ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 150
Numărul 149 Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 71
Abonament PDF

Usability Testing. “Tu nu ești utilizatorul produsului tău.”

Natalia Zincenco
Product Manager @ Paddy Power Betfair



MANAGEMENT

Un studiu realizat de către Accenture în 2015 a arătat că 33% dintre consumatori consideră ușurința de utilizare ca fiind unul dintre cei mai importanți factori în achiziționarea unui smartphone. Alte studii au ajuns la rezultate asemănătoare, demonstrând că simplitatea este la mare căutare atunci când alegem un produs software. În dezvoltarea unui produs depunem mari eforturi pentru a simplifica totul și știm de câte beneficii ne putem bucura după aceea: o primă impresie pozitivă pentru clienții noi, rata de conversie mai mare, costuri reduse pentru suportul clienților, recenzii pozitive, mai multe recomandări din partea clienților și în cele din urmă, loialitatea lor.

Din păcate în timpul dezvoltării unui produs facem multe presupuneri despre ce credem că este simplu, util sau plăcut pentru clienții noștri. Din fericire, există câteva lucruri pe care le putem face pentru a verifica și înțelege în mod obiectiv cât de eficace este designul nostru și cum să ne optimizăm produsul pentru a crește numărul de clienți care se întorc la noi.

Ce este un test de usability?

Usability Testing este un tip de cercetare software în care un grup mic de utilizatori încearcă un produs software pentru a-i descoperi problemele de utilizare. Principalele obiective ale acestei testări sunt de a determina dacă produsul este eficace, eficient și simplu de utilizat:

Este o observație directă care îți permite să vezi, să auzi și să-ți cunoști utilizatorii atunci când reușesc sau nu să efectueze o sarcină.

Usability Testing este recomandat în faza inițială de design a ciclului de viață a dezvoltării sistemelor, înainte de a începe orice design nou al site-ului sau al aplicației. Acest lucru va reduce cantitatea de muncă pierdută sau dezbateri inutile între echipa de Product și cea de UX/UI.

Procesul Usability Testing

În mod normal, procesul de testare constă din 5 faze:

Să intrăm, așadar, în detaliile fiecărui pas și să vedem cum ne pregătim în mod corespunzător pentru aceștia.

Planificarea

Scopul / Obiectivele Ce testezi? De ex. funcționalități noi,
flow-uri, etc. Care este principalul
obiectiv al testării? Câteva exemple
prezentate mai jos: Ce date personale
vor fi dispuși să împărtășească clienții
mei atunci când achiziționează un produs
nou? De cât timp au nevoie că să se
aboneze la site-ul meu? Care sunt
punctele problematice în procesul meu de
plăți? *Sfaturi pentru stabilirea unor
obiective clare: Asigură-te că nu ai
mai mult de 3-4 scopuri. Este normal să
ai multe întrebări despre produsul tău,
dar ține minte că pentru un rezultat
corect, testarea trebuie să se
concentreze pe o problemă sau pe o
întrebare centrală. Fii precis în
exprimarea întrebărilor. Evită
formularea întrebărilor într-un mod
general cum ar fi "Oare utilizatorilor
le place site-ul meu?" Sau "Oare
aplicația funcționează bine?" Sau "Ce-și
doresc femeile?" Consultă-ți
KPI-urile când formulezi obiectivul
testării.*
Programul și Locația Cât va dura testarea? Unde vei ține
testarea? Vei avea cheltuieli pentru
închirierea spațiului? Vei avea nevoie
de un laborator sau participanții vor fi
testați la distanță? Sugestie:
*Testarea față-în-față te va ajuta să
fii mai atent la limbajul corpului și la
alte semnale subtile cum ar fi expresii
faciale sau oftat.*
Echipamentul De ce fel de tehnologii, materiale și
resurse vei avea nevoie? Trebuie să
construiești un prototip? Prototipul ar
trebui să fie interactiv sau static?
Participanții Cine este audiența ta țintă? Cum vei
recruta participanții? Va trebui să-i
recompensezi?
Scenariile Ce vrei să facă participanții la
testare? Sarcinile trebuie aliniate cu
obiectivele testării. Câteva exemple:
rezervarea unui zbor, închirierea unei
mașini, deschiderea unui cont, plasarea
unei comenzi, etc. Sfaturi pentru
scrierea scenariilor: *Asigură-te că
scenariile sunt realiste și că
utilizatorul final se poate identifica
cu situația. Dacă participantul este un
bărbat, evită să-i ceri să cumpere un
sutien. Nu oferi indicii decât dacă
este absolut necesar. Formulează-ți
întrebările obiectiv și nu ghida
participanții. Să nu spui "Folosește
butonul roșu pentru a plasa comanda…",
ci mai degrabă "Plasează comanda"*
*Formulează într-o manieră clară ceea ce
dorești. Participanții n-ar trebui să
pună întrebări sau să ghicească ce vrei
de la ei. Dacă urmărești să înțelegi
cum navighează utilizatorii tăi în
aplicația ta, poți începe de pe pagina
de start spunând "Ești aici pentru a
cumpăra o carte. Unde ai merge să faci
asta?"*
Metricile Cum vei măsura succesul testului?
Exemple de potențiali indicatori
prezentați mai jos. Eficacitatea: Timpul
petrecut pentru completarea
formularului; Numărul minim necesar de
clickuri; Rata de taskuri finalizate cu
succes sau fără; Numărul și natura
întrebărilor adresate de către
participanți în timpul testării ;
Procentul de participanți care
îndeplinesc cu succes o sarcină fără
nici o eroare. Experiența
Utilizatorului: Percepția generală a
încrederii atunci când interacționează
cu formularul ; Percepția de securitate
în timpul achitării produselor.
Evaluarea Preferinței: Dacă utilizatorul
ar avea de ales între două flow-uri sau
formulare, care ar fi modul lui preferat
de deschidere a unui cont pe site-ul
tău?

Recrutarea

Pe cine? Prima regulă de recrutare este că trebuie să recrutezi participanți reprezentativi pentru grupul tău țintă / utilizatorii finali.

Gândește-te la caracteristicile exacte care ar putea fi regăsite în clienții tăi. De exemplu:

Asigură-te că recrutezi participanți imparțiali care nu vor încerca să fie "de treabă" cu tine sau care să dea răspunsuri "corecte". Ai nevoie de sinceritate, chiar dacă uneori va fi dificil să o auzi.

Câți? Cercetările arată că cinci useri sunt destui pentru a descoperi 80% dintre problemele de utilizare. Cu toate acestea, numărul real de utilizatori de care vei avea nevoie depinde de obiectivele testării, de complexitatea sistemului testat și de bugetul tău.

Unde? Dacă lucrezi la optimizarea unui produs existent, recrutarea ar trebui să fie simplă -discută cu departamentul de relații cu clienții, cu echipa de marketing sau echipa de vânzări și fă rost de câteva contacte ale clienților.

Pentru produse noi, poți apela la o companie externă specializată în recrutare. Sau poți apela la rețeaua ta de cunoscuți, la rețelele sociale, grupuri și forumuri online.

Altceva ce ar trebui să știu? Dacă ai posibilitatea, poți oferi participanților cafea, ceai și o gustare în timpul testării. De asemenea, ca o mulțumire pentru contribuție, te poți gândi la o recompensă sub forma unui voucher sau a unui cod de reducere la produsele tale.

Execuția Testului

Dacă ești la prima ta testare, începe prin a pune întrebări colegilor sau membrilor familiei tale. Cu cât vei exersa mai mult, cu atât mai eficient vei fi în timpul testării efective.

Câteva idei de care să ții cont în timpul testării:

Instruiește-i pe participanți să gândească cu voce tare în timpul testării. Aceasta îți va permite să te concentrezi asupra problemelor pe care le-ar putea întâmpina utilizatorul.

Dacă participantul se blochează într-o situație, lasă-l să se descurce singur înainte să-i sări în ajutor.

Analiza de Date

Conform cercetării efectuate de Nielsen, un usability test normal cu 5-10 participanți poate genera peste 60 de probleme. Analiza rezultatelor nu este o sarcină simplă, deoarece poți cădea în capcană în care rezolvi probleme de utilizare cu soluțiile greșite.

O modalitate optimă de a începe analiza este prioritizarea problemelor. Lewis și Sauro propun să începi prin a te gândi la gravitatea problemei. Gravitatea poate fi dată de:

La final, calculează gravitatea prin înmulțirea celor trei variabile de mai sus. Vei ajunge la o listă cu probleme minore, grave sau ajunse într-o situație critică.

Acum că ai o perspectivă mai bună asupra celor mai importante probleme, să trecem și la găsirea soluțiilor.

Raportarea

Finalizează testarea realizând un raport cu o listă de recomandări și soluții pentru problemele identificate.

Cele mai frecvente capitole incluse într-un raport de usability testing sunt: rezumat, metodologia, rezultatele testării și recomandări.

Rezumatul include următoarele:

  1. Scopul / Obiectivele testării

    1. Logistica: unde și când a fost efectuată testarea, echipa implicată, informații despre echipament;

    2. Detaliile testării: scurt sumar despre participanți, sarcini, metodologie;

    3. Rezultatele testului: metricile urmărite, descrierea analizei de date, rezultatele cheie.
  2. Metodologia. Acest capitol trebuie să fie suficient de descriptiv pentru ca o altă persoană sau organizație să poată reproduce același studiu în mod exact.

    1. Detaliază testul: detalii despre participanți (caracteristici, sex, vârstă, rasă, etc.), informații despre strategia de recrutare, detalii despre sarcinile incluse în testare, locația, metricile, compensații pentru participant
  3. Rezultatele testării. Include analiza realizată de facilitator. Descrie sarcinile care au avut cea mai mare sau cea mai mică rată de finalizare. Rezumă într-un tabel ratele de succes a sarcinilor. Gândește-te la metricile tale; poate vrei să incluzi și: timpul mediu necesar îndeplinirii unei sarcini, comentariile participanților, nivelul lor de satisfacție. Include și feedbackul pozitiv; te va ajuta în designul produsului final.

  4. Recomandări. Uneori soluția este evidentă, cum ar fi schimbarea poziționării unui buton. Dar posibil să ai nevoie și de soluții alternative.

    1. Gândește-te la mai multe soluții din care să alegi: posibile modalități de abordare a unei probleme. Ai putea organiza o sesiune de brainstorming cu colegii sau echipa pentru a pune cap la cap lista.

    2. Categorisește soluțiile. Caută teme comune care apar în lista de soluții. Fii clar în cerințe: în loc să spui "Evită instrucțiuni neclare", poți preciza "Formulează instrucțiunile sub forma pașilor care trebuie urmați."

    3. Evidențiază dacă soluția propusă poate aborda și alte probleme.

    4. Prioritizează soluțiile. Pentru a trata serios acest subiect, va trebui să calculezi rentabilitatea investiției (ROI) pe bază valorii de business și a complexității soluției.

Îți recomand ca raportul să fie cât mai. Acesta va fi mai ușor de înțeles și te va ajuta să-și exprimi părerea mai clar. Include imagini, poze, sau clipuri scurte care să ajute la ilustrare anumitor probleme. Creează o matrice pentru probleme și alta pentru soluții pentru a arăta care sunt mai eficiente și care sunt mai puțin eficiente. Folosește diagrame pentru a explica probleme în flow-uri.

Oprește-te și Repetă

Testarea inițială este de obicei urmată de alte sesiuni de testare, cu designuri revizuite care încorporează feedbackul din primele teste. Dacă se țin mai multe testări, începând de la designuri mock-up și progresând spre designuri detaliate și funcționale, nivelul de incertitudine la lansarea unui produs va scădea semnificativ.

După lansarea unui produs nou, organizează periodic testări pentru îmbunătățiri și optimizări, până ajungi la maturitatea acestuia.

Te pot asigura ca testarea constantă îți va îmbunătăți designul și produsele în timp. Feedbackul real al utilizatorilor este de neprețuit și reprezintă un pas în față pentru tine.

Nu permite dezvoltarea produselor fără testare. Ar putea dura și costa puțin mai mult, dar pe termen lung vei ieși pe plus.

NUMĂRUL 149 - Development with AI

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects