ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 28
Abonament PDF

Primul pas în analiza de business

Ioana Armean
Business Analyst
@Imprezzio Global
DIVERSE

După cum am menționat în articolul 'Cadrul analizei de business' din numărul 26, voi continua seria de articole în acest domeniu. Subiectele pentru articolele viitoare au fost prezentate succint sub formă de pași și diagrame pentru a oferi o imagine de ansamblu consistentă atât pentru un analist de business cât și pentru orice alt membru al echipei care îndeplinește aceste atribuții.

În același articol menționam orientarea ca fiind un prim pas ce trebuie să-l facă un analist de business când începe un proiect nou.

Cum trebuie să se orienteze un analist de business - este subiectul acestui articol și îl consider important deoarece în acest pas se setează involuntar anumite așteptări și fiecare parte implicată se aliniază la poziția de start pentru proiect. Consider acest pas unul neoficial datorită faptului că nu este documentat nicăieri. Orientarea nu face parte din niciun proces și nu am găsit cărți care să descrie modul în care un BA trebuie să se pregătească încă dinainte de a începe să scrie cerințele. Acest pas este cu atât mai important cu cât rolul de BA pe proiect este nou și nu se știe clar ce responsabilități îi revin.

Aș face o paralelă aici pentru a se înțelege mai bine la ce mă refer: în vânzări există o primă etapă sub numele de prospectare de piață.

Prospectarea este ansamblul de mijloace care permite intrarea în contact cu potențialii clienți care au nevoie de produsele și serviciile care le oferiți.

Aceasta este perspectiva pe care trebuie să o aveți în vedere și pentru analiza de business. Găsiți, într-adevăr, materiale despre planificarea unei abordări pe latura analizei de business (BA project approach) dar acest lucru corespunde cu pasul 3 din schema de mai sus și se referă la sarcini/activități, tehnici sau definirea livrabilelor pentru proiect.

Doresc să nu anticipăm prea mult viitoarele articole și revin la pasul informal de orientare pe care vrem să îl îndeplinim cu succes.

Informațiile pe care trebuie să le cunoașteți sunt prezentate mai jos.

1) Despre echipă

Mă refer aici la echipele de dezvoltare și de testare în cazul companiilor care au departamentele separate și la echipa SCRUM, în cazul în care se lucrează cross-funcțional.

Având rolul nou de analist de business în echipă poate seta așteptări dintre cele mai diverse între colegi și celelalte părți implicate. Se poate ca unii colegi să mai fi lucrat cu un analist de business și, la fel de bine, se poate ca ei să nu cunoască foarte clar atribuțiile acestuia. Fiecare membru are o perspectivă și experiență diferită care te poate ajuta să obții cerințele cât mai complete. Colaborarea în echipă este factorul cheie care va determina succesul proiectului.

Pentru ca lucrurile să se poată desfășura cât mai bine cu putință și ca rezultatele să fie cel puțin la nivelul așteptărilor, încercați să cunoașteți așteptările fiecărui membru din echipă.

Mai jos sunt anumite repere care vă ajută să conturați mai bine ce așteptări au ceilalți în ceea ce vă privește:

2) Despre client

Clientul va avea o imagine diferită pentru aproape orice membru din echipă în funcție de modul și contextul în care cele două părți au interacționat. Poate unii vor fi dezamăgiți, dar, din experiența de până acum, așteptările din partea echipei de dezvoltare de a avea un client tehnic nu pot fi îndeplinite decât într-o măsură destul de mică.

Clientul are în majoritatea cazurilor orientare de business și va da direcția de urmat atât pe partea de business cât și pe partea tehnică. Cerințele sunt de cele mai multe ori de business, nicidecum tehnice. Acestea din urmă se modelează după cerințele de business și nu invers.

Obiectivul principal pentru un analist de business este cel de a înțelege nevoia de business în baza căreia se face dezvoltarea și de a o îndeplini cu succes.

Pentru a clarifica lucrurile de la început poți face următoarele:

3) Despre proiect

Asigură-te că ești informat în legătură cu matricea RACI (R-Responsable, A- Accountable, C- Consulted, I- Informed) formală sau informală și încearcă să incluzi și rolul analistului de business în ea astfel încât să știe fiecare ce trebuie să facă. Dacă aceasta există doar la nivel informal încearcă să obții acordul părților și să o lași în forma scrisă pentru ca oricine să o poată consulta la nevoie. Fă referire la ea ori de câte ori e necesar.

Informații utile sunt despre:

Cele expuse mai sus vă pot ajuta pe fiecare dintre voi să vă aliniați la startul pentru un nou proiect. Informațiile despre echipă, client și proiect sunt accesibile oricui e interesat să le afle. Cum am mai menționat anterior, aceste subiecte nu se adresează doar analiștilor de business, ci tuturor celor care îndeplinesc și acest rol.

Închei prin a vă invita și pe voi să împărtășiți experiențele voastre de când ați început un proiect nou. Adresa mea este ioanaa@imprezzio.com.

LANSAREA NUMĂRULUI 87

Prezentări articole și
Panel: Project management

Marți, 24 Septembrie, ora 18:00
Impact Hub, București

Înregistrează-te

Facebook Meetup

Conferință

Sponsori

  • ntt data
  • 3PillarGlobal
  • Betfair
  • Telenav
  • Accenture
  • Siemens
  • Bosch
  • FlowTraders
  • MHP
  • Connatix
  • UIPatj
  • MetroSystems
  • Globant
  • Colors in projects