ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 140
Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 27
Abonament PDF

JavaFX în Platforma Java Standard 8

Silviu Dumitrescu
Line manager@Telenav



Diana Bălan
Map analyst@Telenav



PROGRAMARE

M-am uitat la ceas. 21.15, afară e întuneric beznă. Brrr! Vine toama. Cât ține? Enorm... Până la primăvară. Pentru zile cețoase și reci, pentru cei care simt nevoia de studiu și perfecționare,voi aduce în atenție un topic nou, neabordat de mine în articolele anterioare, JavaFX. Sper că prin aceasta să trezesc interesul cititorilor revistei pentru această tehnologie, pe care o consider cu adevărat remarcabilă.

Acest articol l-am scris împreuna cu Diana Bălan, Java Developer la Accesa, căreia îi mulțumesc foarte mult pentru idei și suport.

Vom începe articolul despre JavaFX cu un mic istoric.

JavaFX este urmașa lui F3 (Form Follows Function) ce îl are ca părinte pe Chris Oliver. În 2010 Oracle a anunțat că dezvoltarea lui JavaFX Script language va fi întreruptă, în schimb aceasta se va porta pe Java, formând platforma JavaFX 2. Prin aceasta se puneau bazele ca JavaFX să devină cel mai important mediu pentru aplicații rich client.

API-ul JavaFX este rulat de un engine compus din subcomponente. Acesta cuprinde noul engine grafic de înaltă performanță numit Prism, sistemul eficient de windowing numit Glass și un engine media.

Glass Windowing Toolkit este responsabil cu furnizarea unui serviciu nativ ce include gestiunea ferestrelor, a timer-elor și a suprafețelor. De asemenea, leagă platforma JavaFX de sistemul de operare nativ. Mai mult, Glass este responsabil de gestiunea cozii de evenimente. Dacă AWT își gestionează propria coadă de evenimente, Glass utilizează coada nativă a sistemului de operare. Glass Toolkit rulează în același fir ca și aplicația JavaFX. În AWT se crea un fir de execuție paralel cu cel al Javei.

O aplicație rich client este o aplicație ce are o interfață care reprezintă backend-ul fără a aglomera astfel interfața utilizator. JavaFX are un set complet de butoane, diagrame, tabele și container-e de layout pe care le folosim pentru a crea interfețe utilizator rich. În plus, putem folosi stiluri CSS. Toate componentele se conectează și afișează date din backend.

În general, o aplicație rich client are următoarele caracteristici:

O aplicație JavaFX este o aplicație Java de bază, ce permite feature-uri JavaFX. Codul minim necesar pentru a rula o aplicație JavaFX constă din:

Avem trei tipuri de aplicații JavaFX:

import javafx.application.Application;
import javafx.stage.Stage;

public class JavaFXApplication extends Application {

    @Override
    public void start(Stage stage) {
        stage.show();
    }

    public static void main(String[] args) {
        launch(args);
    }
}

Un stage (javafx.stage.Stage) este un container GUI top level pentru toate obiectele grafice, iar un scene (javafx.scene.Scene) este container-ul de bază. Stage-ul primar este construit de platformă, dar pot fi construite și alte obiecte stage de către aplicație. Obiectele stage trebuie să fie construite și modificate în firul aplicației JavaFX.

Articolele individuale care se află în interiorul scenei grafice sunt numite noduri. Fiecare nod este clasificat ca fiind:

Primul nod din arbore este numit rădacină și nu are părinte.

Scena grafică este așadar o structură arborescentă. API-ul JavaFX face ca interfața grafică să fie mai ușor de creat, mai ales când sunt implicate efecte vizuale complexe și transformări.

API-ul scenei grafice JavaFX este un retained mode, adică el gestionează un model intern al tuturor obiectelor grafice din aplicație. În orice moment el știe ce obiecte să afișeze, ce zone ale ecranului necesită redesenare și cum să fie renderizat în cel mai eficient mod. Aceasta reduce semnificativ cantitatea de cod necesar în aplicație.

Îmbunătățim aplicația anterioară prin adăugarea unui buton cu text și al unui container de layout. Butonul va fi un nod frunză, iar StackPane-ul nod rădăcină.

import javafx.application.Application;
import javafx.event.ActionEvent;
import javafx.event.EventHandler;
import javafx.scene.Scene;
import javafx.scene.control.Button;
import javafx.scene.layout.StackPane;
import javafx.stage.Stage;

public class JavaFXApplication extends Application {
    public static void main(String[] args) {
        launch(args);
    }

    @Override
    public void start(Stage primaryStage) {      

    primaryStage.setTitle(“Hello World!”);
        Button btn = new Button();
        btn.setText(“Say ‘Hello World’”);
        btn.setOnAction(new EventHandler() {

      @Override
      public void handle(ActionEvent event) {
          System.out.println(“Hello World!”);
            }
        });

       StackPane root = new StackPane();
       root.getChildren().add(btn);
       primaryStage.setScene(new Scene(root, 300, 250));
       primaryStage.show();
    }

Vom crea o aplicație echivalentă folosind FXML. FXML oferă următoarele avantaje:

Parent root=null;
    try {
        root = FXMLLoader.load(getClass().getResource("Sample.fxml"));
    } catch (IOException e) {
        e.printStackTrace();
    }
    stage.setScene(new Scene(root));

Metoda FXMLLoader.load() încarcă ierarhia de obiecte din fișierul de resurse Sample.fxml și o asignează variabilei numite root. Această clasă este Model-ul în pattern-ul MVC. Ultima parte a acțiunii este setarea scenei.

Fișierul Sample.fxml, este fișierul în care construim interfața utilizator

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>

<?import javafx.scene.layout.AnchorPane?>
<?import javafx.scene.control.Button?>
<?import javafx.scene.control.Label?>

<AnchorPane id="AnchorPane" prefHeight="200" prefWidth="320" xmlns:fx="http://javafx.com/fxml" fx:controller="henleyclient.Sample">
  <children>
    <Button id="button" layoutX="126" layoutY="90" text="Click Me!" onAction="#handleButtonAction" fx:id="button" />
    <Label id="label" layoutX="126" layoutY="120" minHeight="16" minWidth="69" prefHeight="16" prefWidth="69" fx:id="label" />
  </children>
</AnchorPane>

Acest fișier reprezintă View-ul în pattern-ul MVC. Nodul rădăcină este AnchorPane, iar nodurile descendenți sunt Button și Label.

Fișierul Sample.java, este fișierul controller al interfeței utilizator. Numele acestuia trebuie să fie identic cu cel al clasei view fxml.

import java.net.URL;
import java.util.ResourceBundle;
import javafx.event.ActionEvent;
import javafx.fxml.FXML;
import javafx.fxml.Initializable;
import javafx.scene.control.Label;

public class Sample implements Initializable {

    @FXML
    private Label label;

    @FXML
    private void handleButtonAction(ActionEvent event) {
        System.out.println(“You clicked me!”);
        label.setText(“Hello World!”);
    }

    @Override
    public void initialize(URL url, ResourceBundle rb) {
        // TODO
    }     
}

Aplicațiile din acest articol au fost dezvoltate folosind Eclipse Luna, ca proiecte Java Standard în care am inclus pachetul libjfxrt.jar.

Vă mulțumim foarte mult pentru răbdarea de a citi articolul și vă așteptăm ca de obicei, cu toată plăcerea la discuții.

NUMĂRUL 138 - Maps & AI

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • Connatix
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • Yardi
  • Colors in projects

INTERVIURI VIDEO