ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 143
Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 142
Abonament PDF

Ce au în comun programarea și muzica electronică? Laurie Spiegel

Luminița Voicu
Desktop Publisher @ Today Software Magazine



DIVERSE

Evoluția impresionantă a tehnologiei informatice, de-a lungul timpului, a dus la extinderea utilizării sistemelor informatice în diverse domenii ale activităților sociale, economice, dar și artistice. Acest articol încearcă să evidențieze implicarea interdisciplinară a programării, îndeosebi în zona artistică a debutului muzicii electronice.

Laurie Spiegel este una dintre cele mai mari compozitoare de muzică electronică din America, dar în același timp, programatoare, software designer, videograf. Este cunoscută în întreaga lume pentru activitatea ei de pionierat în ceea ce privește muzica electronică, generată pe calculator.

Spiegel s-a născut în Chicago, în 20 septembrie 1945, iar în adolescență a cântat la chitară, banjo și mandolină, prin intermediul lor cultivând o filosofie dedicată conceptului de a compune muzică.

După ce a absolvit Științe Sociale, s-a reîntors la muzică și a început să studieze chitară clasică și compoziție la Londra, apoi lăută barocă și renascentistă la Școala Julliard din New York. Lucrând cu sintetizatoare analoge încă din 1969, a început să devină tot mai atrasă de ideea de a crea muzică cu ajutorul calculatoarelor digitale, utilizând logica algoritmică și interactivă ca parte a procesului de compoziție muzicală.

Cea mai cunoscută operă a ei se referă la muzica anilor 70, creată pe calculator la Bell Telephone Labs, totodată atunci au loc și primele încercări de transmisiune online a muzicii digitale. Una dintre compozițiile sale inspirată de lucrarea lui Johannes Kepler, Harmonices Mundi, a fost inclusă pe discurile de aur trimise în spațiu pe stațiile spațiale Voyager 1 și Voyager 2.

Tot atunci, a realizat și Music Mouse un instrument inteligent pentru Macintosh, Amiga și calculatoarele Atari. Aceasta a fost una dintre primele aplicații algoritmice de generat muzică pe calculator.

În 1980, a lansat albumul The Expanding Universe, realizat cu ajutorul sintetizatoarelor în cadrul Laboratoarelor Bell. În broșura albumului, Laurie face referire la numărul de femei din industria muzicii electronice. "Nu cred că este o coincidență faptul că există un procentaj relativ mare de femei și de alți compozitori, pe care mass-media, posibil să îl discrimineze datorită faptului că lucrează în domeniul mediei electronice".

Aceste sunt doar câteva dintre întrebările, la care a răspuns Laurie Spiegel în timpul unui interviu despre muzica creată și rolul ei.

Laurie Spiegel a locuit și a lucrat în Manhattan-ul de jos, începând cu mijlocul anilor 70, a predat la colegiul privat Cooper Union și la Universitatea New York, unde a pus bazele studioului de muzică pe calculator, în anul 1981.

În ciuda implicării ei în tehnologia inovativă, Spiegel compozitoarea nu a fost niciodată dominată de Spiegel, omul tehnic. O asemenea muzică vibrantă, expresivă poate proveni doar de la un compozitor, care își pune intuiția și imaginația pe primul loc.

La începutul anilor 1980, Laurie trăia precum unul dintre cei mai independenți muzicieni din New York, întreținându-se cu ajutorul software-ului și răspândindu-și muzica în cercuri restrânse, chiar private.

Profesorul Willie Ruff și geologul John Rodgers, membri ai Universității Yale, împreună cu compozitoarea Laurie Spiegel, au întocmit un tabel matematic cu pozițiile și vitezele celor mai apropiate planete de Soare, extins pe o perioadă de 80 de ani. Ulterior, cu ajutorul unui sintetizator, l-au convertit în muzică. Rezultatul obținut a fost prezentat în cadrul Universității din Yale, astfel cântecul fiecărei planete era condiționat de viteza sa în funcție de distanța față de soare.

Fără doar și poate, Unseen Worlds se distanțează de orice concept de muzică specializată, produsă într-un laborator. În schimb, acesta implementează o nouă sensibilitate sonoră care întrepătrunde calitățile intuitive și interactive ale instrumentelor analoge cu utilizarea calculatorului personal.

Acest album reprezintă o cotitură importantă în cariera ei, datorită compoziției care are la bază un program software, dezvoltat de ea însăși.

Laurie Spiegel spunea, la un moment dat, că își imagina un calculator micuț, stând de unul singur, cântând "cu tot sufletul", asemenea unui instrument muzical, redând cea mai frumoasă și mai expresivă muzică de care era în stare. Efortul, ingeniozitatea și pasiunea de care a dat dovadă Laurie prin folosirea computerului pentru a genera muzică, au avut un impact major datorită popularității muzicii electronice pentru generațiile următoare.

Webografie:

  1. https://learning.oreilly.com/library/view/women-in-audio/9780429850240/xhtml/Ch06.xhtml

  2. https://www.tableoftheelements.org/laurie-spiegel

  3. https://muac.unam.mx/exposicion/laurie-spiegel?lang=en

  4. https://lauriespiegel.bandcamp.com/album/the-expanding-universe

  5. https://newmusicusa.org/nmbx/laurie-spiegel-grassroots-technologist/

Imaginile au fost preluate de pe aceleași site-uri.

Conferință

NUMĂRUL 142 - Robotics & AI

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • Yardi
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Colors in projects

INTERVIURI VIDEO