ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 150
Numărul 149 Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 61
Abonament PDF

Puterea mega-trendurilor - interviu cu Mark Esposito

Ovidiu Mățan
Fondator @ Today Software Magazine



INTERVIU


Participarea la conferința USI (Unexpected Sources of Inspiration) care a avut loc în 19-20 iunie în Paris a reprezentat o ocazie de a întâlni nume importante din peisajul științific contemporan. Unul dintre acestea este Mark Esposito, profesor la universitatea Harvard, unde predă Teoria și Complexistatea Sistemelor, Strategii economice și afaceri. Prezentarea sa, Understanding the Future as it Unfolds: The Power of Megatrends, îi dezvăluie spiritul vizionar care proiectează o incursiune în viitoarele direcții de dezvoltare ale umanității. În rândurile de mai jos, reproducem interviul pe care acesta ni l-a acordat.

Ovidiu Măţan: Bună, Mark!

Mark Esposito: Bună! Mulţumesc pentru invitaţie!

Ovidiu Măţan: Ultima dumneavoastră carte "Understanding how the future unfolds" discută cinci concepte cheie pe care oamenii trebuie să le ia în considerare raportat la tendinţele din 2050. Acestea sunt: demografia, resursele, inegalitatea, volatilitatea și dinamica domeniului enterprise. Spuneți-ne ceva despre aceste tendinţe.

Mark Esposito: Cele cince mega-tendinţe sunt cele mai comune și frecvente mega-tendinţe pe care le-am sintetizat ca urmare a discuţiilor cu persoane cu funcţie executivă și seniorat. Acestea sunt universal valabile, deci aplicabile peste tot în lume. Acestea nu sunt exhaustive - deci putem avea chiar mai multe- , dar acestea tind să fie o busolă către un viitor diferit. Vedem tendinţe care evoluează de acum până în 2050, dar avem un punct intermediar, 2030, când impactul mega-tendinţelor va deveni mai vizibil.

Ovidiu Măţan: Una dintre probleme va fi că segmentul "copiilor" va fi mic, deci cum ar trebui să privim lucrurile? Cum se raportează la aceasta domeniul business?

Mark Esposito: Cu o piramidă demografică în scădere, acum avem segmente egale de populație, ceea ce va avea efect asupra productivității, asupra pensiei și asigurărilor sociale. Consumul, raportat la segmentul "care cumpără" se va schimba natural, deoarece mult mai mulți oameni vor avea putere de cumpărare, în special cei seniori. Deci, pentru o organizație care trebuie să își grupeze produsele, trebuie luat în calcul modificarea profilului ideal al clientului care nu mai este cel din trecut, schimbându-se o dată cu mega-tendinţele.

Ovidiu Măţan: Este o provocare interesantă. Vorbind de provocări, ați mai menționat inteligența artificială și modul în care aceasta influențează segmentele. Unul dintre segmente a fost cel al programatorilor, ținta noastră. Cum vor fi aceștia afectați și ce au ei de făcut?

Mark Esposito: Orice meserie ce presupune programare va fi afectată de faptul că, acum, un grup de programatori încearcă să înlocuiască oamenii. În timp, multe meserii ce presupun programare vor dispărea. Programatorii ar putea să devină specialiști în analiza datelor (data scientists). Putem confirma că o astfel de poziție sau cea de analist de inteligență artificială (artificial intelligence analyst) devine o tendinţă. Deci, recomandarea mea pentru oricine lucrează în IT software este să se specializeze în date, cloud și inteligență artificială. Altfel, oamenii vor fi blocați în tranziție.

Ovidiu Măţan: Înţeleg. Majoritatea ar trebui să poată face acest lucru. Mergând dinspre perspectiva macro spre cea micro, ce ar trebui să ia în calcul fiecare?

Mark Esposito: Mega-tendinţele pot fi înţelese de oricine. Odată înțelese, ele pot fi internalizate și se poate analiza impactul lor asupra businessului. De exemplu, dacă o companie este dependentă de apă, iar această resursă devine din ce în ce mai redusă, întrebarea care trebuie pusă este: "Ce impact va avea în esență?" Gândindu-ne la impactul său asupra viitorului, vom putea să facem o schimbare. Am dori ca mega-tendințele macro să determine organizațiile să treacă la fapte, la micro-acțiuni care le vor schimba traiectoria actuală. De aceea, cartea este un apel la acțiune mai degrabă decât o prezicere a viitorului.

Ovidiu Măţan: Mulţumesc, Mark!

Mark Esposito: Mulţumesc și eu!

NUMĂRUL 149 - Development with AI

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects