ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 34
Abonament PDF

Design vs. Seducție

Ștefan Bălan
Creative Director @ Lateral
DIVERSE

Atitudinea contează - Ca și atunci când vrei să seduci o fată/ un băiat, o atitudine pozitivă îți va aduce mai mult succes. Șeful te va plăcea mai mult, colegii developeri nu vor fugi de tine, iar colegilor designeri nu le va fi frică să îți ceară părerea. Fii pozitiv, comunicativ și deschis.

Alege înțelept

Imaginează-ți că vrei să seduci toate fetele/ toți băieții din club. Care crezi că va fi rata de succes?

Doar pentru că ai nevoie de proiecte, nu înseamnă că trebuie să accepți orice client, orice proiect sau să accepți orice idee. Deși e necesar să fii deschis ideilor noi, nu înseamnă că trebuie să le și iei de bune. Alege proiecte la care ți-ar plăcea să lucrezi, altfel vei regreta mai târziu.

Nu căuta perfecținea

Pentru că nimeni nu e perfect. Poți crea 10 variante total diferite pentru o pagină, fiecare detaliu tot în 10 variante. Alege o variantă în care crezi și concentrează-te asupra livrării unui produs funcționabil pe care îl poți îmbunătăți ulterior.

Trebuie să te expui

Mulți designeri simt că nu sunt apreciați suficient, că merită mai multă recunoștință și de obicei e destul de greu să colaborezi cu ei. În realitate munca lor nu e chiar așa de bună pe cât cred ei. Acest lucru nu este cauzat de lipsa talentului, ci pentru că aleg o variantă modestă dar sigură, care va fi aprobată, și nu cea mai bună variantă pe care ar putea să o livreze. Se tem de respingere și preferă să fie văzuți bine decât să își facă treaba corect.

Nu îți pierde timpul încercând să îți faci portofoliul perfect. Cere feedback înainte să petreci foarte mult timp pe un design. Dacă validezi din timp, vei produce muncă de calitate superioară.

Fii sincer(ă), recunoaște-ți nivelul!

Nu te arunca la un 10 dacă știi că ești un 5. Pe bune!

A avea așteptări realiste e sănătos pentru cariera ta. Și pentru sănătatea ta psihică. E nevoie de mulți ani de experiență că să poți ajunge la un nivel în care să fii confortabili să discuți cu clienți mai mari.

E un joc al numerelor

Nu toți utilizatorii te vor înțelege. Chiar dacă ai gândit un produs foarte bun, e posibil ca utilizatorii să aibă nevoie de altceva. Ai nevoie de mai multă expunere deci. Trebuie să fii pregătit pentru curse lungi, succesul rar vine peste noapte.

Învață din respingere, nu te oftica!

Doar pentru că cea mai strălucită idee pe care ai avut-o în ultima vreme nu l-a impresionat pe client sau pe șeful tău, nu te bosumfla. Încearcă să îți dai seama dacă a fost o problemă de prezentare sau dacă într-adevăr ideea a fost una foarte bună.

Cere feedback, de multe ori se întâmplă să nu mai vezi pădurea din cauza copacilor. Apoi asumă-ți responsabilitatea. Nu trebuie să ajungi un simplu executant doar pentru că ai greșit de câteva ori. Persistă până când ideile tale vor fi foarte bune.

E foarte ușor să dai vina pe alții în loc să te uiți în oglindă, dar de cele mai multe ori colegii și clienții au intenții bune, așa că profită și învață de la ei.

E despre ea/el nu despre tine

Învăță să asculți!

Pune întrebări, dar nu îți asalta colegii și clienții. Încearcă să creezi o conversație și nu un interogatoriu. Pune întrebări, dar în același timp lasă impresia că știi despre ce e vorba. Dacă nu emiți încredere, îți va fi foarte greu să obții aprobare mai târziu.

Fă-o pe deșteptul !

Doar pentru că nu ești expert într-un domeniu nu înseamnă că ea/el le știe pe toate. Nu știi să dansezi? Nici o problemă, prefă-te.

Învață de la clienți. Ei vor investi timpul lor și tu poți învăța constant lucruri noi.

Și poți folosi cunoștințele noi cu următorii tăi clienți.

Competiția

Știi situația aceea când vorbești cu o fată și un tip intră în conversație cu ea ca și cum nu ai fi acolo? Ce faci? Ești nesigur? Amenințat? N-ar trebui.

Aceasta se aplică și când vine vorba de alți designeri. Doar pentru că la suprafață au mai multă experiență sau portofoliul lor arată mai bine, nu înseamnă că au întotdeauna dreptate și că ar trebui să îți iei jucăriile și să pleci.

Nu intra în competiție. Nu fugi. Nu o lua personal, încearcă să te detașezi și lasă munca să vorbească.

Adaptează la situație. Fură ideile lor bune și fă-le și mai bune. Dacă vrei să le atingi ego-ul, corectează-le greșelile sau completează-i când ceva le scapă. În curând o să le câștigi respectul și simpatia.

Într-o competiție pe față nu are nimeni de câștigat.

Uită-te după inel!

Noi designerii avem prostul obicei să criticăm orice, fără să știm toate detaliile. De multe ori ne e ușor să acuzăm alți designeri când vedem un design slab, dar nu știm care a fost procesul, ce rezultate se urmăresc sau cine a luat de fapt deciziile.

E bine să dai sfaturi, dar fii precaut și nu te arunca fără parașută.

Uită-te în oglindă!

Chiar dacă nu vrem să recunoaștem, multă parte din meseria noastră înseamnă experimentare. Adică trebuie să convingem de multe ori clienții să își asume niste riscuri.

Pentru aceasta, e nevoie ca clientul să se simtă confortabil, să aibă încredere în tine. Adaptează-te situației și prezintă-te adecvat.

Încearcă să nu dai clienților un motiv să fie distrași de la soluția pe care vrei să le-o prezinți.

Dar fii sigur că ești confortabil(ă)! Dacă ținuta devine o problemă pentru tine, nici așa nu e bine.

Împunge ursul!

Mai devreme sau mai târziu trebuie să riști. Vrei să știi dacă fata/băiatul cu care vorbești e interesat(ă) de tine.

Doar pentru că trebuie să fii amabil, nu înseamnă că trebuie să fii de acord cu tot ce vrea clientul.

Nu te jena să-i pun întrebări sensibile despre afacerea lui. Dacă nu preiei tu conducerea, fii sigur că el o va face și vei regreta să fii în postura de pasager.

Punând întrebări sensibile îți vei da seamna dacă e genul de client cu care ți-ar plăcea să lucrezi.

Fă-o să spună da!

E foarte important să obții aprobarea de la persoana cu putere de decizie. Crezi că o fată ar pleca cu tine din club dacă și-ar suna mama și i-ar povesti cât de treabă ești tu și i-ar cere voie să vină cu tine?

De ce e diferit cu clienții? Să le dai timp să se decidă va duce și la implicarea unor oameni care nu au participat la procesul de design și nu știu toate detaliile din spatele deciziilor care au fost luate.

Dacă tu crezi în soluția prezentată, convinge clientul să aprobe designul și îți va fi recunoscător când va culege rezultatele.

Nu fi tipul/tipa drăguț!

Dacă feedbackul pe care îl primești e "drăguț/ă", sau "arată fain", nu-i un semn bun. Munca ta trebuie să fie bestială, grozavă, nu draguță. Fii sigur că conduci procesul și cei implicați înțeleg deciziile pe care le-ai luat.

Evită exclusivitatea

Nu te mulțumi doar cu munca de la firmă. Încearcă să ai proiecte personale.

Văzând lucrurile din mai multe perspective te va ajuta să devii un designer mai bun și firma la care lucrezi va avea de câștigat din asta.

Asigură-te că te va ține minte

În final munca ta decide daca vei avea parte de încă un proiect. Comunicarea, prezentarea, hainele, toate își au rostul. Dar dacă ce livrezi nu e de calitate, nu vei mai obține "o a doua întâlnire".

LANSAREA NUMĂRULUI 87

Prezentări articole și
Panel: Project management

Marți, 24 Septembrie, ora 18:00
Impact Hub, București

Înregistrează-te

Facebook Meetup

Conferință

Sponsori

  • ntt data
  • 3PillarGlobal
  • Betfair
  • Telenav
  • Accenture
  • Siemens
  • Bosch
  • FlowTraders
  • MHP
  • Connatix
  • UIPatj
  • MetroSystems
  • Globant
  • Colors in projects