Horea, coordonezi echipa de R&D ComplyAdvantage din Cluj-Napoca, spune-ne câteva cuvinte despre tine.
Sunt la bază un inginer software de generația a doua. Tatăl meu este și el programator și mi-a insuflat aceasta pasiune pentru științe exacte, pentru sisteme software care rezolvă probleme reale.
Lucrez în domeniu de aproape 20 de ani, din care mai bine de jumătate i-am petrecut construind echipe care dezvoltă produse și soluții fintech.
M-am alăturat echipei locale a ComplyAdvantage acum 18 luni din dorința de a-mi pune abilitățile în serviciul unei idei nobile, aceea de a împiedica spălarea de bani. Privind realist societatea în care trăim (nu doar la nivel național, ci și la nivel global), cel mai eficient mod de a reduce corupția e îngreunarea procesului prin care persoanele corupte beneficiază financiar de pe urma ei - spălarea banilor. Dacă spălarea banilor devine mai dificilă sau mai scumpă, automat motivația corupției se diminuează având ca rezultat reducerea nivelului acestui flagel social.
Q2. ComplyAdvantage folosește AI în verificarea și monitorizarea tranzacțiilor pentru a descoperi fraudele și a persoanele corupte. Cum funcționează această soluție ?
Soluția noastră are la bază un volum mare de date pe care le agregă din surse de tipul listelor de sancțiuni, listelor de persoane politice, registrelor de companii și dintr-o colecție îngrijită de site-uri publice.
Folosim AI atât la extragerea datelor din aceste surse nestructurate, cât și la entity resolution - mecanismul prin care determinăm dacă două informații se referă la aceeași persoană sau companie.
Odată ce avem aceste elemente, stabilim legături între entități ( de exemplu, rudenie, asociere in afaceri) și potrivim cu un grad de precizie selectiv aceste informații cu datele și patternurile asociate unor tranzacții, respectiv cu datele unor clienți ai clienților noștri. Precizia e foarte importantă, iar scopul nostru este să reducem zgomotul și să prezentam clienților doar informațiile relevante.
Q3. Teoretic, s-ar putea folosi o astfel de soluție în România pentru detectarea fraudelor din sectorul public și privat ?
Avem deja astăzi utilizatori români din sectorul privat care folosesc soluția noastră pentru screening de nume de clienți persoane fizice. Relația noastră cu sectorul public din toate țările este una de parteneriat. Noi furnizăm unelte care sprijină aplicarea reglementărilor stabilite prin lege împotriva spălării de bani. Dat fiind volumul tranzacțiilor din economie, mai ales al celor ce depășesc granițele unei tari, tehnologia modernă este singura opțiune pe care guvernele și companiile reglementate o au pentru a pune în practică legislația din acest domeniu.
Q4. Recent v-ați mutat într-un sediu nou, de unde am avut și lansarea TSM cu numărul 100. Spune-ne câteva cuvinte despre echipa voastră și principalele departamente?
Cea mai mare parte din echipa locală lucrează la dezvoltarea produselor SaaS de screening în cloud folosind tehnologii de ultima oră. Suntem în acea fază din evoluția unei companii de tehnologie în care vasta majoritate a efortului este concentrată în crearea de produse noi.
Un alt grup local important este echipa de achiziție de date. Aceasta adună date din zeci de mii de surse, ce stau la baza informațiilor oferite de platforma noastră de API.
Pe lângă aceste grupuri ce constituie împreună 75% din echipa din Cluj, avem colegi ce lucrează BI, revenue operations, customer success și, bineînțeles, HR și recrutare.
Q5 Pandemia actuală înseamnă constrângeri dar și oportunități, care este impactul acesteia asupra echipei din Cluj și a companiei în general?
Pandemia a accelerat digitalizarea economiei și a mărit ritmul tranzacțiilor electronice. Ca un "enabler" al revoluției fintech, ComplyAdvantage a avut și are numai de câștigat pe termen mediu din aceasta tendință.
Echipa globală lucrează de acasă de la începutul pandemiei. Pentru mulți colegi aceasta a însemnat mult timp câștigat evitând traficul de la orele de vârf. Alții dintre noi, care au copii, am avut de rezolvat anumite provocări în organizarea unui mediu de lucru eficient acasă. Pentru acest al doilea grup am păstrat noul birou deschis în a doua jumătate a lui 2020.
Lucrul de acasă pe scara largă e o experiență nouă pentru majoritatea companiilor și angajaților. Pe lângă nivelul bun de productivitate înregistrat de echipele noastre, am văzut și reversul medaliei: suntem permanent în priză, la intensitate maximă, iar limita dintre viața personală și cea profesională devine mai puțin clară. Prin urmare, am depus eforturi proactive pentru a genera momentele de deconectare ce alimentează creativitatea necesară rezolvării problemelor grele la care lucrăm. În septembrie, după runda C de finanțare condusă de OTPP, ComplyAdvantage a oferit întregii echipe toate zilele de vineri din acea lună libere. Răspunsul colegilor a fost pe măsura și ne-a arătat că suntem pe drumul cel bun. Prin urmare, îmi face plăcere să anunț că începând din 15 decembrie întreaga companie a trecut la o politică de concedii plătite nelimitată.
Q6 Care sunt direcțiile de dezvoltare și de creștere a ComplyAdvantage în 2021?
În 2021 ne pregătim pentru o expansiune a bazei noastre de clienți sprijinită de creșterea în complexitate și în acoperirea globală a informațiilor pe care le oferim despre persoane politice și companii. Pe plan uman, strategia noastră de recrutare se va largi. Cluj și Londra sunt principalele motoare de dezvoltare, iar pozițiile deschise nu vor mai fi localizate strict într-un oraș, ci disponibile tuturor candidaților din toate locurile unde ComplyAdvantage are deja un birou.