ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 143
Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 140
Abonament PDF

Experts panel: Trenduri în IT pentru 2024

Ovidiu Mățan
Fondator @ Today Software Magazine



INTERVIU


Care vor fi principalele trenduri în 2024 ? Este o întrebare la care am încercat să răspundem alături de:

Ovidiu Mățan: Vă invit să vă realizați o scurtă introducere

Nóra Dobre: Lucrez în Resurse Umane într-o companie FinTech și predau la Universitatea "Babeș-Bolyai" din Cluj, cursuri de Resurse Umane.

Daniel Costea: Sunt Senior Engineer la o agenție UE, iar în ultima vreme cochetez cu AI-ul, deoarece îmi plac provocările.

Alex Sima: Accesa lucrează în zona de tehnologie și servicii. Eu mă ocup mai mult cu Portfolio Services. Azi voi aduce în discuție aspecte practice, poate mai puțin boilerplate, din zona de interacțiune cu clienții noștri.

Cum vedeți tendințele și schimbările din ultimul timp? Care sunt tehnologiile ce merită luate în considerare?

Alex Sima: Urmăresc tendințele în tehnologie de prin 2017-2018 din perspectiva jucătorilor mari, Gartner sau Accenture. Am observat că există un pattern la pattern, anume că zona de business nu generează tehnologie de dragul tehnologiei. Dacă ar fi fost așa, trendurile din 2017-2018 legate de Quantum Computing sau Blockchain ar fi dus în 2019, să zicem, la investiții doar în aceste domenii, lucru care nu s-a întâmplat. Tehnologia, indiferent cât de cool este, nu generează business. Businessul este cel ce ne ține conectați la piața globală și ne dă securitatea locurilor de muncă. La final de 2023, corelând din două surse, deci atât din partea clienților noștri, cât și din prezența noastră la conferințele internaționale, noutatea este că, pe lângă tendințele clasice de Cloud și Cybersecurity, vorbim de AI. Pe slide-urile oricărui executive apărea la început de 2023 un enunț referitor la AI-ul care va optimiza și accelera procese. Iată-ne la final de 2023 discutând cu acești executivi care nu și-au dus toate planurile la bun sfârșit cu AI-ul. De ce? De la teorie la practică, de la angrenarea unor concepte faine la viața de business de zi cu zi este un proces foarte greoi. Am observat că o nevoie foarte mare a businessurilor este să fim șerpași, să îi ținem de mână și să îi ghidăm în procesul de implementare a tehnologiilor noi. E nevoie să îi ghidăm prin complexitatea onboardingului de noi tehnologii. Astfel, la început de 2024 am avut foarte multe POC-uri.

Pe final de 2023, piața era complicată. Cum va începe anul acesta?

Nóra Dobre: Este la fel de bine. Nu este mai rău. În HR nu putem înțelege un subiect atât de tehnic cum este AI-ul. Un exemplu la care mă raportez este că, deși credeam că această integrare de AI și automatizare va dezumaniza procesul de recrutare, de fapt, a adus o foarte mare valoare adăugată, deoarece recrutăm mult mai eficient și țintit. Când vine vorba de a interpreta și a agrega foarte multe subiecte și informații subiective, adică text în loc de cifre, este un instrument foarte bun. Cred că va fi un an mai așezat, fără atât de multe restructurări.

Cum va fi OpenAI integrat în activitatea zilnică a programatorilor?

Daniel Costea: Orice tranziție se face având oamenii potriviți. Or, noi avem niște guru și niște începători care încearcă să spargă gheața. Aici nu este vorba de încă o tehnologie. Timp de douăzeci de ani s-a scris cod așa cum facem o rețetă de cozonac, iar acum e cineva care scrie rețeta în locul tău, iar tu trebuie să dai constrângeri. Suntem experți în a scrie pașii, dar acum trebuie să ne dezvățăm și să gândim folosind alte paradigme. Mai întâi, trebuie să creștem, să fim mai mulți în zona de mijloc. Progresul îl faci cu zona de mijloc, nu cu guru. Cei din zona Data Science au adoptat AI-ul foarte repede, dar ei aveau deja felia lor cu Deep Learning și Machine Learning. Cred că încă nu sunt suficienți oameni cu care să se facă transformarea aceasta.

Alex, cam câte produse aveți în portofoliu?

Alex Sima: Oferim nouă tipuri de servicii care au fost raționalizate dintr-un set de 23 anul trecut. Ce ne-a dus la raționalizarea portofoliului de servicii? Ne-am dat seama că este nevoie de mai mult focus și mai multă specificitate. Avem nouă servicii cu flavour tehnologic și mai avem și serviciul de consultanță. Avem clienți care au făcut achiziții anul trecut și au un zoo de aplicații. Vor să facă ceea ce se numește technology consolidation, ceea ce presupune ca noi să înțelegem status quo-ul ecosistemului lor (de exemplu, ERP e de la un furnizor, iar CRM-ul de la alt furnizor). Sistemele nu comunică între ele, iar integrarea doar prin prisma AI este imposibilă, deoarece AI-ul încă nu funcționează bine ca Solutions Architect. Aici intervine consultanța. Dacă cu AI-ul putem să îi cerem să ne dea acces la informații, să ne organizeze resursele, să caute online, să facă conexiuni semantice, avem puține implementări în care AI-ul ne și întreabă lucruri, în care își și parametrizează contextul organizațional. Îi poți cere AI-ului arhitectura, dar cel mai probabil îți va da o arhitectură din cea mai bună carte în domeniu, arhitectură care nu are nicio legătura cu arhitectura de care are nevoie clientul. Facem implementări de Hyperautomation pentru retaileri din toată lumea în colaborare cu UiPath, unicornul românesc. Și acesta este un serviciu pe care îl oferim clienților, dar trebuie mereu să îl adaptăm la piață. În momentul de față, dacă te poziționezi ca furnizor principal de servicii de Hyperautomation (sau RPA), clientul te va întreba cum faci Process Mining, dacă faci Process Mining de mână prin conversații cu echipa de Business Analysis sau cu un engine (ideal care să aibă componentă AI) care să se uite la niște loguri, la niște sisteme și care să îți poată sugera ce fel de automatizări să faci pe baza a milioane de loguri. Dacă tot avem datele, de ce nu am putea implementa niște tooluri smart care să ia 10 terabiți de date de plain text și să facă ceva cu ele. Serviciul nostru nu mai are loc după modelul în care noi venim, punem întrebările, apoi găsim un end-to-end business automation plan pe care să îl implementăm ulterior. Mai degrabă, folosim tooluri de a face spinup. Am observat un trend foarte important. S-a tot vorbit de Cloud. În 2023, marii furnizori de Cloud au început să aibă nu doar o platformă tehnologică interesantă, ci să se orienteze să facă conexiunea cu businessul clientului. Deja, când intri pe platforma Google/Amazon/Microsoft și ai profil de utilizator de tip Financial (de exemplu), te preia un analist care îți face un landing zone, un ecosistem potrivit muncii tale, o infrastructură deja adaptată domeniului Finance.

Ce limbaj pe programare sau ce tehnologie de la Microsoft/Google ai sugera anul acesta spre învățare? Nu trebuie să fie legate direct de AI.

Daniel Costea: Voi trece razant peste știrea confirm căreia C# este limbajul anului, deoarece, într-adevăr își trăiește a doua tinerețe. Se văd rezultatele faptului că partea de core a fost rescrisă. Are o serie de avantaje care nu pot fi negate. Când vine vorba de AI, Python are partea leului. Sunt mulți programatori care fac AI. Dacă ar fi să recomand ceva pentru Data Scientists de carieră, sigur că aș recomanda Python. La Generative AI, lucrurile stau puțin diferit, deoarece aici limba engleză este limbajul de programare.

Python îl folosim pentru a defini modelul. Nu îmi dau seama cât de mult îl folosim în producție.

Daniel Costea: Așa este, dar efortul este în zona de pregătire și antrenare a datelor. În Machine Learning, fără date nu aveai nimic.

Un bun prieten a scris un articol despre Rust. Eu nu mai butonasem Rust, dar articolul lui m-a făcut foarte curios să văd despre ce este vorba. Tu ai încercat?

Daniel Costea: Nu. Îți spun și de ce. Eu am suferit la începutul carierei, deoarece știam totul și nimic. Mi-am spus că nu îmi mai pot permite să fiu dus de val. Chiar dacă rămâi în zona tehnologiilor Microsoft, există o pleiadă de tooluri. Am zis că nu voi face cloud, frontend, ci rămân la partea de backend și AI. Este greu. Te pui la punct cu un subiect, și apoi, peste noapte, mai apar zece tendințe. Referitor la limba engleză, eu am învățat că a scrie prompturi pentru ChatGPT te educă să fii mai coerent, să dai exemple și să te faci înțeles. Eu am cheltuit 25 de dolari până când mi-am reamintit bazele creării unor prompturi.

Ca să fiu un pic rău, dacă ar fi să calculăm IQ-ul lui ChatGPT, acesta nu ar fi mare.

Daniel Costea: Nu, pentru că el găsește corelații probabile și imită IQ-ul unor oameni. În ceea ce privește raționamentul, nu este așa de bun. Se zice "Fake it till you make it", dar deocamdată e mai bun la "Fake it".

Se aliniază programa școlară la tendințele de care am vorbit?

Nóra Dobre: Cred că suntem încă un pic în negare. Încă nu reușim să integrăm, dar și eu mă gândesc cum aș putea integra un text produs de ChatGPT într-un mod etic. În zona academică nu am răspunsul, dar în zona de business suntem mai avansați. Un trend în HR este acela de a înțelege mai mult businessul. Cred că este iminent să dezvoltăm ca oameni de HR ceea ce se numește product thinking, deoarece noi servim niște clienți interni care ne cumpără serviciile și produsele, care beneficiază de o experiență mai bună sau mai puțin bună. Începem să ne uităm și noi la date la care se uitau cu precădere oamenii de business, cum ar fi demografia, date despre potențialii clienți, motive pentru care lumea pleacă. Sunt date pe care dacă le folosim în HR putem crea un impact pe termen lung în satisfacție, motivație și angajament față de firmă.

Ce v-ar plăcea să se întâmple în 2024?

Nóra Dobre: Doresc să fim și să fiu mai agilă, mai eficientă. Să alergăm doar de dragul slăbitului nu e ceva bun. Trebuie să fim așezați, să finalizăm proiectele mari, să fim mai strategici în paralel cu o abordare cotidiană cât mai agilă.

Alex Sima: Mi-ar plăcea să putem distinge între AI-generated content și human creativity, deoarece atunci când citesc un mesaj sau un articol sper să găsesc ceva uman acolo. De multe ori, mintea îmi joacă feste și am impresia că boții s-au bătut între ei. Așa cum spunea colegul meu, creativitatea e scalată și pe orizontală, și pe verticală. Cred în creativitatea umană în modul cel mai unilateral și sincer. De asta fac IT și sper că IT-ul nu mă va da afară. Sper să găsim metode mai bune de a discerne informațiile din toată hărmălaia de știri, lansări, alternative, deoarece simt că ne saturează capacitatea de atenție și discernământ. Mi-aș dori să știu, dacă vreau să folosesc un Copilot, pe care să îl aleg, iar momentan nu pot să îmi dau seama exact. Avem 1000 de opțiuni și timp limitat să folosim o parte din ele.

Eu nu mai cred în pensie. Nu cred că voi ajunge la o vârstă la care nu voi mai face nimic, deoarece avem toate aceste tooluri care ne vor permite să facem ceva. Cred că un programator va lucra până se va termina totul.

Daniel Costea: În 2021, când Bob Martin vorbea la unul din evenimentele organizate de tine, l-am întrebat cum vede viitorul programării în cinci sau zece ani. Doream să știu dacă voi fi înlocuit de algoritmi. Atunci, mi se părea că am pus o întrebare stupidă, dar acum se dovedește că nu a fost. Ne apropiem mai curând decât am fi crezut. Nu vreau să spun că totul se va întâmpla peste noapte, dar nu putem ignora faptul că ne aflăm față în față cu un asistent ideal. Ai la îndemână tot Internetul, dar prin filtrul unui asistent. Mi-aș dori ca factorii responsabili de a lua decizii să acționeze mai repede, deoarece, cine credeți că va folosi AI-ul până când noi reglementăm? The bad guys. Nu poți opri, dar poți reglementa și ține sub control.

Conferință

NUMĂRUL 142 - Robotics & AI

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • Yardi
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Colors in projects

INTERVIURI VIDEO