ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 86
Abonament PDF

Elderly Care 4.0

Johannes Perl
Director R&D @ Ascom Mobile Solutions Romania
DIVERSE


Inovațiile tehnologice și digitalizarea au transformat industrii întregi. Progresul își croiește, de asemenea, drum și în domeniul sănătății, provocarea fiind de a depăși problemele cu care se confruntă sistemele de asistență medicală. Costurile globale de îngrijire a sănătății cresc de la an la an și populația care îmbătrânește continuu se confruntă cu un deficit de medici și asistente. În același timp, cantitatea de date și alerte medicale este în creștere, ceea ce creează o presiune imensă pentru îmbunătățirea eficienței și dezvoltarea tehnologiilor medicale.

Situația în Uniunea Europeană

Nu mai reprezintă un secret faptul că societatea europeană îmbătrânește. În 1950, doar 12% din populația europeană avea peste 65 de ani. Astăzi cota s-a dublat deja, iar proiecțiile arată că în 2050 peste 36% din populația Europei va avea peste 65 de ani.

Acest lucru creează o nevoie crescută de asistenți medicali. Nu în ultimul rând, personalul aferent se află el însuși într-un proces de îmbătrânire, iar tot mai puține persoane aleg această carieră. Având în vedere situația actuală din Europa, numărul asistenților medicali se modifică în funcție de țară. Variațiile pot fi cauzate de sistemul de asistență medicală primară, de furnizorii de asistență medicală și, de asemenea, de structura de vârstă a țării. Acestea fiind spuse, putem vedea în Figura 1 că Luxemburg a avut 1172 de asistenți medicali la 100.000 de locuitori în 2016, în timp ce România a înregistrat un raport mult mai mic, cu doar 66 asistenți medicali la 100.000 de locuitori. Ceea ce înseamnă că în Luxemburg, o asistentă acoperă în medie 85 de locuitori, în timp ce în România fiecare asistentă medicală acoperă în medie 1526 de locuitori.

Figura 1: Numărul de asistente medicale la 100.000 de locuitori (date în mare parte din 2016, Sursa: Eurostat)

Pe lângă deficitul de personal, asistenții medicali se confruntă și cu un volum masiv de date și alerte create de diferite aparate și dispozitive medicale. Potrivit Comisiei Mixte (1), o organizație nonprofit de acreditare a spitalelor din Statele Unite ale Americii, se estimează că între 85% și 99% din alertele dintr-un spital nu necesită intervenție clinică. Factorii care contribuie aici sunt condițiile prea stricte după care sunt setate alarmele standard (setările acestora neadaptându-se specificului pacientului la care este conectat aparatul) sau senzorii poziționați necorespunzător. Drept urmare, clinicienii sunt copleșiți de alerte și pot sfârși prin a le ignora prin diminuarea volumului sonor, modificarea setărilor aparatelor în afara limitelor de siguranță sau chiar oprirea dispozitivelor, lucruri care pot avea consecințe grave și chiar fatale.

În afara unităților de urgență și terapie intensivă, în special în cadrul unităților de îngrijire pentru persoane în vârstă, există o problemă suplimentară pentru persoanele internate (denumiți de aici înainte rezidenți). Fiecare alarmă sau semnal de alertă care nu necesită intervenție clinică este disruptivă pentru rezident, rezultând nu numai într-o pierdere de timp pentru îngrijitorul său (timp care ar fi putut fi folosit într-un mod util), dar și în disconfortul rezidentului. Prin urmare, analiza suplimentară a gradului de urgență sau posibilitatea ca alerta să necesite sau nu atenție contribuie puternic la un grad mai mare de libertate și, de asemenea, la o mai mare satisfacție a rezidenților.

Construirea unei soluții pentru îngrijirea vârstnicilor

Soluțiile pentru piața serviciilor de îngrijire a "seniorilor" au ca scop îmbunătățirea calității asistenței medicale, precum și a satisfacției rezidenților și îngrijitorilor. Acestea se realizează prin oferirea unui grad mare de libertate a rezidenților, acordând ajutor numai atunci când este necesar și menținând în orice caz siguranța, confidențialitatea și demnitatea rezidentului. Alte lucruri importante sunt notificarea îngrijitorilor unde și când trebuie acordată îngrijirea, precum și furnizarea de informații contextuale suplimentare pentru evaluarea rapidă a situației.

Soluția pentru îngrijirea vârstnicilor

În viziunea Ascom, pentru ca un sistem de îngrijire a persoanelor în vârstă să funcționeze și să acopere cazurile de utilizare necesare, este necesară conectarea unei serii de componente hardware și software. Acest lucru poate reprezenta o provocare, deoarece componentele hardware încorporate, precum și senzorii care comunică pe diferite frecvențe trebuie să fie compatibili cu componentele care rulează pe hardware standard virtualizat. În Figura 2 puteți vedea câteva componente hardware principale ale sistemului Ascom de îngrijire a vârstnicilor. Senzori diferiți sunt folosiți pentru a detecta poziția unui rezident, pentru a determina dacă persoana se află în pat, în cameră, în baie sau în afara camerei. În plus, balizele (beacons) și brățările permit identificarea locației exacte a unui rezident sau a unui îngrijitor în cadrul clădirii. Dacă este depistată o situație care generează o alertă, îngrijitorii sunt anunțați imediat pe dispozitivul mobil și, dacă este disponibil, îngrijitorul poate să verifice camerele video de pe coridoare sau din camera rezidentului pentru a obține o primă imagine de ansamblu a situației reale. Alerta poate fi anulată fie de la distanță de pe telefon, fie din interiorul camerei prin apăsarea unui buton sau automat, dacă este detectată o asistentă în interiorul camerei.

Figura 2: Principalele componente hardware utilizate de Ascom Unite SmartSense

Soluția noastră pentru îngrijirea vârstnicilor cuprinde diferite componente, iar fluxul de date dintre acestea poate fi văzut în Figura 3. În primul rând, senzorii generează date și comunică fără fir către un controller de cameră, transmițând datele senzorului către sistemul de apelare medicală. Controller-ul de cameră are capacitatea de a lumina în diferite culori pentru a indica silențios dacă există o problemă în interiorul unei încăperi sau pentru a evidenția direct în ce cameră se află asistenta. Sistemul de apelare medicală filtrează datele duplicate sau nerelevante și apoi transmite datele senzorului către Ascom Unite SmartSense. Acest sistem conține algoritmul inteligent care calculează starea unui rezident și verifică, de asemenea, dacă este îndeplinită o condiție pentru a trimite o alertă. Algoritmul se bazează pe un "automat cu stări" și ia în considerare o serie de comportamente anterioare ale unui rezident și datele curente de la senzor pentru a determina starea cea mai exactă. Odată determinată starea, sistemul examinează dacă trebuie trimisă o alertă. Fiecare rezident are un profil pentru alerte care poate varia, de asemenea, dacă această situație apare pe timp de zi sau de noapte. În felul acesta, îngrijitorul potrivit este identificat și notificat cu privire la situațiile care trebuie examinate în continuare.

Figura 3: Fluxul de date în soluția Ascom pentru îngrijirea vârstnicilor

Principalele tehnologii folosite pentru backend sunt .NET Core și ASP.NET Core. PostgreSQL este folosit ca motor pentru baza de date. Akka.NET oferă o modalitate ușoară de a avea un sistem distribuit și, în plus, facilitează scalarea sistemului. Pentru frontend sunt utilizate React și webpack. Pentru logging se folosește Serilog.

Interfața cu utilizatorul

Grija pentru rezidenți reprezintă principala preocupare a unei asistente medicale dintr-un centru de îngrijire a persoanelor vârstnice. Deseori, asistenta poate avea doar cunoștințe tehnice limitate și poate avea vârsta de 50 de ani sau mai mult, factori care trebuie luați în considerare la designul interfeței utilizatorului. Mai jos se pot vedea părți ale interfeței soluției Ascom de îngrijire a persoanelor în vârstă. Accentul se pune pe prezentarea informațiilor importante într-un mod clar și intuitiv. Sumarul rezidenților (Figura 3) afișează starea tuturor rezidenților, precum și alertele deschise. În vizualizarea implicită, informațiile cele mai importante vor fi întotdeauna afișate în partea de sus a listei. Pentru fiecare rezident (Figura 4) se pot seta profiluri de alertă. De exemplu, se poate seta o alertă pentru un rezident imediat când acesta coboară din pat, deoarece există suspiciunea că persoana ar putea cădea, în timp ce pentru alte persoane se declanșează alerta doar atunci când părăsesc camera într-un anumit interval. Pentru fiecare rezident, panoul de bord afișează datele ultimelor 24 de ore (Figura 5), precum și ale ultimelor 7, respectiv 30 de zile. Exemplul de aici prezintă numărul de ore petrecute în pat sau numărul de vizite la toaletă. Din motive de confidențialitate, se poate dezactiva monitorizarea rezidenților, fapt care nu afectează însă alertele trimise.

Figura 4: Prezentarea generală a rezidenților

Figura 5: Profilul rezidentului

Figura 6: Tabloul de bord rezident cu statistici pentru ultimele 24 de ore

Referințe:

  1. Joint commission: Sentinel Event Alert Issue 50: Medical device alarm safety in hospitals

  2. Eurostat Healthcare personnel statistics - nursing and caring professionals

LANSAREA NUMĂRULUI 87

Prezentări articole și
Panel: Project management

Marți, 24 Septembrie, ora 18:00
Impact Hub, București

Înregistrează-te

Facebook Meetup

Conferință

Sponsori

  • ntt data
  • 3PillarGlobal
  • Betfair
  • Telenav
  • Accenture
  • Siemens
  • Bosch
  • FlowTraders
  • MHP
  • Connatix
  • UIPatj
  • MetroSystems
  • Globant
  • Colors in projects