ușurința a doi sau mai mulți ingineri de proces de a lucra pe același flux.
În noua lume a aplicațiilor impulsionate de GenAI, platformele BPM caută să meargă la nivelul următor. De exemplu, un astfel de caz de utilizare este preluarea cerințelor de afaceri ca text scris și wireframe-uri UI sau schițe de mână și apoi generarea diagramelor de proces și schițelor de formulare pentru utilizator. Acest lucru va economisi cu siguranță timpul inginerilor de proces, permițându-le să fie mai productivi în alte domenii.
Este evident că această perspectivă este una dintre cele mai importante de luat în considerare. Cu toate acestea, ar putea fi cea mai puțin transparentă. Deși unele detalii despre prețurile SaaS de bază sunt disponibile, majoritatea seturilor de caracteristici la nivel enterprise și on-premise sunt de discutat și stabilit între părți.
Pentru a evalua perspectivele anterioare în raport cu fiecare platformă, vom trece prin implementarea unui caz de utilizare comun. Cerința este să definim un proces în care utilizatorului i se afișează un CAPTCHA matematic, care trebuie să completeze răspunsul corect pentru un rezultat de succes. De exemplu, următorul este o redare în timp real a formularului în aplicația Tasklist a Camunda:
Există, de asemenea, un timeout de 30 de secunde pentru răspunsul utilizatorului. În ceea ce privește activitățile BPMN de utilizat în cadrul procesului, identificăm: o sarcină de serviciu pentru a obține CAPTCHA, o sarcină de script pentru a pregăti unele date de formular, o sarcină de utilizator pentru a arăta CAPTCHA și a captura răspunsul utilizatorului și o sarcină de mesaj pentru a transmite rezultatul succesului sau eșecului.
Implementările exemplu sunt și vor fi disponibile în repository-ul "Hello, BPMN!".
Modelarea proceselor de afaceri este un domeniu vast, cu multe platforme care concurează pentru a fi implementarea preferată de companiile care doresc să înceapă călătoria BPMN. După parcurgerea acestui articol, ar trebui să fie puțin mai clar care sunt principalele platforme și perspective în abordarea subiectului. Repository-ul de implementări de referință asociat ar trebui să ofere un început care acoperă cele mai comune activități BPMN.
Noile tehnologii SAP ABAP