ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 146
Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 76
Abonament PDF

Cum arată feedbackul într-o echipă agilă?

Anastasia Noela
Research Specialist @ Azimut Happy Employees



DIVERSE

A lucra în domeniul IT presupune, printre altele, implementarea unor metodologii Agile, utilizarea diferitelor limbaje de programare și vigilență constantă în ce privește ultimele tehnologii apărute. Când zici tehnologie, zici schimbare, iar încercarea de a ține pasul cu ultimele update-uri poate părea adesea o goană după ținte în mișcare.

Ca și când asta nu ar fi fost de ajuns, a fi un profesionist în domeniul IT înseamnă mult mai mult de atât! E nevoie de skilluri excelente, de colaborare și de adaptare la munca în echipă. Lângă acestea adăugăm multă atenție la detalii și gândire analitică. Având în vedere atât provocările tehnice cât și cele de relaționare cu cei din jur, e natural să vrem să știm in real time cât de bine performăm, care ne-a fost progresul și ce mai avem de învățat. Deși prima persoană la care apelăm pentru această evaluare este cel mai des sinele nostru, uneori avem nevoie de o perspectivă externă, obiectivă și onestă. Partea bună este că suntem înconjurați de mulți oameni, de la colegi până la superior, care ne pot ajuta cu un feedback sincer. Partea mai puțin bună este aceea că feedbackul e privit ca negativ, fiind asociat cu critica sau cu o atitudine de desconsiderare. De aceea, este evitat de multe ori.

Ne este ușor să asociem feedbackul cu întâlnirile anuale de evaluare a performanței sau cu o discuție după încheierea unui proiect important. Dar ținând cont de rapiditatea schimbărilor și a modului agile de lucru, aceasta nu mai este de ajuns. Pentru a fi într-adevăr util și relevant, feedbackul trebuie folosit cât mai des și focalizat pe un anumit comportament sau task.

Așadar, cum creăm o cultură a feedbackului onest și constructiv?

Pași mărunți

Primul lucru de care trebuie să ții cont când vine vorba de a solicita feedback onest este faptul că aceste depinde de o serie de factori contextuali. Spre exemplu, creșterea nivelului de încredere și confort psihologic între membrii echipei tale pentru a încuraja discuțiile mature și oneste se produce în timp. Încercarea de a forța nota și a cere sau oferi feedback colegilor fără a avea o relație de încredere cu aceștia nu va avea rezultatele dorite.

Dacă nu lucrezi într-un mediu în care feedbackul este dat și primit la fel de ușor ca Bună Ziua!- ceea ce este foarte rar de găsit- , poți începe să pui bazele unor conversații deschise și sincere lansând anumite întrebări deschise care fac referire la performanța ta sau a echipei. Spre exemplu,, Cum ți s-a părut că m-am descurcat la prezentare?'' sau ,, Poți să îmi zici părerea ta despre partea asta de cod? Mi-ar prinde bine o a doua părere!'' sunt întrebări focalizate pe o acțiune specifică. Și acesta este elementul cheie aici: formulează întrebări despre comportamente sau acțiuni concrete, bine delimitate, nu despre performanța ta generală. Deci, cu cât mai specific, cu atât mai bine!

Adresarea unei întrebări directe este o metodă simplă și sigură de a pune în mișcare rotițele feedbackului în echipa ta și de crea treptat acel confort de avea și conversații despre subiecte mai complexe.

Fii consecvent

Consecvența și regularitatea sunt două elemente cheie în formarea unui nou obicei. Așadar, încearcă să îți faci un obicei din a pune întrebările menționate mai sus în anumite momente cheie (de exemplu, la sfârșitul unui sprint). În ceea ce îl privește pe superiorul tău, poți programa scurte întâlniri săptămânale de check-in (10-15min). Uneori vei folosi acele întâlniri pentru a discuta progresul făcut sau a cere clarificări despre un task curent, alteori poți profita de ocazie pentru a cere feedback despre munca ta din săptămâna anterioară. Sau, dacă ai stabilit deja o relație de încredere, poți oferi chiar tu însuți feedback. Oricare ar fi situația, elementul cheie aici este să transformi feedbackul într-un obicei.

Ascultă și pune în practică

Pentru a deveni o practică comună, feedbackul trebuie să producă o schimbare de comportament. Așadar, ascultă cu atenție feedbackul primit (și dacă se poate, notează-l) și încearcă să îl implementezi. Bineînțeles că nu toate sugestiile vor fi relevante sau ușor de aplicat, însă dacă vrei să creezi un mediu în care feedbackul e o practică naturală și uzuală, trebuie să te asiguri că toți ei care îți oferă feedback observă că ai ascultat și ai luat în calcul sugestiile lor.

Oferă feedback

Ca orice formă de comunicare, feedbackul merge în două direcții și uneori e nevoie să fii tu cel care face primul pas. O importantă componentă a încrederii e reciprocitatea, convingerea că dacă sunt sincer și onest cu ceilalți, și ei se vor comporta la fel cu mine.

Pentru ca feedbackul pe care îl oferi să fie unul constructiv, el trebuie să conțină următoarele trei elemente: comportamentul/ acțiunea (ce a făcut persoana în cauză), impactul (care au fost rezultatele, cum s-a repercutat asupra companiei și echipei) și sugestii pentru viitor (posibile soluții sau alte variante). Pentru a maximiza deschidere spre a primi feedback, este important ca acele trei elemente să fie organizate în ordinea prezentată mai sus și ca feedbackul să conțină direcții de acțiune viabile.

Pentru a-ți fi mai ușor și pentru a exersa structura de mai sus, poți începe să oferi feedback pozitiv. Fii însă atent la diferența dintre laudă și feedback pozitiv: în timp ce prima este o evaluare pozitivă generală (de ex. : ,,ai făcut o treabă foarte bună!''), cel de-al doilea este focalizat pe un comportament sau o acțiune specifică. (De ex. : am apreciat modul tău direct de a gestiona discuțiile cu clientul. )

 

Prin formarea unei legături între comportamente, efectul acestora urmat de posibile direcții de acțiune viitoare, vei reuși să diminuezi reticențele sau reacțiile defensive, făcând aceste conversații să pară foarte naturale (așa cum, de altfel, și sunt). Așadar, chiar dacă a cere sau a oferi feedback onest colegilor și superiorilor poate părea ceva înfricoșător la început, cu multă răbdare, planificare și atenție la modul în care tu primești și formulezi feedbackul, vei observa cum încet, încet se creează o cultură deschisă la învățare în care oamenii pot purta discuții mature și pot aborda subiectele dificile cu lejeritate. Și acesta e exact mediul în care cu toții ne dorim să lucrăm, nu?

NUMĂRUL 145 - Microservices

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects