James Bond nu pierde timpul căutând un loc de parcare. În toate filmele îl vedeţi ieşind din maşină chiar în faţa hotelului sau a aeroportului înainte de a arunca cheile maşinii unui valet continuându-şi apoi misiunea. Parcarea e treaba altora. Majoritatea şoferilor a trebuit să se descurce şi fără valet - dar acum, lucrurile sunt pe cale să se schimbe.
În calitate de pionier al mobilităţii automate, Bosch a dezvoltat un sistem fără şofer care utilizează tehnologia conectată pentru a scuti şoferii nu doar de căutarea stresantă a unui loc de parcare, ci şi de manevra de parcare în sine.
Parcarea manuală este acum de domeniul trecutului. În garajul Muzeului Mercedez-Benz din Stuttgart, Bosch şi Daimler au făcut parcarea automată cu valet (AVP) o realitate. Cu o comandă de pe smartphone, şoferii pot acum parca automat autoturismele pe locurile desemnate, fără a fi nevoiţi să le monitorizeze. Parcarea automată cu valet reprezintă o etapă importantă pe calea spre condusul autonom.
Parcarea fără şofer este posibilă prin interacţiunea dintre infrastructura inteligentă de parcare a garajului oferită de Bosch şi tehnologia auto de la Mercedes-Benz. Senzorii instalaţi în garaj monitorizează ruta de deplasare şi împrejurimile în timp ce ghidează autoturismele. Tehnologia din maşină transformă, în siguranţă, comenzile primite de la infrastructura garajului în manevre de conducere, şi, dacă este nevoie, opreşte vehiculul în timp util. Senzorii şi tehnologia de comunicaţii sunt puse la dispoziţie de Bosch, garajul privat este al muzeului, iar vehiculele pilot sunt oferite de Daimler.
Parcarea automată cu valet deschide o serie de oferte potenţiale de servicii, depăşind cu mult parcarea în sine. V-aţi săturat să aşteptaţi la spălătoria auto? AVP vă poate duce maşina la spălătorie după ce aţi parcat şi o poate aduce înapoi proaspăt curăţată! Acelaşi lucru este valabil şi pentru schimbarea parbrizului atunci când este ciobit şi, de asemenea, există posibilitatea furnizării de servicii speciale pentru clienţii comerciali, de exemplu, la aeroport.
Automobilele viitorului sunt electrice, automatizate şi conectate. Delegarea responsabilităţii de conducere în întregime autovehiculului impune cerinţe speciale pentru multe sisteme diferite, cum ar fi senzorii, frânele şi direcţia. Parcarea automată cu valet este doar un prim pas, de la conducerea parţial asistată, la cel mai înalt nivel de autonomie - conducerea complet autonomă.
Pentru a asigura stabilitatea maximă a sistemului în cazul defectării uneia dintre componentele vehiculului, redundanţa trebuie integrată în sistem cu rol de protecţie, iar la final, sistemul va fi o fuziune a mai multor componente şi tehnologii diferite.
Ultrasunete, radar şi video - Centrul de Inginerie Bosch din Cluj are toate tehnologiile de senzori necesare pentru asistenţa şoferului şi, împreună cu sistemele noastre de direcţie şi expertiza noastră în domeniul conectivităţii şi integrării vehiculelor, avem o bază excelentă pentru dezvoltarea unei noi asistenţe mai puternice şi a unor sisteme de conducere automatizate.
Senzorii cu ultrasunete: această tehnologie, bazată pe modul în care liliecii îşi găsesc drumul în întuneric, este eficientă din punct de vedere al costurilor şi, în ultimele două decenii, a fost utilizată cu succes la sistemele de asistenţă la parcare pentru măsurarea distanţelor. Sistemele cu ultrasunete sunt utilizate pentru detectarea împrejurimilor şi pentru o varietate ridicată de funcţii de asistenţă la parcare.
Senzorii radar măsoară cu precizie distanţa şi viteza altor vehicule până la o distanţă de peste 200 de metri, făcându-le baza ideală pentru controlul vitezei de croazieră şi pentru sistemele predictive de frânare în caz de urgenţă.
Senzorii video sunt, împreună cu senzorii radar şi cei cu ultrasunete, organele senzoriale ale maşinilor moderne. Aceştia au o rezoluţie înaltă şi pot procesa imagini cu contrast ridicat. Procesorul de înaltă performanţă al camerei permite integrarea altor programe şi funcţii de măsurare şi adaptarea la cerinţele de piaţă.
Sistemele de servodirecţie electrică: Pentru aceste produse, gradul de susţinere a direcţiei poate fi modificat utilizând software-ul sistemului. Sistemul de direcţie este capabil să realizeze intervenţii de stabilizare automată şi, în acest mod, completează sistemul ESP.
Pentru a crea sisteme de asistenţă a şoferilor, precum frânarea automată în caz de urgenţă pentru pietoni, sistemele de menţinere a benzilor şi recunoaşterea indicatoarelor rutiere, senzorii şi dispozitivele de acţionare sunt integrate din ce în ce mai mult în autovehiculele moderne. Serviciul britanic MI6 din filmele cu James Bond nu este singurul care dezvoltă dispozitive cu funcţii fanteziste, ci şi noi la Centrul de Inginerie Bosch din Cluj, unde modelăm viitorul condusului.
de Ovidiu Mățan
de Ovidiu Mățan
de Dan Sabadis