ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 149
Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 28
Abonament PDF

BUILD FOR FUN @ FedEx Day

Andreea Misarăș
Events & Communication Specialist
@Betfair



Camelia Hanga
Learning & Development Manager
@Betfair



DIVERSE


Dacă treci pe la Betfair în luna octombrie sunt șanse foarte mari ca toată lumea să vorbească despre FedEx Day. Nu prea știi la ce să te aștepți. Ne comandăm ceva din State? O fi vreo livrare mult așteptată? Primim ceva cool? Dacă ești și manager dă oarecum rău să te simți pe lângă subiect. Dar mă agit degeaba. Pe când mai că vedeam duba FedEx în fața Betfair-ului, începe să se facă lumină. Apar postere prin firmă. Un norișor pe care scrie "FedEx Day. 9-10 October" și "Watch your Inbox". "OK... I'm sitting, working, waiting" și hopa apare și mail-ul. Dubios, mai că-mi sună a schimb de experiență cu cei de la FedEx. Se pare ca angajații sunt cei care vor face livrări, în 24 de ore, dar fără dubă, în stil creativ cică. Sună a reality show deja și doar Donald Trump mai lipsește. Cum ar zice unii, o ardem creativ. Confuz deja și mult prea nerăbdător să aflu ce se întâmplă fac ce trebuia să fac de la început: întreb. Ce-am aflat l-a surprins destul de tare și pe scepticul din mine.

Pe scurt, aflu că FedEx Day înseamnă 24 de ore în care angajații pot lucra la ce vor ei, nu neapărat legat de munca de zi cu zi. Singura regulă e ca la sfârșitul celor 24 de ore să livreze un prototip funcțional a ceva, care poate fi orice fruct al imaginației lor și foarte surpinzător nici măcar nu trebuie să fie legat de Betfair. Ok, dar unde-i duba și de ce FedEx Day? De ce nu Fan Curier Day? Cum mă prind mai greu mi se explică. De fapt, e vorba de o analogie cu firma FedEx care se mândrește că poate livra orice, oriunde în lume în doar 24 de ore. Preluând analogia, dacă te înscrii la FedEx Day, trebuie să livrezi un produs, un serviciu nou în 24 de ore (practic peste noapte) și să demonstrezi colegilor că prototipul funcționează, cum zic programatorii să faci demo. Și cum sunt fair play colegii mei, îmi spun că nu au inventat ei roata.

Ideea de a organiza un FedEx Day a fost implementată pentru prima dată de compania australiană Atlassian (dacă vă place formatul wiki, Confluence e produsul lor). În decursul a 18 ediții de FedEx Day cei de la Atlassian au generat 550 de proiecte, dintre care 47 cu impact major asupra propriilor produse. Având aceste date în minte, nu e de mirare că acest concept de eveniment a devenit atât de popular în rândul companiilor de soft. Sub titlul de FedEx Day sau Hack Day, de-a lungul timpului, multe companii au implementat în maniera lor specifică acest concept. Printre ele se numără Google, Yahoo, Twitter, Dropbox, Flickr, Symantec, Spotify. De fapt Twitter, Dropbox si Spoty au extins cele 24 de ore la o săptămâna, hack week-urile lor fiind deja celebre.

Să vezi și să nu crezi. Tot nu pricep cum devine cineva creativ peste noapte și de ce-i așa "deșteaptă" ideea de FeDex day. Așa cum realitatea te lovește în față de multe ori, la fel a fost și răspunsul pe care l-am primit. Ideile inovative nu au cum să apară din senin când mintea ta e ocupată cu sarcinile de zi cu zi și cu specificații despre ce anume trebuie să implementezi. La FedEx apar foarte multe idei geniale și inovatoare pentru că unde nu sunt reguli, orice e posibil.

Inovația nu înseamnă să structurăm un proces pentru a ajunge la un rezultat, înseamnă să lăsăm loc să gândim diferit, să privim problemele din alte unghiuri. Mult prea des, companiile ghidate de cele mai bune intenții angajează oameni geniali, cărora apoi, 100% din timp, le ține mintea ocupată cu proiectele care trebuie livrate. Dezavantajul e că nu mai ai timp pentru inovație; nu mai ai timp să încerci tehnologii noi, tool-uri, să explorezi mai în detaliu diverse idei. FedEx Day te invită să faci exact acest lucru. În timpul FedEx Day se suspendă proiectele de zi cu zi pentru 24 de ore și se creează un mediu liber și relaxat în care ideile sunt încurajate să apară. Fiecare angajat are posibilitatea să lucreze la ceva care îl preocupă de mult timp sau la ceva de care e fie pasionat, fie curios. E ca și cum ai fi CTO sau Product Director pentru o zi.

Fiind 24 de h, FedEx Day începe într-o zi de joi, la ora 15.00 și munca efectivă ține până vineri la 15.00. După 30 de minute, cât să-și împacheteze și livreze echipele prototipurile, e show time. Începe sesiunea de demo-uri. Fiecare echipă are 10 minute să-și prezinte prototipul în acțiune. Ideea genială e absolut necesară, dar ca să te numeri printre primele trei echipe care câștigă la FedEx Day, prototipul livrat în cele 24 h trebuie să fie funcțional. Ce se apreciază la FedEx Day? Sunt cel puțin trei aspecte: complexitatea tehnică livrată, utilitatea adusă clientului sau valoarea produsului inventat și elementul de inovație adus de prototipul creat.

Cum arată lucrurile la FedEX Day? În fiecare an lookul evenimentului se schimbă dar constantă e ideea de "Build For Fun"- adică, ia cea mai năstrușnică idee care îți vine în mine și transpune-o într-un prototip funcțional. Anul trecut clădirea arăta ca un șantier, cu schele, ciocane, mortar, un furnicar de oameni toți preocupați să construiască ceva. Anul ăsta cum intri în firmă e plin de nori pufoși, care iau diverse forme. E similar cu ideile care plutesc în aer; multe dintre ele pot fi geniale, depinde ce formă le dai și în ce direcție le conduci. În preajma FedEx Day, oriunde te uiți vezi grupuri, grupulețe care fac planuri despre ce vor face la FedEx și ce nume de echipă să-și aleagă (Betmen, NOcotopus, Brilliant Beavers, Promo Chefs etc.). Dacă e aproape 14.30 simți cum tremură clădirea și apar 200 de fețe la care le sclipesc ochii - primim tricourile cool, FedEx Day branded. Unii le îmbracă imediat alții le împătură cu multă grijă să fie fără cusur pentru marele moment - sesiunea de demo. De la 15.00 încep ședințe de planning, stand up-uri, râsete și brusc toată lumea e pusă pe fapte; unii scriu cod, alții fac rost de resurse, alții testează, toată lumea e în priză. Vezi cum încet încet se întunecă și nu pleacă nimeni acasă. La 23.00 când par să se descarce bateriile apare Red Bull-ul, ciocolata și alte preparate "sănătoase". La ora 3.00 a.m. e încă lume în birou și deși nu-i ține nimeni acolo, totuși stau. A doua zi la micul dejun vezi cearcăne, dar adrenalina e în aer. În jurul prânzului tensiunea atinge cote tot mai ridicate. Ceva nu mai merge, nu mai terminăm, am stricat tot, ne-a expirat un certificat de securitate, toate legile lui Murphy sunt adevărate. La ora 15.00, ca la examen vezi că a expirat timpul ,dar tot mai ai de scris o frază; mai trebuie o linie de cod, un ultim test, ceva, un pic, prea târziu. Pe monitor apare un pop-up cu timpul a expirat, apucă-te de împachetat, așteptăm livrarea. Și dacă poți ignora asta nu poți ignora portavocea care sună în tot biroul și îți amintește ce e timpul să faci livrarea.

Livrările și demo-urile sunt un spectacol. N-ai loc să te miști. Vezi tot felul de obiecte cărate pe scări, pentru că nu încap în lift și fețe nerăbdătoare. Încep demo-urile. Întrebări, aplauze, râsete, ne tot uimesc colegii cu ideile lor șugubețe. E deja 20.00. Gata demo-urile. E timpul adevărului. Care sunt cele trei proiecte care câștigă? Cine decide? Participanții decid. Toată lumea e motivată să fie cât mai obiectivă pentru că n-ai voie să-ți evaluezi propriul proiect, doar celelalte proiecte prezentate. Scorul e strâns dar top 3 nu minte. Ce se câștigă la FedEx? Pe lângă experiența în sine și timpul valoros petrecut cu colegii, avem trei premii speciale. După sărbătorit urmează bine meritatul week-end. Ce e interesant însă e că luni, marți și mult timp după, lumea încă vorbește de FedEx Day și vezi entuziasmul cu care o fac.

Foarte fain tot, doar că tot nelămurit am rămas. Două lucruri mă mai nelămuresc. Ce rămâne după FedEx Day astfel încât businessul să fie motivat să piardă oarecum 1 zi de muncă pentru Build for Fun? și de ce e motivant FedEx-ul pentru angajați?

Mi se dau statistici. După cinci ediții de FedEx Day ne-am ales cu o grămadă de idei inovative care nu ar fi apărut dacă angajații ar fi trebuit să lucreze la sarcinile de zi cu zi. Chiar dacă FedEx Day înseamnă să faci orice vrei tu, de multe ori angajații aleg să exploreze o funcționalitate legată de proiectul la care lucrează în momentul respectiv. În felul acesta se acordă o șansă și acelor idei care păreau prea extravagante pentru a fi măcar testate și care în mod normal nu aveau nicio șansă să ajungă pe backlog. Cel puțin două dintre ideile generate la FedEx Day au ajuns în producție și altele au demonstrat nivelul de complexitate tehnică a proiectelor care pot fi livrate de către echipe (cum ar fi un BlackJack Live Dealer dezvoltat în 24 h).

Cât despre ce-i face pe oameni să vrea să participe la FedEx, aici e cel puțin interesant. Lumea nu se înscrie pentru premiile în sine. Se înscriu pentru că pot lucra la ideea lor, se dezvoltă, învață ceva nou, ceva ce-i interesează și proiectul are semnificație pentru ei. Toate aspectele țin de motivația intrinsecă așa că nu e de mirare că FedEx Day funcționează.

Ce rămâne după FedEx Day? Angajații se simt bine, energizați și implicați, iar firma rămâne cu idei inovatoare și persoane motivate să le implementeze.

Doar atât. Întrebări, comentarii, cuvinte-nu mai am.

NUMĂRUL 149 - Development with AI

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects