Întreaga idee din spatele înfloritoarei agende a autovehiculelor autonome este de fapt speranța ca acestea să fie implicate într-un număr tot mai mic de accidente, cu mai puține victime și decese, în comparație cu cele conduse de om, considerat a fi cauza principală a accidentelor auto. Privind înapoi la ultimii șase ani când termenii care descriau pe atunci autoturismele autonome și conceptul de "self-driving car", se rezumau la "o posibilă realitate", progresul tehnologiei a făcut ca aceste concepte să devină fezabile și de actualitate. De la companii bazate pe tehnologie până la giganți Auto, toți au intrat în joc, pentru găsirea celei mai bune soluții:
Tesla urmărește un model fără pilot în 2018, deși atingerea acestui deadline este puțin probabil;
Uber și Volvo au în curs de dezvoltare în parteneriat o astfel mașină. Anterior , aceștia au "smuls" membrii personalului de la Departamentul de robotică al Universității C.M.;
Să nu uităm de Google și termenul limită pentru 2020 al conceptului lor complet autonom;
În ianuarie a acestui an, a fost raportat de asemenea faptul că General Motors a depus o petiție de siguranță către Departamentul de Transport, pentru a-i fi permisă dezvoltarea primei sale mașini autonome, una care presupune absența unui volan și a pedalelor. Dacă îi va fi acordată, GM spune că va produce și lansa versiunea fără șofer a lui Chevy Bolt, numită Cruise AV, în 2019. În plus față de petiția privind siguranța, menționată anterior, GM a dezvăluit deja cum va arăta conceptul de nivel 4, descriind-o ca un vehicul care "va funcționa în siguranță pe cont propriu, fără șofer, volan, pedale sau comenzi manuale".
Declarația celor GM este destul de îndrăzneață, venind într-o epocă în care aproape toți producătorii de mașini sunt implicați în dezvoltarea autoturismelor autonome, fiecare dintre ele având pretenții de a fi cel mai "smart self-driving car", dar totodată și cel mai sigur. Pe deasupra există bineînțeles și o motivație financiară în spatele acestui concept, deoarece lansarea flotei autonome GM în 2019 ar reprezenta un enorm potențial în venituri - mai ales când acestea provin din domenii precum comerțul electronic, infotainment . De asemenea, ne referim și la la achiziționarea efectivă a vehiculelor. Dar abandonarea volanului este în continuare împotriva reglementărilor guvernamentale care, deocamdată, stipulează clar că vehiculele cer ca această componentă să fie prezentă. Ce a făcut GM în această privință? Au cerut Departamentului de Transport ca vehiculele, cum ar fi Chevy Bolt, să nu fie luate în considerare în anumite secțiuni ale acestor regulamente. Dar redenumirea acestor legislații sau a altora asemănătoare, cum ar fi necesitatea unui autovehicul de a avea pedale de frână sau airbaguri incluse în volan, este un proces lung și destul de obositor, ceea ce face ca livrarea celor de la GM să nu se întâmple în 2019.
Într-o altă ordine de idei, GM trebuie să ia în considerare un nou factor cu această schimbare, și anume: faptul că vechiul șofer devine nimic altceva decât un alt pasager. Fiecare relație a constructorului de mașini cu clienții săi se termină mai mult sau mai puțin, atunci când acestuia din urmă îi sunt predate cheile. Acest lucru a fost întotdeauna făcut fără a se gândi prea mult la ceea ce fac toți pasagerii în interiorul vehiculului. Dar prin înlăturarea șoferului, GM trebuie să se ocupe de această nouă problemă și să vină cu soluții înainte de lansare.
Conform raportului de securitate și siguranță petiționat de GM și menționat anterior, "Cruise AV analizează mediul înconjurător și ia decizii de conducere" prin intermediul a trei elemente de bază: Perception, Planning și Controls.
Pentru GM, Perception înseamnă o modalitate pentru vehicul de a identifica, detecta și clasifica obstacolele, un mijloc de a determina locația lor și de a asigura viteza și direcția in funcție de acestea. Pentru a ajuta funcția de Perception, Cruise AV deține un total de 5 LiDAR-uri, 15 camere și 21 de radare.
Cu Planning se determină comportamentul dorit al vehiculului, luând în considerare regulile și reglementările rutiere, precum și rutele de planificare pentru călătoriile viitoare. Toate acestea se bazează pe locație, acțiuni ale utilizatorilor de trafic, dar și pe factori externi, luând în considerare multe planuri de rezervă sau alternative, dacă ceva nu merge bine.
GM chiar a descris o astfel de situație printr-un exemplu dat: " În timp ce vehiculul se pregătește să schimbe benzile pentru a vira la dreapta la o intersecție, un alt vehicul poate tăia agresiv banda de destinație, ceea ce face ca schimbarea benzii de drum sa fie nesigură. Planning ar avea deja un plan alternativ: vehiculul ar putea merge pe direcția străzii curente în loc să-și blocheze banda, în timp ce ar fi așteptat o deschidere pentru a schimba benzile".
Controls - aici este pus la încercare Planningul-ul, deoarece comenzile menționate mai sus sunt redirecționate către componentele vehiculului. GM a afirmat în raport că intenționează să "acorde sistemului autonom o manevrabilitate completă a vehiculului, sistemele de frânare, de stabilitate, tracțiune și antiblocare a roților fiind în tot acest timp pe deplin active."
Ținând cont de cele menționate mai sus, vom adresa două întrebări: "Cum se comportă vehiculul în cazul în care o componentă sau sistem întâmpină probleme sau funcționează defectuos?" și "Chiar dacă acesta funcționează în parametri normali cum se comportă în condițiile de trafic și condițiile meteorologice extreme?" În raportul lor de siguranță și securitate, GM explică în detaliu cât de riguroase sunt analizate riscurile, prin studiul caracteristicilor principale de siguranță, din multiple și diferitele unghiuri, precum și utilizarea unei game largi de "instrumente de testare potrivite" pentru a rezolva orice problemă care ar putea apărea. Mergând și mai departe, autovehiculul poate funcționa corect chiar dacă există o defecțiune într-un sistem fragilizat, prin redundanța încorporată în computerele autovehiculului, rețelele, actuatorii și controlorii acestora.
Există apoi partea de validare, care include testarea autovehiculului pe piste, simulări ale unor cazuri reale, pentru a testa vehiculul pe baza unor serii de teste obiective și cerințe de performanță, împreună cu testele de performanță de pe șosea.
Deși anunțul a fost făcut la începutul lunii ianuarie, vehiculele GM au fost observate deja pe străzile din New York, Manhattan și San Francisco, la scurt timp după acesta. De curând, guvernatorul Arizonei a anunțat la începutul acestei săptămâni că va permite autovehiculelor să funcționeze autonom, fără prezența șoferului în spatele volanului, atâta timp cât respectă toate standardele de siguranță federale și de stat.
În timp ce industria este în plină expansiune în acest moment și toată lumea propune concepte "self-driving", este doar o chestiune de timp până când guvernele vor valorifica avantajele permiterii producătorilor de mașini să-și testeze vehiculele pe drumuri și în situații reale, atâta timp cât acestea se supun legilor curente. Cu siguranță că vom vedea această mișcare și în Europa, deoarece producătorii vor împinge aceste modele pe toate piețele disponibile.
Cu toate caracteristicile, testele, validările și rețelele de calculatoare, următoarea întrebare rămâne în continuare pe buzele tuturor: vom avea încredere ca noi, șoferii, să stăm acolo ca simpli spectatori? Cu celelalte concepte/ modele de autoturisme autonome de pe piață sau în dezvoltare, am avea totuși în continuare opțiunea de a prelua volanul sau de a frâna, de a interveni, lucru care ar putea schimba rezultatul în cazul în care ceva nu merge bine. Dar referitor la vehiculul de la GM, ar trebui să avem încredere ca acesta să ia cele mai bune decizii pentru noi.
Suntem obișnuiți cu controlul și chiar mai mult cu exercitarea acestuia în trafic, mai ales când vine vorba de șofat. În ultimii ani, am început să ne obișnuim cu conceptul de pilot automat, cruise-control și alte componente asemănătoare, dar ceea ce ne cere GM este doar să stăm pur și simplu, să tratăm drumul ca și o excursie, lucru care ne-ar lua toată plăcerea de a conduce, fără să ne dea un pic senzația de control.
Întregul concept și ideea din spatele lui sunt într-adevăr uimitoare și inovatoare pentru modelele viitoare, dar suntem cu adevărat acolo? Se pare că întreaga cursă pentru obținerea mașinii autonome de ultimă generație este puțin alambicată și toată lumea vine cu aceste idei care mai de care mai spectaculoase. Cu GM se poate observa că încearcă să aducă viitorul de mâine aici și acum, înaintea celorlalți producători de mașini și acest nou Chevy Bolt ar putea fi doar piatra de temelie în acest sens. Și din moment ce totul nu este roz și perfect, ar trebui să luăm în considerare incidentul care a avut loc în decembrie anul trecut, în care un model Chevy Bolt se recentra pe banda inițială în timp ce un motociclist care se deplasa cu o viteză mai mare a schimbat direcția de mers, conducătorul acesteia fiind aruncat în urma acroșării. Să nu uităm nici de cazul mai recent din luna martie, în care un vehicul autonom Uber a lovit mortal o femeie în Arizona, în condiții de vizibilitate redusă. Probabil că în ambele cazuri computerul a făcut tot ce-i stă în putință pentru a-și urma instinctele bazate pe algoritmi, și deși a urmat "manualul", nu a luat în considerare un singur aspect: factorul uman.
GM, împreună cu ceilalți producători auto, trebuie să își concentreze atenția asupra acestui aspect, să insiste în a găsi soluții în prevenirea unor astfel de accidente, care pe lângă punerea în pericol a tuturor participanților la trafic, frânează oarecum acest avânt tehnologic.
de Lucian Mâțu
de Elena Leu