ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 56
Abonament PDF

Cele şapte păcate capitale ale produsului tău: Imprudenţa Avariţiei

Natalia Zincenco
Product Manager @ Paddy Power Betfair
MANAGEMENT


Imaginează-ţi că eşti în căutarea unui potenţial produs sau a unei funcţionalităţi a produsului tău, cu care să ai succes pe piaţă. Crezi că piaţa pe care o ţinteşti este în creştere, discuţi cu oameni din domeniu, te documentezi online şi găseşti informaţia necesară care îţi sprijină convingerea că piaţa se dezvoltă şi că produsul tău poate fi unul de succes.

Iei decizia să investeşti timp şi energie în produs şi foarte curând îl lansezi susţinut de o serioasă campanie de marketing.

Dar produsul tău eşuează. Nimic nu a mers cum te-ai fi aşteptat: piaţa nu s-a dezvoltat, ai mai puţini clienţi decât ai estimat iniţial, nu reuşeşti să acoperi costurile produsului şi lucrezi în pierdere.

Ce s-a întâmplat?

În 1972, doi psihologi, Tversky si Kahneman, demonstrau în mod repetat, pe baza unor experimente, că ideea care susţine că omul este o fiinţă raţională nu este complet adevarată şi că noi, oamenii, de cele mai multe ori luăm decizii pe baza unor raţionamente deformate şi prejudecăţi distorsionate. Aceste efecte psihologice, care sunt rezultatul minţii noastre de a crea 'scurtături' ca modalitate de a opera un volum mare de informaţii, se numesc erori sau 'biasări' cognitive.

Unul dintre aceste biasuri este efectul 'bandwagon' şi este păcatul în care cădem atunci când luăm decizii pentru că o idee este în trend şi este susţinută de un grup mare de oameni. Şi, într-adevar, poate un client sau un investitor va fi mai liniştit ştiind că a luat aceeaşi decizie ca mulţi alţii, dar mai târziu se va întreba sau vă va întreba "ce a mers prost şi unde am greşit?" Am căzut în păcatul Avariţiei.

Efectul 'bandwagon' sau efectul de turmă ne împiedică să analizăm în mod obiectiv produsul sau functionalităţile lui şi le implementăm doar pentru că majoritatea oamenilor fac asta sau pentru că piaţa aşa a făcut până acuma. Ideea este că pentru a evita acest efect trebuie să realizăm prima dată cercetarea cu utilizatorii noştri şi să implementăm funcţionalităţile bazat pe această analiză. 

Implică-i pe utilizatorii produsului tău cât mai devreme în procesul de validare.

Pentru o viziune completă şi o decizie informată vom avea nevoie de două seturi de date: calitative şi cantitative.

Cele calitative vor avea o natură descriptivă şi ne vor ajuta să investigăm mai atent percepţia utilizatorilor. Sunt informaţii prin care facem legătura, de exemplu, între ce înseamnă o aplicaţie "user-friendly" sau un formular simplu și timpul efectiv de răspuns al aplicaţiei sau cantitatea de date cerută pe formularul nostru de comandă.

Datele cantitative ne vor ajuta să validăm că aceste informaţii nu sunt strict subiective, adică nu se referă doar la percepţia unui număr redus de utilizatori, ci se aplică la un grup mai mare şi este într-adevăr o problemă căreia trebuie să-i acordăm mai multă atenţie în timpul dezvoltării produsului sau a funcţionalităţii noastre.

Pentru culegerea datelor cantitative există o multitudine de tehnici. De multe ori, acestea vor constitui doar o introducere, o bază, pentru cercetarea noastră cantitativă.

Fii eroul care rezolvă problemele cu care se confruntă şi nu cel care vine cu idei "sclipitoare" dar inutile.

Analiza de Social Media, Forums & App Ratings. Constau în analiza discuţiilor şi problemelor ridicate de către grupul tău ţintă în ce priveşte produsul tău sau al competitorilor tăi pe canalele Social Media, pe magazinele de aplicații (App Store, Play Store, etc.) sau pe forumuri specializate. De obicei, acestea sunt locuri în care utilizatorii ridică probleme sau întrebări şi te poţi folosi de acestea pentru a înţelege mai bine nevoile majore ale grupului ţintă.

Ascultă-ţi clienţii, nu pentru a auzi dorinţele lor, ci pentru a înţelege care le sunt nevoile.

Focus grup. Constă într-o discuţie pe o temă dată cu un grup de 8-10 participanţi, timp de 1-2 ore. Scopul acestei tehnici este să înţelegi în profunzime motivaţiile, comportamentele şi percepţia utilizatorilor asupra produsului tău. Poţi folosi această tehnică pentru testarea mesajelor, funcţionalităţilor, reclamelor, formularelor, etc.. Poţi recurge la această tehnică pentru a explora percepţia utilizatorilor asupra ideii sau soluţiei cu care ai venit în urma studiilor precedente. Poţi identifica caracteristicile unui produs cu care ies în evidenţă consumatorii tăi în mod predominant. Poţi avea o incursiune în procesul lor decizional în timpul achiziţiei unui produs. Poţi înţelege mai bine aspiraţiile, dorinţele şi setul de valori al grupului tău ţintă. Și nu în ultimul rând, poţi stabili punctele tari şi slabe ale ideii tale de produs.

Foloseşte datele cantitative pentru a valida ideile culese în timpul cercetării cantitative.

Dă-le şansa utilizatorilor tăi să aleagă soluţia pe care o preferă ca rezolvare a problemelor pe care le au

A/B Testing sau MVT Testing. Presupune testarea unui produs înainte şi după starea lui finală. Poţi testa una sau mai multe variante de produs cu utilizatorii. Acestă testare îţi permite să decizi care dintre variantele de design sunt mai eficiente şi care dintre ele generează mai multe conversii, pagina cu "scroll" sau cea fară "scroll", spre exemplu, sau care este secvenţa de acţiuni care generează mai multe rezultate dorite, cel cu doi paşi sau cel cu trei paşi. Avantajul acestei modalităţi de testare este că vei putea înţelege efectele unui produs sau ale unei functionalităţi cu un eşantion mai limitat de utilizatori înainte să-l prezinţi tuturor utilizatorilor tăi.

Ce nu poţi măsura, nu poţi perfectiona

Google Analytics sau Analiza de Date Interne sunt o altă serie de instrumente cu care putem măsura starea existentă a produsului nostru şi care ne oferă o bază excelentă pentru a crea rapoarte personalizate în funcţie de informaţia pe care o căutăm sau pentru a segmenta vizitatorii şi problemele acestora. Foloseşte informaţiile culese în analiza ta de date pentru a înţelege cum interacţionează utilizatorii cu paginile tale, care sunt paşii pe care îi parcurg cel mai des înainte de a cumpăra produsul tău, care sunt erorile cel mai des întâlnite de către aceştia etc.. Foloseşte datele pentru a înţelege ce se întâmplă cu produsul tău în momentul de faţă.

Dacă abordezi produsul sau funcţionalitatea ta în mod corect, utilizatorii îţi vor spune tot ce trebuie să ştii pentru a crea un produs de succes şi te vor conduce singuri spre mina de aur pe care o cauţi. Dar important este să-i implici şi să-i asculţi de la început pentru a evita efectul de turmă şi căderea în păcatul Avariţiei în care "majoritatea ştie mai bine".

Investeşte în ideea utilizatorilor nu în ideea ta.

LANSAREA NUMĂRULUI 88

Prezentări articole și
Panel: Programming

Joi, 24 Noiembrie, ora 18:00
sediul NTT DATA Romania, Iași

Înregistrează-te

Facebook Meetup

În aceeaşi ediţie ... (56)

▼ TOATE ARTICOLELE ▼

Conferință

Sponsori

  • comply advantage
  • ntt data
  • 3PillarGlobal
  • Betfair
  • Telenav
  • Accenture
  • Siemens
  • Bosch
  • FlowTraders
  • MHP
  • Connatix
  • UIPatj
  • MetroSystems
  • Globant
  • Colors in projects