ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 148
Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 58
Abonament PDF

Cartea Daliei. Să predăm programare pe limba celor mici

Erika Kramarik
Marketing manager @ Cartea Daliei



DIVERSE

Printre angajații din domeniul IT din Cluj-Napoca, 40 de angajați de la cinci companii ies în evidență cu o rutină mai neobișnuită. O dată pe săptămână, timp de o oră, ei coordonează voluntar cluburi de programare pentru cinci clase de a IV-a din școli locale. Cu ajutorul limbajului Scratch, elevii învață despre algoritmi într-un cadru prietenos. Învață să dea viață unor personaje și să creeze mici jocuri. Toate cluburile au același scop: de a pregăti elevii pentru o piață a muncii din ce în ce mai digitalizată.

Cluburile de Scratch au loc în cadrul proiectului Adoptăm o școală! al asociației noastre Cartea Daliei, care facilitează parteneriate între companii și școli clujene. Angajații companiilor implicate organizează activități care implică tehnologia cu elevii din școala "adoptată".

"Cartea Daliei există pentru a pune tehnologia în serviciul educației. Ne-am dorit să facem ambele părți conștiente de nevoile care există în domeniul educațional și pe piața muncii. Ne-a bucurat foarte mult să vedem deschiderea cu care companiile au primit acest proiect, felul în care au îmbrățișat facilitarea cluburilor de Scratch", povestește Oana Ciherean, fondatorul asociației Cartea Daliei.

Ideea proiectului a venit din activitățile punctuale ale asociației, în care voluntarii mergeau în școli și foloseau jocuri pe tablete pentru a introduce elevii în bazele programării sau a le arăta valoarea jocurilor educative.

"Primii susținători au fost partenerii noștri de la SAP România, cu care colaborăm din 2016. De acolo, proiectul a crescut ca un bulgăre de zăpadă. Ni s-au alăturat voluntari de la iQuest, Yonder, Xoomworks, Evozon. Acum sunt 40 de voluntari, care coordonează cluburi la Școala Gimnazială "Emil Isac", Colegiul Național "George Barițiu", Colegiul de Muzică ,,Sigismund Toduță", Școala Gimnazială "Ioan Bob"și Liceul cu Program Sportiv. Sunt 118 elevi implicați, câte o clasă la fiecare școală. Iar cadrele didactice și părinții, urmăresc proiectul și ceea ce învață elevii. Avem inclusiv sprijinul Primăriei și Consiliului Local Cluj-Napoca, respectiv a Inspectoratului Școlar Județean Cluj", explică Oana.

Am ales să folosim limbajul de programare Scratch pentru accesibilitatea lui. Scratch funcționează ca o aplicație și o comunitate online, dezvoltate și menținute de o echipă de la MIT Media Lab. A fost creat în special pentru copii, dar este folosit de persoane de toate vârstele. Aplicația este open source, cu resurse valoroase create în jurul ei, fiind folosită în peste 150 de țări; folosește etichete vizuale și personaje - astfel elevii au șanse mai mici să facă greșeli în timp ce creează cod. Cel mai important este că atunci când oamenii învață să programeze cu Scratch, ei învață strategii importante în rezolvarea problemelor, crearea proiectelor și comunicarea ideilor pe care le au.

O companie care își asumă că vrea să adopte o școală organizează din rândul angajaților ei o echipă de voluntari care să preia facilitarea clubului. Noi asigurăm resursele necesare pentru ca voluntarii să fie pregătiți: organizăm un training pentru ei pentru a pune bazele limbajului Scrach, oferim manuale pentru profesori, dar și caiete de exerciții pentru elevi. Suntem prezenți pe durata implementării proiectului, să ajutăm voluntarii cu sfaturi când se lovesc de provocări. Urmărim toate succesele mari și mici, care au loc în laboratoarele de informatică. Până la urmă, rezultatele implicării voluntarilor se văd cel mai bine în clasă, în reacțiile și progresul elevilor.

Denisa, de 10 ani, ne povestește în timp ce schimbă fundalul de la proiectul ei, cum a învățat să facă mișcări. "Am învățat cum să fac să se miște soarele, să-l fac să vorbească cu baloane de text, cum să fac obiecte mai mari sau mai mici. Îmi place că pot lucra cu colega mea." Aceasta ne vorbește despre noii ei "profesori": "Îmi place că sunt drăguți și interesanți. Și vorbesc cu fiecare dintre noi și ne ajută când ne împotmolim."- ne explică Maria. Sentimentele lor se oglindesc și în colegii lor, dar și în experiențele voluntarilor.

Vasile Dubovici e Associate Business Consultant la SAP și coordonează clubul pentru clasa a IV-a de la Școala Gimnazială ,,Emil Isac" în fiecare vineri dimineață. "Pentru mine e o adevărată plăcere să mă duc să mă întâlnesc cu copiii. Altfel îmi încep ziua după ce am predat copiilor. Îi văd cum fac câte un proiect și la sfârșitul orei simt că am un rezultat. Când văd copiii bucuroși, pentru mine e perfect. Știu că am făcut o treabă bună când un copil efectiv uită de pauză."

.jpg)

Regăsim încântarea de care vorbește Vasile și la Colegiul Național ,,George Barițiu", unde este voluntar Ciprian Căprioară, Software Engineer în cadrul companiei iQuest. Acolo sunt șase voluntari care sunt primiți în fiecare săptămână de 22 copii. "Am găsit elevii entuziaști și curioși. Au mers mai repede decât ne-am așteptat - în timp ce făceam conturile pentru toți, deja unii se jucau și au înțeles multe din funcționalitățile programului", povestește el.

Într-adevăr, în fiecare club, copii vin cu o curiozitate deschisă să știe mai multe. De setea lor de cunoaștere s-a lovit și Andrei Chirilă, HR Specialist la Evozon. El este voluntar la clubul clasei a IV-a de la Liceul cu Program Sportiv. "La început elevii nu înțelegeau de ce suntem acolo. După ce le-am prezentat Scratch-ul și le-am spus că ar putea să creeze și ei jocuri, au fost mult mai atenți și mai receptivi. Când au început să folosească programul, lecția a trecut foarte repede. Ne-au spus că abia așteaptă să ne vadă și săptămâna următoare," povestește Andrei.

Cu fiecare întâlnire a clubului, elevii devin mai competenți în a crea în Scratch ce își imaginează. Iar pe măsură ce avansează, proiectul își dezvăluie recompensele, dar și provocările. Provocări de care, până la urmă, se lovește fiecare profesor: cum aducem fiecare elev să fie la același nivel? Cum explicăm, să fim pe înțelesul tuturor? Cum îi convingem pe cei mai avansați să devină mentori pentru colegii lor? Și pentru fiecare voluntar implicat în proiect, felul în care răspund la aceste întrebări devine mulțumirea lor cea mai mare. Așa s-a întâmplat și pentru Ioana Someșan, Software Developer la Yonder. Ea și colegii ei coordonează clubul de la Colegiul de Muzică ,,Sigismund Toduță".

"Cel mai mult îmi place cum li se luminează fețele în momentul în care au înțeles sau au creat ceva nou. De fiecare dată când termină o secvență nouă, se bucură și vor să împărtășească ceea ce au făcut, atât cu noi cât și unii cu alții."- ne povestește ea.

Urmărind fiecare club în parte, am văzut cum bucuria elevilor și felul în care ei progresează se întoarce și la voluntari. Deși mulți au fost motivați să se implice pentru că puteau să vadă impactul pe care îl au, ei descoperă că învață lucruri despre ei înșiși și despre felul în care își abordează munca. "Nu am crezut că îți ia așa de multă energie să predai unei clase. Copiii sunt entuziaști și curioși, gălăgioși și amuzanți, deștepți și frumoși. Dar sentimentul de la finalul fiecărei ore, când vezi progresul fiecăruia, e de neprețuit și te umple de căldură", ne spune Silvia Codoban, Marketing Specialist la Xoomworks. Ea și alți 8 colegi au adoptat Școala Gimnazială ,,Ioan Bob", unde au fost primiți cu brațele deschise.

Voluntarii proiectului Adoptăm o școală! învață de la elevi să se bucure de ce au în fața lor. Își aduc aminte cum e să perseverezi și să te bucuri de fiecare succes din toată inima, cum numai copiii știu să o facă. Iar acest optimism e ceva ce rămâne cu ei și ceva ce iau la birou, în munca lor, și în viața de zi cu zi.

Dincolo de experiența pozitivă pe care o avem toți, impactul real al clubului e în competențele pe care le dezvoltă elevii prin proiectele pe care le creează.

"Elevii învață să lucreze în echipă, să fie creativi, să gândească sistematic felul în care abordează proiectele pe care le au în față," explică Oana, fondatorul Cărții Daliei. "Competențele pe care le dezvoltă, le vor fi folositoare indiferent de meseria pe care și-o vor alege. Poate avem în rândul lor viitori programatori, oameni de știință, medici, artiști, poate chiar astronauți. Nu știm ce vor deveni când se vor face mari, dar știm că orice profesie și-ar alege, digitalizarea și automatizarea vor fi lucruri cu care se vor întâlni. Noi vrem să le oferim toate cunoștințele și instrumentele pentru ca ei să își poată îndeplini visele și să își atingă potențialul maxim", încheie ea.

Dar până când acești elevi trebuie să decidă ce vor fi când se fac mari, ei au de trecut peste provocarea oferită de proiectul Adoptăm o școală: un Game Jam care va avea loc în iulie, în care echipe din cele cinci cluburi vor crea un proiect pe o temă aleasă, într-o singură zi. Un hackaton, în alte cuvinte, în care elevii își vor pune la încercare cunoștințele. Iar pentru asta, ei vor avea nevoie de toată susținerea pe care o pot primi - din partea noastră, din partea voluntarilor, dar și din partea voastră, a celor care își doresc să se implice.

LANSAREA NUMĂRULUI 148

Agile Craftsmanship

joi, 24 Octombrie, ora 18:30

Colors in Projects (București)

Facebook Meetup StreamEvent YouTube

Agile Leadership &
Ways of Working

miercuri, 30 Octombrie, ora 18:00

ING Hubs Romania (Cluj)

Facebook Meetup StreamEvent YouTube

În aceeaşi ediţie ... (58)

▼ TOATE ARTICOLELE ▼

Conferință TSM

NUMĂRUL 147 - Automotive

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects