ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 106
Abonament PDF

O zi obișnuită ca Business Consultant

Monica Catana Petraru
Senior Business Consultant @ msg systems Romania
DIVERSE


A fi consultant de business (business consultant) seamănă foarte mult cu munca unui arhitect. Spre deosebire de arhitect, în loc de a crea planuri, un consultant de business formulează cerințele (requirements) care trebuie respectate pentru a articula clar nevoile de business ale clienților și pentru a alinia procesul de dezvoltare cu procesele clienților. Cerințele sunt apoi folosite de echipă pentru a crea sau a schimba un produs.

Iată cum arată pentru mine o zi obișnuită.

Personal, este o plăcere să lucrez cu o echipă de dezvoltare atât de dinamică și de dedicată precum cea din Cluj. Suntem o echipă transversală cu funcții distribuite care lucrează pentru atingerea unor obiective comune în fiecare sprint: să livrăm rezultate conform cu angajamentele luate și să creștem valoarea de business pentru clienții noștri. Pentru a avea un mediu de lucru propice pentru succes, este foarte importantă atenția la anumite detalii precum: compromisurile, respectul pentru colegi, ascultarea nevoilor colegilor. Uneori este nevoie să ne asumăm rolul de lider, alteori trebuie să ne asumăm un rol specific în echipă, în funcție de situație.

Ziua mea este dinamică și variată. Ziua începe cu o ședință zilnică unde verificăm statusul activităților care sunt în lucru, progresul și cele mai importante obiective ale zilei respective.

În această etapă, îmi sunt prezentate problemele apărute sau mi se oferă informația de care am nevoie pentru a duce proiectul mai departe. După această etapă, am întâlniri cu factorii decizionali ai clienților unde adresez întrebările care să mă ajute să înțeleg cerințele propriu-zise. Astfel, primesc răspunsuri pe care colegii programatori le vor folosi în etapele următoare.

După ce am clarificat cerințele clienților, le încorporez în user stories sau procese de business, iar toate aceste lucruri sunt folosite de echipa de dezvoltare pentru a crea și a implementa o soluție pentru client.

Provocările de la început de drum / Provocări ce vor urma

Când m-am alăturat echipei, a trebuit să spun explicit colegilor mei când nu înțelegeam ceva ("Nu sunt programator, deci explicați-mi cum ați explica omului de rând."). Totuși, este important că atât consultanții, cât și programatorii «vorbesc aceeași limbă», fie că e vorba de înțelegerea domeniului de definiție sau a anvergurii unui proiect, de traducerea cerințelor în specificații funcționale (de exemplu, cine sunt utilizatorii finali, care sunt beneficiile imediate pentru clientul care folosește produsele, cu ce scop facem un lucru) sau de o înțelegere mai profundă a viziunii de ansamblu și a complexității sale.

Așadar, pentru a fi un consultant de business eficient, trebuie să puteți face tranziția de la un context de business la unul tehnic. Abilitățile de comunicare sunt esențiale pentru acest rol, deoarece trebuie să puteți transmite mesajele-cheie adecvat, în funcție de audiența pe care o aveți. În același timp, trebuie să inspirați încredere și să fiți clari în legătură cu detaliile și informația de care aveți nevoie din partea factorilor decizionali.

Trebuie să aveți abilități de rezolvare a problemelor și de a gândi soluțiile cât mai cuprinzător posibil. Îmi place să lucrez cu echipa de dezvoltare și am învățat foarte multe lucruri de când sunt aici: de la gândirea centrată pe business la detaliile tehnice.

Impactul rolului în cadrul proiectelor curente

În cadrul proiectelor noastre, toți membrii echipei de proiect muncesc împreună într-un mediu ce inspiră încredere, un mediu unde se poate colabora. Ne bazăm unii pe alții. Nu a fost ușor să ajungem la acest grad de încredere, atâta timp cât toți ne-am exprimat deschis opiniile. După ce am demonstrat că sunt un membru de încredere al echipei, am învățat destul de repede detaliile tehnice care altfel m-ar fi intimidat. Acest lucru a adus un aport major la lansarea cu succes a proiectelor și a reprezentat un atu și pentru mine - deoarece am învățat să acopăr falia dintre business și tehnologie, falie care, de multe ori, ne împiedică să livrăm cele mai bune produse.

Am apreciat oportunitatea de a lucra cu clienți mari. La rândul lor, clienții noștri înțeleg și apreciază valoarea de business adusă de munca într-un mediu DevOps. Împreună cu echipele și clienții noștri, am reușit să implementăm o abordare DevOps de tip Agile pe care o respectăm în activitățile noastre zilnice (precum dezvoltarea, testarea, lansarea și monitorizarea produselor noastre cu rapiditate, în deplin control și respectând standardele de calitate). Ne axăm pe nevoile clientelei noastre și pe modul în care le putem materializa la timp și în limitele bugetului. Dacă putem face acest lucru cu o abordare de tip DevOps, clienții vor reveni cu noi cerințe, ceea ce înseamnă că povestea noastră de succes va continua.

În final, aș dori să subliniez că a învăța cum îți poți susține colegii și clienții nu este un sprint, ci un maraton ce durează toată viața. Sunt fericită că pot participa la acest maraton în fiecare zi în cadrul proiectelor curente și a tuturor provocărilor ce vor veni de acum înainte.

LANSAREA NUMĂRULUI 112

Prezentări articole și
Panel: DevOps

Joi, 28 Octombrie, ora 18:30

Înregistrează-te

Facebook Meetup StreamEvent YouTube

Conferință

VIDEO: NUMĂRULUI 111

Sponsori

  • Accenture
  • Bosch
  • ntt data
  • Betfair
  • FlowTraders
  • MHP
  • Connatix
  • Cognizant Softvision
  • BoatyardX
  • Colors in projects