ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 148
Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 53
Abonament PDF

Cum să arunci în aer o conversație înainte de a o începe

Adrian Vîntu
Coach în Leadership și Inteligență Emoțională @ self employed



DIVERSE


Probabil ai fost la cursuri sau ai citit o carte despre comunicare interpersonală. Ce vreau eu să îți arăt sunt modelele pe care le-am întâlnit în IT, de sabotare a conversației înainte măcar de a o începe.

Definiție

Înainte de toate, aș dori să dau o definiție conflictului: conflictul este o discuție, la care se adaugă o cantitate de emoții negative. Sună simplu, dar dacă așa ar fi, toată lumea ar avea conversații de calitate.

Ce putem face atunci în această definiție, este să schimbăm emoțiile negative în pozitive, sau măcar neutre.

După cum știi, emoțiile sunt contagioase. Odată intrată cu stres, dispreț, aroganță, etc. în discuție, aceasta se transformă instant în conflict.

Ia stresul de mână

De ce să intri relaxată în discuția cu subalternul sau colegul? Tocmai s-a petrecut o dramă, prima din lume și din firmă, ai toate motivele din univers să fii stresată.

Se pare că stresul, epidemia secolului 21, este luat în glumă în România. Se pare că sumele incredibile de bani pierduți de către companie nu îi impresionează pe șefi, dar recunosc că nici angajații, a căror sănătate emoțională, mentală, comportamentală și interpersonală este grav degradată, nici ei nu… „se stresează” cu acest subiect.

Fără ironie: de departe, motivul numărul unu pentru care cei care lucrează în IT vin la mine în coaching, este exact stresul întâmpinat la lucru, dar mai ales efectele lui devastatoare în toate domeniile vieților lor.

Se pune atunci întrebarea: dacă ești IT-ist în Silicon Valley-ul României – deci ai oferte multe, de ce să lucrezi pentru o firmă care nu îți oferă condiții și programe și educație valoroase de reducere a stresului?

Sau alegi poate credințele arhaice ale părinților, să lucrezi pentru un șef „dur dar corect”? Sau poate chiar ești acest șef …

Privește în viitor

Prezentul este pentru începători. Tu ai viziune, o misiune, „trebuie” să ghicești dorințele clienților, „profețești” rezultatele proiectelor, etc. .

Doar oamenii slabi se concentrează pe prezent. Ce îți pasă ție de sentimentele, gândurile, opiniile colegului sau subalternului? Suntem aici profesioniști, noi lucrăm ca roboții, totul pentru patrie și marele conducător, nimic pentru cei egali sau mai jos decât noi.

De ce să ai o discuție care te apropie de coleg, să îi înțelegi valorile, experiențele, dramele vieții, părerile? Poți doar să dai ordine și să îi arăți nonstop când greșește. Este și asta o relație. Una probabil învățată în familia ta!

Spune-ți opinia

Pentru aceasta există conversațiile. Pentru ca tu să îți poți spune părerea. Și impune cât de vehement poți.

De ce să îi asculți pe alții? Tu ești grăbită, ai mult stres, te ocupi de multe lucruri în paralel. Nu ai timp de empatie, de ascultare activă, de a te pune în lumea altora și de a privi prin ochii lor.

Sau mai rău: dacă ar trebui să stai să fii un bun comunicator, să îți asculți colegii empatic și fără judecată… atunci în primul rând ar trebui să stai și tu singur/ă să îți asculți gândurile și emoțiile. Dar cine e nebun să stea cu el însuși? Eventual să își ia pauze dese și regulate? Doar leneșii stau și gândesc – noi muncim!

Fără ironie: aceasta explică foarte bine de ce multă lume se comportă incredibil de rău cu clienții lor. Și bineînțeles, dau vina pe clienții/angajații care pleacă, nu pe ei înșiși.

Ce înseamnă atitudine pozitivă?

Serios, ce înseamnă psihologie pozitivă și alte prostii? Tu ești un om serios. Tu știi exact cum „trebuie” să funcționeze relațiile interumane – doar ai învățat acasă, la școală și la televizor.

Ce înseamnă raportul 5:1 în cadrul relațiilor? Ce contează, nu are legătură cu serviciul, tu ești un/o profesionistă!

Și nu uita: să îți arăți stresul, epuizarea, furia, superioritatea – asta arată că îți pasă. Că ești diferită. Că meriți promovarea, bonusul, etc. . Tu nu ești ca ceilalți, neserioși, care chiar se bucură de viață, zâmbesc, râd și se simt bine la lucru. Aceia ar trebui dați afară cumva.

E ok, nu ești sigurul/singura care gândește așa. Și project managerul meu gândea așa. Înainte

Psihologia în IT

Aș putea să continuu cu zeci de pagini despre cum persoanele din IT se abuzează una pe cealaltă, cum își ucid creativitatea, pasiunea pentru IT, încrederea în sine, sănătatea emoțională și mentală.

Dar cel mai important este faptul că aceste 9 ore de abuz zilnic le aduc și în viața de familie. Pe de o parte, se scuză „celui mic”: „pentru tine lipsesc, ca tu să ai tot ce nu am avut eu”. Pe de cealaltă parte, însă îl privează pe cel mic exact de ceea ce are nevoie: timp împreună și educație psihologică de calitate.

Ce poți tu face

Abuzatorii nu se simt cu musca pe căciulă, iar multora chiar le place acest rol. Ei sunt deci auto-blestemați la a răni persoanele pe care le declară „dragi”. Le declară și rămân la nivelul declarativ, pentru că după 9 ore de abuz la lucru față de subalterni și colegi, rândul următor va fi luat de familie!

Ca ne-abuzator, pot să îți recomand să vorbești cu cineva. Cineva care a învățat altceva decât tine. Așa cum tu ești profesionist într-o arie de IT, tot așa ai nevoie de un specialist în mecanica autoturismului, în nutriție, la bursă, etc.

Este ironic că toți avem nevoie de un specialist chiar și în țevărie (plumbing), dar când vine vorba de dentist și coach, atunci la ei apelăm în ultima instanță, când paguba deja s-a produs.

Așa că nu aștepta un eveniment negativ. Îmi iubesc clienții, dar nu pot să nu mă gândesc că le-ar fi fost mult mai ușor dacă veneau cu mult înainte la mine. Cu cât mai mult.

Stresul, burnoutul, comunicarea defectuoasă în relații – la job sau acasă, lipsa scopului în viață – sunt toate lucruri pentru care psihologia de top are răspunsuri. Nu ești singurul/singura care a trecut prin aceste situații, nu ești singurul/singura care și-a pus întrebări grele. Există oameni faini care îți pot da o grămadă de informație valoroasă într-un timp foarte scurt. Trebuie doar să ridici mâna!

Îți doresc să îți construiești o excelentă educație continuă de-a lungul vieții prin oamenii de excepție pe care îi vei întâlni!

LANSAREA NUMĂRULUI 148

Agile Craftsmanship

joi, 24 Octombrie, ora 18:30

Colors in Projects (București)

Facebook Meetup StreamEvent YouTube

Agile Leadership &
Ways of Working

miercuri, 30 Octombrie, ora 18:00

ING Hubs Romania (Cluj)

Facebook Meetup StreamEvent YouTube

Conferință TSM

NUMĂRUL 147 - Automotive

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects