ABONAMENTE VIDEO TESTE REDACȚIA
RO
EN
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 70
Abonament PDF

Cum obții un suport financiar pentru a-ți transforma ideea într-un business

Lucian Mâțu
Director Executiv, Produse și Segmente Micro @ BCR
MANAGEMENT

La cât de repede se mişcă lumea IT, a nu avea bani la momentul potrivit este echivalent cu a nu avea idei. Raţionamentul care duce la această concluzie e simplu: degeaba ai idei bune şi vezi oportunităţi, dacă nu ai suport financiar să le transformi în business; sau până faci rost de bani, constaţi că i-a venit şi altuia aceeaşi idee, iar acum te uiţi cum ideea ta a devenit afacere, numai că afacerea altcuiva.

Nevoia de suport financiar pentru o afacere, mai ales una la început de drum, este evidentă. Nu la fel de evidentă este şi sursa finanţării, cel puţin nu în primă fază. Pentru că în multe cazuri impulsul este de a căuta bani la prieteni, la rude, la cunoscuţi, uneori în mai multe părţi odată, până la atingerea sumei dorite, cu calcule complicate, eşalonări împărţite în toate zările. Această metodă este mare consumatoare de energie şi timp şi, în plus, nu garantează rezultatul scontat.

O altă sursă de finanţare, care nu apare mereu atât de clar din cauza eternei frici faţă de bănci, este creditul bancar. Dacă dăm la o parte prejudecăţile faţă de instituţiile de creditare, vedem că: au resurse practic nelimitate, au oferte destinate start-up-urilor (datorită cererii mari pe acest segment), oferă ghidare şi consultanţă, răspund prompt solicitărilor.

Punând în balanţă creditul "de la toţi" şi creditul bancar, cel care câștigă la capitolul eficiență este creditul bancar, prin prisma resursei financiare disponibile şi a consumului mic de energie şi timp necesar obţinerii banilor.

Odată stabilite aceste lucruri, trebuie să ştii ce vrei de la bancă. De exemplu, în ce valută vrei creditul. În linii generale, e bine să iei un credit în moneda în care îţi desfăşori afacerea, pentru a evita costuri suplimentare generate de evoluția cursului de schimb la returnarea creditului.

De asemenea, este necesar să decizi ce fel de dobândă vrei să aibă creditul, fixă sau variabilă (cea variabilă având fluctuaţii din cauza indicilor Robor sau Euribor, deci şi ratele vor fi variabile).

Asigură-te că ştii care sunt toate comisioanele ataşate creditului, pentru a avea o imagine precisă a costurilor acestuia.

E nevoie de garanţii pentru tipul de credit pe care vrei să-l accesezi? Poţi plăti creditul anticipat? Cu ce cost? Sunt multe întrebări la care e bine să ceri răspuns ca să poţi lua o decizie cât mai protectivă cu banii tăi, pentru că, în final, banii băncii devin banii tăi.

Dacă ai aceste răspunsuri, mai trebuie să decizi preferabil împreună cu ofițerul bancar, ce tip de credit să iei. Aici, sunt două tipuri de credit.

Creditul pentru investiţii (pe termen mediu-lung). Ca să porneşti o afacere, trebuie să faci nişte investiţii şi pentru aceasta ai nevoie de bani. Practic, acesta e motivul pentru care ajungi la bancă.

Aici, e bine să iei în calcul doi parametri principali. În primul rând, durata creditului să nu depăşească durata de viaţă a echipamentelor în care investeşti (vorbim despre o industrie în care rata de modernizare este mare).

În al doilea rând, echipamentele respective să contribuie substanțial la rambursarea creditului, adică veniturile obţinute din folosirea lor să acopere măcar rata datorată băncii. Într-un cuvânt, echipamentul să-şi plătească singur rata la bancă.

Creditul pentru activitatea curentă (pe termen scurt). Când între încasări şi plăţi apar decalaje, ai nevoie de o rezervă. Exact acest lucru face acest tip de credit: îţi pune la dispoziţie fonduri în cazul în care ai nevoie.

Este o rezervă de bani la care apelezi, dacă tu nu poţi acoperi cheltuielile. Avantajul acestui tip de credit este că pentru sumele nefolosite nu plăteşti dobândă.

În această categorie de credite se încadrează:

Indiferent de tipul de finanțare pe care o vei alege, trebuie să ții cont că banca este atât o "pușculiță" de bani, cât și un partener de business, având același interes ca și tine, și anume ca afacerea să se dezvolte pentru a putea genera resurse proprii. De aceea, în alegerea băncii trebuie să iei în considerare nu numai costurile scăzute ale finanțării (importante și ele), ci și calitatea serviciilor.

Sponsori

  • kronsoft
  • ntt data
  • 3PillarGlobal
  • Betfair
  • Telenav
  • Accenture
  • Siemens
  • Bosch
  • FlowTraders
  • Crossover
  • MHP
  • BCR
  • Ullink
  • Connatix
  • Colors in projects

Office & cowork - Cluj-Napoca

BiroulZece