ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 149
Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 138
Abonament PDF

Creditul ipotecar: inovații și tendințe actuale - Partea I: Creditul ipotecar: inovații

Oana Şarlea
Project Delivery Lead @ Accesa



Aletta Marton
Project Delivery Manager @ Accesa



PROGRAMARE

Se observă în ultimii ani o tendință semnificativă în industria financiar-bancară, cea de eficientizare și îmbunătățire a diferitelor procese și a serviciilor oferite clienților, în care dezvoltarea tehnologică joacă un rol crucial. Mai mult, în contextul economic actual, această tendință a devenit o prioritate majoră pentru băncile și instituțiile financiare din întreaga Europă.

Băncile obțin venituri din diverse surse, una dintre aceste modalități fiind de a oferi consumatorilor posibilitatea cumpărării de locuințe prin credit ipotecar. Pentru a răspunde cerințelor în continuă schimbare ale pieței și ale clienților, această industrie a evoluat prin dezvoltarea tehnologiilor și metodologiilor de proiect, aspecte care vor fi abordate și în cadrul acestui articol.

Agile și Waterfall: avantaje și provocări

Metodologia Waterfall se folosește în proiecte cu cerințe clare și fixe încă din faza incipientă, unde schimbările sunt limitate și implică finalizarea unei etape înainte de a trece la următoarea. Aceasta se aplică proiectelor cu contribuție minimă inițială din partea clientului și desfășurate pe termen lung. De exemplu, în proiecte cu reglementări stricte, precum modificarea indicelui IRCC, abordarea Waterfall/ITIL este preferată datorită cerințelor clare și termenelor de implementare fixe, specifice cerințelor regulatorii. De asemenea, în proiecte cu termene de livrare foarte stricte, apare deseori disensul de opinie legat de utilitatea timpului petrecut în ceremonii Agile (buget vs. performanță vs. termen de livrare).

Pe de altă parte, în implementarea unor noi modalități de plată ale ratelor sau dezvoltarea proceselor de acordare ale creditelor, băncile adoptă abordări Agile și metode mai flexibile. Această abordare apare deoarece feedback-ul rapid și adaptarea la schimbări sunt esențiale. Abordarea iterativă Agile permite identificarea și rezolvarea promptă a problemelor sau implementarea modificărilor în orice moment al procesului, eliminând astfel obstacolele.

Fig. 1 Aplicabilitatea Waterfall, Hybrid sau Agile, creată de Silviu Tinculescu

În fața proiectelor moderne și complexe, precum implementarea procesului de creditare ipotecar într-o platformă de brokeraj, metoda Waterfall poate genera provocări. În contrast, abordarea iterativă Agile oferă flexibilitatea necesară pentru a gestiona provocările și a se adapta la nevoi. Pentru a rămâne competitive și inovatoare, instituțiile financiare ar trebui să adopte principii de management de proiect și practici de flux de date similare cu cele utilizate în dezvoltarea de software.

Fig. 2 Agile vs. Waterfall - avantaje și provocări, creată de Silviu Tinculescu

Introducerea metodologiei Agile într-un mediu de proiect aduce cu sine anumite avantaje, dar - în același timp - impune și provocări.

Avantaje Agile în banking

Gestionarea eficientă a proceselor complexe: Agile se potrivește cu procesele complexe din industria bancară, precum inițierea creditului ipotecar. Fluxurile comune ale acestui proces - cererea de credit, procesarea cererii, finanțarea, acordarea creditului și serviciile post-finanțare - beneficiază de adaptarea la metodologia Agile.

Flexibilitate în revizuirea și schimbarea rapidă a fluxurilor: Într-un mediu dinamic, precum Retail Banking, unde presiunea asupra IT este ridicată, Agile permite revizuirea rapidă a fluxurilor, schimbările în politica de finanțare și calculele de risc de credit într-un interval scurt de timp, ceea ce duce la luarea rapidă și automată a deciziilor corecte de creditare.

Gestionarea eficientă a riscurilor: Agile permite identificarea și remedierea potențialelor riscuri în orice etapă a ciclului de dezvoltare, reducând probabilitatea apariției obstacolelor costisitoare sau a problemelor de conformitate.

Provocări Agile în banking

Implementarea complexă din cauza reglementărilor și cerințelor de conformitate: Implementarea Agile în sectorul bancar poate fi complexă datorită reglementărilor stricte și cerințelor specifice industriei financiare, fiind esențial să se păstreze un echilibru între adaptarea metodologiei Agile și respectarea reglementărilor și a standardelor de securitate.

Integrarea practicilor Agile cu standardele și procesele existente: Băncile se confruntă cu provocarea integrării practicilor Agile cu standardele și procesele de afaceri existente. Ajustarea metodelor Agile la cerințele specifice ale industriei bancare poate implica eforturi semnificative.

Gestionarea proiectelor mari și a feedback-ului utilizatorilor: Proiectele mari, care au cerințe complexe și feedback constant din partea utilizatorilor, prezintă o provocare unică, pe care nici Agile, nici Waterfall nu o pot aborda eficient. În acest context, combinația dintre un instrument eficient de dezvoltare software și o abordare Agile poate fi benefică.

Fig. 3 Evoluții tehnologice în creditul ipotecar, creată de Silviu Tinculescu

Inovații tehnologice

Tehnologia a transformat în mod semnificativ modul în care se acordă și se gestionează creditele ipotecare, procesul devenind mai eficient, mai convenabil și mai accesibil pentru clienți, aliniat cu cerințele pieței și ale consumatorilor. Pe de altă parte, a adus și provocări în ceea ce privește securitatea datelor și accesul la informații precise/corecte. Experții subliniază că această schimbare tehnologică a fost accelerată de doi factori cheie: necesitatea de a gestiona provocările produse de pandemie și numărul crescut de cumpărători de imobile orientați spre soluții digitale. Practic, pandemia și măsurile restrictive ulterioare au fost promotorii unei noi ere tehnologice apărute ca răspuns la necesitate și este rezultatul conștientizării de către creditori a faptului că, pentru a satisface viitoarele nevoi ale debitorilor, trebuie să le ofere clienților soluții în mediul online.

Cei care intenționau să achiziționeze sau să refinanțeze un credit ipotecar au început să caute creditori care oferă instrumente online pentru a-și finaliza procesul de creditare ipotecară în confortul propriului cămin. Un studiu desfășurat de compania ICE Mortgage Technology indică faptul că aproape toți creditorii (99%) consideră că tehnologia a contribuit la îmbunătățirea procesului de solicitare a creditului ipotecar, evidențiind beneficii precum simplificarea procesului de creditare (74%), reducerea timpului necesar pentru finalizarea procesului de creditare (70%) și minimalizarea datelor introduse (67%).

Multe instituții bancare depind de sisteme mainframe mai vechi pentru a susține aplicații critice. În vederea modernizării acestor sisteme, acestea ar putea să înceapă cu:

Provocările aduse de păstrarea sistemelor legacy sunt multiple, iar în rândurile următoare vom puncta o parte dintre ele:

Având în considerare rapiditatea și competitivitatea în domeniul inovării tehnologice bazate pe disruption-ul din industrie, punctele de mai sus devin din ce în ce mai prioritare pentru instituțiile financiar bancare. Este de luat în considerare și faptul că noi, ca specialiști, suntem promotori și responsabili pentru aducerea acestor puncte în atenția clienților noștri.

Într-o ediție viitoare, vom prezenta tendințele tehnologice și beneficiile acestora.

NUMĂRUL 149 - Development with AI

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects