În articolul de anul trecut, august 2022, hyperautomation era menționat ca și cel mai nou buzzword din domeniul IT. Pentru cei noi care nu sunt familiarizați cu acest concept, aflați că hyperautomation a fost popularizat relativ recent - fiind un termen promovat de Gartner în 2020 - pe aripile succesului prezentat de RPA (robotic process automation) în ultimii ani. A apărut ca o nevoie a businessurilor de a integra tot mai multe tehnologii, unelte și platforme pentru a satisface diferite nevoi identificate pe piață.
Sub umbrela de hyperautomation, se găsește RPA (automatizarea proceselor robotizate), platformele low-code, process mining, inteligența artificială, învățarea automată, procesarea limbajului natural, procesarea inteligentă a documentelor, diferite modalități de orchestrare de procese de business, rulare de analize și statistici. Toate acestea vin să sprijine nevoia acută de digitalizare globală.
Inteligența artificială generativă a devenit în 2023 cel mai nou buzzword din toate domeniile, datorită capacității sale de a permite crearea, explorarea și depășirea limitelor ca niciodată înainte. Este un subset fascinant al inteligenței artificiale - aceasta, nu numai că interpretează informațiile, ci și creează conținut original. Inteligența artificială generativă combină puterea învățării automate, a învățării profunde și a inteligenței artificiale pentru a produce text, video, audio, coduri și imagini.
Până în noiembrie 2022, domeniul IT era cunoscut pentru ritmul accelerat dar stabil de dezvoltare de noi tehnologii, care să vină în sprijinul digitalizării și nu numai. Termenul de hyperautomation devenise unul popular, cu o traiectorie bine definită pentru următorii ani, însă - de atunci și până acum - direcția s-a modificat semnificativ.
Fig.1 Hyperautomation și integrarea AI, creată prin intermediul Midjourney, CC BY-NC 4.0
ChatGPT a debutat la sfârșitul lunii noiembrie și s-a transformat rapid într-o senzație virală. Tehnologia a fost dezvoltată de OpenAI și are ca scop generarea automată de text pe baza solicitărilor scrise într-un mod mult mai avansat și mai creativ decât chatboții din trecut. Din acel moment, a devenit subiectul central al discuțiilor. Mesaje diverse, toate având același context ChatGPT, au umplut mediile de socializare, unii chiar comparându-l cu debutul iPhone-ului în 2007.
La doar cinci zile după ce OpenAI a lansat ChatGPT, instrumentul de chat aflat încă în faza de cercetare și dezvoltare "a atins 1 milion de utilizatori!".
Fig.2 Inteligența articifială generativă la muncă, creată prin intermediul Midjourney, CC BY-NC 4.0
Odată cu primii utilizatori ChatGPT, care demonstrează capacitatea tehnologiei de a purta o conversație prin mai multe interogări, pe lângă generarea de cod software, lumea așa-numitei procesări a limbajului natural pare să intre într-o nouă fază. Se investește major în domeniul inteligenței artificiale generative, care se referă la capacitatea computerelor de a crea automat text, videoclipuri, fotografii și alte medii folosind tehnologii de ultimă oră de învățare automată.
Fără îndoială, această nouă tehnologie influențează în mod direct și lumea hyperautomation. Întrebarea cheie este cum.
Încă înainte de noiembrie 2022, inteligența artificială pătrunsese în fiecare aspect al hyperautomationului: fiecare tehnologie integra sau urma să integreze inteligența artificială (AI) și învățarea automată (ML) pentru a oferi o automatizare inteligentă. Acest progres a permis companiilor să automatizeze procese mai complexe și sofisticate, cum ar fi luarea deciziilor și analiza predictivă, folosind în general modele specializate, antrenate pe date specifice proiectului. Odată cu popularizarea Large Language Models (modele lingvistice mari), antrenate deja pe seturi de date uriașe și pe o multitudine de taskuri folosite în dezvoltarea inteligenței artificiale generative, a apărut oportunitatea de a economisi resursele necesare pentru antrenare, dezvoltare și întreținere de modele specifice pentru fiecare activitate și, pur și simplu, de a beneficia de capacitățile puternice care vin deja integrate în aceste modele.
De atunci și până acum, marile platforme de automatizare și-au concentrat atenția pe integrarea noului trend pentru a rămâne competitive. Un scurt search ne aduce, în doar câteva milisecunde, rezultate cu diverse integrări și conectori care vin să îmbunătățească vechile metode de automatizare cu ajutorul inteligenței artificiale generative.
Combinația dintre inteligența artificială generativă și hyperautomation va oferi numeroase posibilități pentru companii, permițându-le să automatizeze sarcini și procese complexe. Pe măsură ce automatizarea crește la scară și inteligența artificială generativă continuă să se dezvolte, vor apărea din ce în ce mai multe oportunități pentru ceea ce companiile vor putea crea - și vor putea scala rapid - sporind productivitatea și eficiența. Aceste două tehnologii care colaborează pot oferi putere companiilor pentru a depăși limitele inovației.
Există câteva moduri prin care combinarea inteligenței artificiale generative și automatizarea pot îmbunătăți experiența generală a utilizatorului:
Chatboți. Companiile pot folosi inteligența artificială generativă pentru a dezvolta noi capabilități pentru chatboți, bazate pe interacțiunile pe care le au cu clienții. Aceasta ar face chatboții mai eficienți și personalizați în timp, contribuind la îmbunătățirea experienței clienților. Prin automatizarea chatboților, aceștia pot răspunde la întrebările clienților fără a necesita implicarea umană și fără nevoia unor scenarii prestabilite și a unor cuvinte cheie.
Fig.3 ChatGPT revoluționând Natural Language Processing, creată prin intermediul Midjourney, CC BY-NC 4.0
Citizen developer. Prin utilizarea inteligenței artificiale generative, citizen developers pot obține un avantaj în crearea aplicațiilor lor, generând cod mai rapid și explorând diverse opțiuni. De asemenea, această tehnologie poate sugera îmbunătățiri și optimizări pentru codul existent, simplificând astfel procesul de dezvoltare.
Proiectare. Folosind preferințele și feedbackul clienților, o companie poate utiliza inteligența artificială generativă pentru a dezvolta noi modele de produse. Aceste proiecte pot fi ulterior automatizate și integrate în procesul de fabricație, ceea ce va duce, în cele din urmă, la un proces de producție mai eficient și adaptat individual.
Procesarea imaginilor și videoclipurilor. Prin utilizarea inteligenței artificiale generative, este posibilă procesarea și analizarea automată a datelor vizuale, precum imagini statice și videoclipuri în mișcare. Această tehnologie permite, de asemenea, generarea de conținut nou pe baza acestor date. Aceste aplicații pot fi valoroase în industrii precum publicitatea și divertismentul, în care crearea de conținut vizual atractiv joacă un rol esențial, mai ales când acesta trebuie să fie afișat pe ecrane.
Marketing personalizat. Utilizarea inteligenței artificiale generative permite crearea de strategii de marketing personalizate pentru clienții individuali, bazate pe preferințele și acțiunile lor anterioare. Procesul de marketing poate fi, de asemenea, automatizat, iar campaniile pot fi integrate în acesta, ceea ce duce la un marketing bine direcționat și adaptat nevoilor specifice ale clienților.
Acestea sunt doar câteva exemple ale modului în care automatizarea și inteligența artificială generativă pot lucra împreună pentru a dezvolta soluții noi și inovatoare într-o varietate de industrii. Există nenumărate alte posibilități. Pe măsură ce dezvoltarea inteligenței artificiale generative continuă, putem anticipa cu nerăbdare o varietate mai mare de utilizări fascinante pentru o gamă diversificată de tehnologii.
Devenit deja o tradiție, Hackatonul anual organizat intern de către Accesa a adus la lumină idei originale, fiecare punând inteligența artificială într-o perspectivă unică. Una dintre aceste idei a introdus inteligența artificială generativă, precum ChatGPT, în căutările comerțului electronic, unde a avut un impact seismic, rezolvând problema esențială a potrivirii exacte a intenției utilizatorilor cu rezultatele corecte ale produselor.
În prezent, căutarea în comerțul electronic se bazează în principal pe cuvinte cheie. De exemplu, atunci când caut "Ce televizor ar trebui să cumpăr?" pe un bine-cunoscut magazin online, primul rezultat este o carte de Claire LaZebnik intitulată "Ce-ar fi trebuit să știu". Bara de căutare nu poate înțelege intenția mea, deoarece se limitează la căutarea după cuvinte cheie. ChatGPT schimbă fundamental această abordare a căutării, datorită sistemului său de procesare a limbajului natural, care poate înțelege intenția utilizatorului, fiind antrenat pe aproape un trilion de cuvinte. Prin ChatGPT, când scriu "Ce televizor ar trebui să cumpăr?", primesc un răspuns detaliat în cinci puncte, cu considerente de top pentru alegerea unui televizor, cum ar fi bugetul, dimensiunea și funcțiile. De asemenea, mi se sugerează câteva moduri prin care pot decide dimensiunea, funcțiile și prețul potrivit. ChatGPT înțelege ce încerc să găsesc, făcând căutarea mult mai eficientă și satisfăcătoare pentru utilizatori.
Fig. 4 Integrarea a Generative AI în căutările E-commerce, creată prin intermediul Midjourney, CC BY-NC 4.0
Odată finalizat procesul de alegere cu ajutorul modelului de inteligență artificială, urmează plasarea comenzii. Acesta este primul pas, iar ce se întâmplă ulterior ține de hyperautomation. Orderul, odată introdus în sistem, este automat procesat de un software robot, care, fără intervenție umană, îl realizează pas cu pas, rezultând în final livrarea produsului către destinatar.
Asocierea de tehnologii care implică inteligența artificială generativă și hyperautomation are potențialul de a transforma multe industrii prin creșterea productivității, îmbunătățirea calității și personalizarea experiențelor utilizatorilor. Atunci când este combinată cu inteligența artificială generativă, hyperautomation va permite industriei să ofere clienților o gamă largă de experiențe personalizate.