Despre TYPO3, soluţia entreprise CMS open source care a cucerit Germania, am mai vorbit în paginile Today Software Magazine acum un an, cu prilejul pregătirii primei ediţii a conferinţei "TYPO3 East Europe" precum şi în numărul din august al revistei, când colegul meu Tomiţă Militaru a prezentat TYPO3 Neos, noul CMS care promite să revoluţioneze experienţa editării de conţinut.
TYPO3 este un framework CMS extraordinar, construit nemţeşte pentru a oferi excelenţă funcţională, performanţă şi extensibilitate. Puterea lui se vede în special când ai de implementat portaluri mari, cu flux editorial complex sau soluţii multi-domain, în care o singură instanţă serveşte zeci sau chiar sute de site-uri. Relevant în acest sens este momentul când la ediţia din 2013 a conferinţei "TYPO3 East Europe" cei de la Universitatea din Viena ne-au prezentat configuraţia lor: aproape 1000 de site-uri ţinute pe aceeaşi instanţă TYPO3, cu peste 100 de mii de pagini de conţinut, soluţie gândită astfel încât site-ul unui nou proiect din cadrul universităţii se lansează în jumatate de oră, pe baza şabloanelor preconstruite.
În Germania, Austria, Elveţia, Olanda şi multe alte ţări, administraţia publică şi universităţile au adoptat TYPO3 pe scară largă, la fel şi mediul privat precum Lufthansa, Deimler, Bayer şi mulţi alţii. Ca orice platformă cu istorie îndelungată, în peste 15 ani TYPO3 a evoluat continuu şi ultimii ani au fost efervescenţi. Din dorinţa de a găsi soluţia perfectă şi a revoluţiona lumea CMS-urilor, două noi produse s-au alăturat platformei TYPO3 CMS clasică: TYPO3 Flow ( http://flow.typo3.org/ ), un framework pentru dezvoltarea aplicaţiilor, lightweight dar solid, şi TYPO3 Neos ( http://neos.typo3.org/ ), o platformă CMS construită cu Flow, gândită pentru a oferi o flexibilitate şi o usurinţă în editarea conţinutului cum nici o altă platforma CMS nu a avut până acum.
Dar dincolo de tehnologie TYPO3 înseamnă Comunitate. Totul gravitează în jurul acestei idei, într-o comunitate activă care reuneşte dezvoltatori din întreaga lume, construind împreună, împărtăşind idei şi soluţii. Deviza TYPO3, "Inspiring people to share", nu e o vorbă în vânt.
Am probat încă o dată acest lucru la prima ediţie a "TYPO3 East Europe" (pe scurt T3EE – www.t3ee.org ) care a avut loc la Cluj în 14-16 noiembrie 2013. S-au adunat peste 100 de participanţi din șapte ţări europene. Au fost două zile pline de prezentări pe subiecte tehnice, showcases, metodologii, bune practici, dezbateri privind dezvoltarea comunităţilor tehnologice. Am mai avut o zi dedicată universităţilor şi studenţilor, cu un workshop organizat împreună cu universităţile clujene şi cele din Viena şi Wuppertal. A fost o ocazie importantă de a participa la dialoguri relevante în urma cărora am câştigat prieteni, relaţii, cunoştinţe tehnice şi convingerea că merită să o facem din nou.
În 31 octombrie – 1 noiembrie va avea loc a doua ediţie a "TYPO3 East Europe". Ne aşteptăm la o participare şi mai largă ca număr de participanţi şi ca diversitate geografică. Urmărim să aducem cât mai mulţi oaspeţi relevanţi, specialişti care să ne înveţe mai mult decât tehnologie (care va fi oricum din plin), să aflăm mai multe despre cum se gândesc şi cum se implementează soluţii performante în vestul Europei, despre metodologii, strategii, mecanisme de cooperare, construcţia şi gestiunea comunităţilor tehnologice.
Această paletă largă de subiecte, dar şi diversitatea celor care vin din celelalte părţi ale Europei, fac T3EE semnificativ pentru orice membru al comunităţii IT din Cluj, prin urmare vă invit cu drag să vă înscrieţi pe www.T3EE.org şi aştept să ne vedem în 31 octombrie.
TYPO3 East Europe este posibil datorită sponsorilor, în primul rând cei Gold: companiile româneşti Arxia (www.arxia.com) şi PWO (www.pwo.ro), firmele germane AOE (www.aoe.com) şi Jweiland (www.jweiland.net) şi suedezii de la Pixelant (www.pixelant.net).
de Ovidiu Mățan
de Dan Suciu
de Ovidiu Mățan
de Sorina Mone
de Ovidiu Mățan